/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stor havelåge - HJÆLP :-)
Fra : sinus83
Vist : 611 gange
20 point
Dato : 01-10-13 12:05

Kære erfarne gør-det-selv'ere.

Jeg skal i gang med at lave en forholdsvis bred havelåge.
Den skal være 180 i bredden og 120 høj.
Målene er forholdsvis faste, da stoplerne er sat, der skal kunne komme en trailer ud, og det skal være én låge (og ikke to).

Mit spørgsmål er:

Vil det være en fordel at konstruere den med to diagonaler (Skråstiveren/Z'et og hvad den hedder) fremfor kun en?

Jeg har tænkt at montere en form for hjul på lågen, som kan tage noget af vægten, men det skal samtisig være et hjul der kan "give" sig i højden, da belægningen hælder (det drejer sig om nogle centimeter indkørslen stiger). -Er det overhovedet noget der findes? Et hjul med fjeder

Jeg håber der er nogle kan kan hjælpe så jeg kan komme videre. På forhånd tak ihvertfald

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-10-13 12:23

Det er nok et større problem at få stolpen stiv nok.

Hvordan har du kunnet dimensionere den , før du havde bestemt lågens konstruktion?

Regn lågens massefordeling ud og derefter momentet om stolpen. Så kan du bestemme dens dimension og befæstigelse.
Du kan roligt regne med at en skråstiver på stolpen er nødvendig.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-10-13 12:24

Lav et kryds i lågen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-10-13 12:37

Du skal have et diagonalstag i lågen, og det skal placeres, så der er tryk på det, skal altså gå fra bunden af hængselsiden og til toppen af den bevægede side. Det skal forbindes solidt til tværslåerne, de vandrette revler i lågen, gerne med indtapning, eller som minimum med lim og skruebeslag. Lågens beklædning skal også fæstes til diagonalstaget med skruer. Brug rustfrie skruer eller til nød "Climate X" skruer.
Lim skal selvfølgelig være noget, der kan tåle at stå ude om natten, for eksempel PU-lim eller Uredana.
vh
pbp
Og giv så det hele tre gange linolie med et par dages mellemrum. Ikke så det sejler, men så meget træet vil suge. Bagefter kan du male eller smøre "træbeskyttelse" på. Det hele skal være udformet, så vandet løber af under og efter regnvejr og dugfald.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-10-13 12:41

Hvis du ser på lågen med hængselstolpen til venstre skal skelettet danne et "Z", som du selv er inde på.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-10-13 12:45

Som hjul kan du bruge et trillebørshjul med lavt tryk. Biltema har et 10 tommers luftgummihjul til 74.90 svenske kroner - af bedre kvalitet end deres sækkevognshjul. Har selv lig købt to (til min sækkevogn! krævede forlænget aksel - lol).

Kommentar
Fra : sinus83

Dato : 01-10-13 12:48

Tak allerede for jeres forslag.

Tanken var, at lave Z-revlen ( som en anden havelåge i haven også er bygget op om) med indhak (hedder det også sadelhak?)
- men vil det være nok med én skråstiver/Z-revle? eller vil det gavne med to?
(altså at konstruere den med to z-revler som mødes på midten -eller vil det gøre mere skade, da "mønsteret" i stedet for et Z nok mere vil ligne et "V" )

-Jeg beklager de manglende fagudtryk og håber alligevel det giver mening. Jeg noterer mig alle de råd I har foreslået, tusind tak

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-10-13 12:54

Hvorfor ikke lave 2 låger ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-10-13 14:09

Ikke noget med "V"! Hvis du kigger dig omkring i verden, vil du ikke se den slags på velfungerende låger. Med et "Z" får du aflastet i kraftens retning.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-10-13 14:12

Men som transor er inde på, skal du kigge alvorligt på hængselstolpen. Det bedste vil være en bardun, som afstiver modsat lågens trækbelastning plus et skråstag, som støtter imod, når du åbner lågen.

Kommentar
Fra : sinus83

Dato : 01-10-13 14:17

Jeg er blevet MEGET klogere af alle jeres gode råd og især jeres viden.

LuffeA, ja ret praktisk ifht. konstruktionen ville det nok være smart, men det vil ikke passe til omgivelserne eller mine tanker.

pbp_et - jeg har taget det du har skrevet til mig, og er enig i at konstruktionen må blive med udgangspunkt i et fint Z. - V'et er helt glemt igen :D
Tak for tippet med hjulet også, jeg undersøger nærmere, selvom det vist umiddelbart bliver for stort, men måske de har andre. jeg havde ikke tænkt gummihjul som en mulighed. Tak for det også

Tusind tak for jeres hjælp, jeg er igen fuldt med gåpåmod og ved nu hvordan jeg skal gribe lågen an! jeg er overrasket over HVOR hurtigt der kom svar! Tak

Hilsen Signe