/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Genvex anlæg
Fra : futze
Vist : 600 gange
100 point
Dato : 01-10-13 07:20

Hej
Jeg har et Genvex anlæg og vil gerne skifte loftventilerne ud med nogle nye (hvide)
De gamle ventiler er 100 mm og fra 1989.
Kan jeg mon undgå at skifte rammerne.
Er der forskel og hvad kan anbefales.
Hilsen
futze

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-10-13 09:26

Der er forskel på ventiler til udsugning og og indblæsning.
De første skal være kontrolventiler , hvor du kan justere udsugningen for hver rum, for at få en god balance. De sidste skal fordele luften diffust, så man undgår trækfornemmelse.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 01-10-13 09:59

Jeg mener om der er forskel i fabrikat og typer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-10-13 17:53

Igen igen bliver man nødt til at bringe transor på ret spor, når han roder sig ud i besvarelser han ikke magte. Begge produkter hedder kontrolventiler. Både dem til sug og dem til indblæsning.

De fleste fabrikater kører med deres egne rammer. Så krydsning er ikke altid heldig.

Bedste og mest gedigne i enfamilies-hus klassen er Haltons. Meget gedigne og veldokumenterede. Gamle velprøvede modeller der har været brugt i mange år. Haltons URH har vel +30 år på bagen. Udmærker sig ved at være den ventil der kan tage størst modtryk uden for meget egen støj. Meget stor egendæmpning gør den godt egnet hvis der er snydt med kanalsystemet og delluftdæmpere er udeladt. Tror ikke du kan tæske den op i en ramme fra f.eks Systemair. Men rammen koster ikke meget. Skift den dog. Haltons ULA (og en meget fin ventil), kan fås med vinger der kan gribe direkte i røret uden ramme. Du kan selv pille sektorpladen ud og dermed vælge firevejs blæsende.

KI og KU fra Lindab er klart ringe og meget billige. KSO fra Øland er næsten så god som Halton. Meget billigt (og også lidt tarveligere) er SystemAirs.

Personlig har jeg valgt Halton, og vil gøre det igen.

Men skifter du ventiler er der vel også en klatskilling til rammerne???!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-10-13 18:00

http://halton.dk/halton/dk/cms.nsf/pages/B817C8860A2B5AFDC225721000452C6F?opendocument bare sådan Transor ikke kommer i trivl. Diffusorer er noget ganske andet og laves til noget andet. Og i enfamilieshuse var man absolut ikke interesseret i at anvende diffusorer, dels pga prisen, og dels pga for lille impuls ved lave luftmængder - altså det stik modsatte af Transors udredning. Faktisk er alle tiders allerbedste ventil til brug i enfamileshuse Fläkts CTVA ventil, der magtede at indblæse små luftmængder med 12° undertemperatur uden det trak - netop fordi den var højimpuls og ikke diffuserende. Denne eksisterer ikke mere og er afløst af CTVB. Denne dog ikke egnet specielt på anlæg med meget høj virkningsgrad og/eller indbygget varmepumpe og ikke noget oplagt valg.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 01-10-13 19:01

Jeg ved faktisk ikke hvilke jeg i dag har siddende.
Selve ventilerne skues en 1/4 omgang i rammen.
Ventilerne er fra 1989.
De er blevet godt gule efter loftet er nymalet.
Derfor skal målet Ø1 helst ikke være mindre.
Hvad med Ølands KTS og KSO er de ok for det ser ud til at det yderste mål er næste det samme som de gamle jeg har.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-10-13 20:36

KTS'er rimelig om end ikke så god til undertempereret luft som ULA. KSO'en er ok god, uden dog helt at matche URH.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-10-13 17:51

??