/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kan jeg fryse færdig æbleflæsk?
Fra : ingelein
Vist : 8707 gange
50 point
Dato : 29-09-13 11:27

Hej
Jeg vil gerne være i god tid med at lave en stor portion æbleflæsk. Kan jeg fryse den færdige ret? Skal tilberedes i dag, men først bruges på lørdag - og jeg har ikke tid til at lave det senere. Eventuelt skal jeg bare lave æblemos og flæsk for sig og fryse det ned hver for sig? På lørdag kan jeg så blande det, men jeg må nok have lidt fedt dertil også.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 29-09-13 11:42

Tja, æblemosen tror jeg ikke er et problem at fryse, men flæsket ..... selv, hvis du fryser det hver for sig. Tvivlsomt.

Kan måske (kun måske) reddes ved at flæsket får en tur under grillen?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 29-09-13 11:43

Personligt synes jeg, æbleflæsk SKAL være frisklavet.
Kan du ikke finde på noget andet at lave?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-09-13 12:29

Du kan forberede æblerne og lægge dem i en skål vand med citronsaft i. Og så i køleskab.

Men hvis du først skal bruge dem på lørdag, så er det ikke en god ide.

Jeg kan ikke se hvordan du kan forberede det på anden måde end at lave æblerne til æblebåde, komme den i fryseren og så på lørdag stege flæsk og så de optøede æblestykker i panden.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-09-13 13:44

Hej og tak for svarene.
Jeg skal ikke bruge retten herhjemme, men jeg kender ikke forholdene der, hvor den skal spises og der skal laves til 12 -14 personer.
Jeg har så mange skønne Filippa æbler - og de skal bruges nu, hvor de er så gode til æbleflæsk.
Men...........Nu er jeg færdig med tilberedningen og fryser hele portionen ned i tomme "Haribo" kasser.

Min egen opskrift til æbleflæsk stemmer sikkert ikke overens med 100 forskellige måder man kan tilberede det på, så jeg gør sådan:

Skræller æbler og skærer dem i både. Ind i mikroovenen i ca. 7 minutter, når der er ca. 1,5 liter æbler. Imens skærer jeg Tulip bacon sådan som det kommer ud af pakken i stykker på ca. 3 cm. til denne portion bruger jeg 1/2 løg skåret i ringe og mindre stykker. Det steger jeg på panden i en klat smør. Det skal ikke være brunt, men bare stegt. Oveni kommer jeg mit æblemos, som ikke er helt mos endnu og steger videre, indtil det er som jeg vil have det. Jeg serverer nybagt rugbrød til (køber Gustav Softkerne i frossen stand fra Brugsens Bake off og bager det selv færdigt i 20 minutter). Til pynt eller ved siden af serverer jeg sprødstegt bacon.

Med venlig hilsen Ingelein Sådan har jeg gjort tidligere og det var helt ok at fryse det. Hvorfor ikke?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-09-13 14:01

Citat
Skræller æbler og skærer dem i både. Ind i mikroovenen i ca. 7 minutter, når der er ca. 1,5 liter æbler. Imens skærer jeg....................osv

Jeg lavede æbleflæsk så sent som for en halv time siden, det var den hurtige hvor jeg kun delte æblerne i både uden at skrælle dem og stegte dem i fedtet fra bacon, da æblerne var møre maste jeg dem blot lidt med paletkniven.
Jeg tror ikke at der er noget i vejen for at fryse det, tilberedt bacon skal jo bare have fuld knald i mikroen i et minut for at blive sprødt igen.

Det var nu ikke min mening at lave det i dag, men jeg har samlet temmelig mange fra et øde sted, og de var begyndt at rådne og blive bløde bare efter 10 dage

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-09-13 16:18

Hej LuffeA

Jamen velbekomme - jeg fik også rugbrød med æbleflæsk til frokosten. Jeg tror nu hellere at jeg skal kalde det for æblebacon, men det går jo ud på eet. Bacon er bare røget, saltet flæsk i meget tynde skiver. Jeg lader baconskiverne, som er skåret i "tern" blive i panden, så de indgår i "æblemosen med løg". Desuden steger jeg sprøde skiver af bacon, som bruges til pynt. En gang imellem smuldrer jeg de sprøde skiver henover retten. Jeg steger ofte bacon sprødt, lader det ligge på køkkenrulle og gemmer det så i en lufttæt beholder til det skal bruges. Det behøver ikke at komme i fryseren.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-09-13 16:54

Svaret må være ja! Du kan godt fryse det.....

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 29-09-13 21:23

Som altid kender du jo selv svaret

http://www.aalbaekspecialiteter.dk/tips-tricks/bacon-er-ikke-bare-bacon.aspx

Stegt bacon kan fryses ned og gemmes. Giv evt. de optøede skiver et ekstra "svirp" i mikrobølgeovnen på et stykke køkkenrulle.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-09-13 21:33

Hej katekismus
Ja, der er noget om at jeg ofte selv kender svaret. Men det skyldes som regel at jeg har brug for her og nu svar. I morgen er ofte for sent . Men nu har vi da sort på hvidt at bacon kan fryses. Faktisk kan jeg heller ikke forstå, hvorfor nogle svar går ud på at man ikke kan fryse færdig æbleflæsk/æblebacon. Jeg har i sinde efter optøning at brede æbleflæsken ud i en bradepande og servere den direkte fra bradepanden pyntet med sprød bacon, som skal på til allersidst. Hertil frisk bagt rugbrød. Det skal gå som skrub-af-mad.
Mange hilsner
Ingelein - ps. Du får points på grund af bacon - linket.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 29-09-13 21:33

Tak for svaret katekismus.