/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Benzinkvittering?
Fra : danevald
Vist : 669 gange
100 point
Dato : 10-06-03 22:04

Hvis indehaveren af virksomheden afleverer en benzinkvittering i forbindelse med et kundebesøg, kan han så ikke få det refunderet iflg. kvitteringen og virksomheden bogfører det som transport/kørsel, uden at fradrage momsen.?

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 10-06-03 22:19

Der er mange utrolig mange ordninger/aftaler - fri bil osv. Men:
Godtgørelse af transport er alm. vis km! Har aldrig hørt om benzin regning i et spec. "besøg"?
Hvo'rn hulen skal benzin til een kunde kunne være bare tilnærmelsesvis "reel"? Vælg dog blandt de (mange) regler der er for den slags.

Kommentar
Fra : danevald

Dato : 10-06-03 22:21

hvis jeg nu har en benzinkvittering kan firmaet så ikke dække den?

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 10-06-03 22:45

Der er ordninger hvor man selv køber bil og får "kørselsgodtgørelse" (km), samt en anden, hvor firmaet stiller bil til rådighed, med de skatte regler der gælder for denne ordning. Jeg mener firmaet får et forklaringsproblem ved en benzin regning, som er hverken eller, og mener forøvrigt også reglerne for transportgødtgørelse (km) klart er bedre.

Kommentar
Fra : hellesally

Dato : 10-06-03 23:26

En benzinregning alene duer ikke. Som lillemig skriver, så får firmaet et forklaringsproblem. Transportfradraget kan som reglen også bedre betale sig.

mvh Helle

Accepteret svar
Fra : lh2404

Modtaget 100 point
Dato : 16-08-03 23:18

Til danevald
Nej det kan du desværre ikke! Der er 3 forskellige muligheder til ovenstående problematik.
1. der føres kørebog over kørte kilometer i privatbil, disse kiliometer opgøres ved årets udgang og ganges med statens takster for skattefri befordring ca. 1,83 kr. pr. kilomet. Dette føres på som befordringsfradrag på selvangivelsen.
2. Du vælger at sige, at din private bil overgår delvist til firmaet (skattevæsnet plejer at sige 25% erhverv) 25% bogføres som aktiver modpost privat indskud. Så kan du trække 25% fra til forsikring, vægtafgift, benzin jf. kvitteringer ligemeget hvor meget du kører. (alt uden moms)
3. Du kan vælge at din private bil overgår til firmaet værdien af bilen bogføres som aktiver modpost privat indskud. Du skal så beskattes af værdi af fri bil som er 25% af bilens nyværdi de første 3år derefter afskrives værdien med 25% pr. år. Dog skal man minimum beskattes af bilværdi på 160.000 kr. altså 40.000.

Håber at ovenstående er en hjælp

Godkendelse af svar
Fra : danevald

Dato : 01-01-04 19:43

Tak for svaret lh2404.