/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Diesel versus benzin
Fra : BerndJ
Vist : 644 gange
100 point
Dato : 25-09-13 20:41

Har den 2. januar 2012 købt fabriksny VW Polo Buemotion Diesel. Havde indtil for 3 måneder siden et kørselsbehov på ca. 40.000 km / år, siden 1. juli '13 kun lokale småture (har fået tjenestebil).
Er nu meget i tvivl om jeg bør udskifte diesel til benzin. Har spurgt 3 forskellige bilforhandlere hhv. værksteder: har fået 3 forskellige svar:

1) ingen grund til at udskifte bilen, bare jeg én gang om året kører en længere strækning (15-20 km) i 3. gear med allerhøjeste omdrejning - det skulle "rense" bilen.

2) ingen grund til at udskifte bilen, MEN tilsæt en bestemt væske (har glemt navnet) hver anden gang jeg tanker - koster ca. 100 - 150 kr per gang.

3) ingen grund til at udskifte NU, MEN om ½ til 1 år.

OG FDM siger: skift så hurtig som muligt.

Hvad synes "kanduerne"?? Erfaringer / holdninger / meninger efterlyses - hjælp til at træffe den rigtige beslutning!!
Jeg skal lige sige, at jeg er meget glad for Poloen, skylder 140.000 dd. - og hvis jeg skal have en benzin-bil, overvejer jeg en VW-Up (har 25.000 til udbetaling). - Hjælp ønskes - TAK!!

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 25-09-13 20:48
Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 25-09-13 20:55

Citat
Hvad synes "kanduerne"?? Erfaringer / holdninger / meninger efterlyses - hjælp til at træffe den rigtige beslutning!!

kandu'er's personlige mening kan du nok ikke bruge til ret meget,
men 'Trenden' går i retning af hellere benzin,.. / Diesel er yt',.. når det gælder 'små-biler'

Salgstal for minibiler i juli 2013:

Model    Benzin-Diesel-ialt
Chevrolet Aveo   99   4   103
Citroën C3   179   50   229
Fiat Punto   98   38   136
Opel Corsa   132   85   217
Peugeot 208   299   56   355
Ford Fiesta   384   56   440
Hyundai i20   280   26   306
Kia Rio   190   52   242
Seat Ibiza   39   39   78
Skoda Fabia   195   34   229
Toyota Yaris   229   17   246
VW Polo   268   84   352

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-09-13 21:30

du taber alt for meget ved at skifte din dieselbil ud nu.
og dieselbiler holder fint til at køre korte ture.
der hvor det går galt er den grønne afgift plus at en dieselbil er dyrere i indkøb end en benzinbil.
men vælger du at bytte nu, får du aldrig tjent dit tab hjem.
så behold den hvis du ellers er godt tilfreds med den. det er efter min mening en af de bedste biler man kan købe.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 26-09-13 04:31

Dieselbilen har et større behov for at blive gennemvarm.
Du taber for meget ved at skifte.
Konklusion: Tag cyklen efter morgenbrød m.m. - det pynter også på figuren.
Om jeg gør det selv? Tilstået, jeg har altid kørt benzin og bruger motorcykel i byen - men det er altså sandt alligevel - jeg må vel til at tage mig sammen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-09-13 09:05

Alle bilmotorer skal helst køres varme inden de standses igen. For dieselmotorer er det særligt vigtigt.
Hvis dit kørselsbehov kun er til korte ture kan du ikke hurtigt nok få skiftet til benzin.

Det vil kunne gøres uden væsentlig tab, hvis du selv finder en privat, som har det modsatte behov.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 26-09-13 10:56

Diesel er til lange ture og det ved du vist godt, små dieselmotorer kan ikke holde til korte ture, de brænder sammen simpelhen!
Motorjournalisten skriver
Citat
Som minimum:

Køb ikke dieselbil hvis ikke du kører mindst 30 minutter næsten hver gang du starter bilen(Opdateret råd 21.02.2013)
Køb ikke brugt dieselbil uden korrekt stemplet servicebog
Overhold serviceplanen minutiøst – ikke noget med at køre 1.000 km over
Brug kun den rigtige olie og originale filtre
Hvis lampen for partikelfilteret lyser, så kør en lang tur samme dag – kør mindst 10 km med minimum 3.000 o/min – brug evt 3. eller 4. gear.
Kør mindst 10 km inden du træder speederen i bund
Har du en 1,6 HDI, TDCI ell. lign, fra Ford, Citroën, Peugeot, Mazda, eller Volvo, så få suget olieresterne op af bundkarret ved olieskift eller afmonter bundkar og rens
Start ikke bilen for at køre til bageren
så du bør skifte bil eller nøjes med at køre i den i ferierne, jeg kører selv benzinbil men har hørt om flere med dyre mekaniker regninger på små dieselbiler som ikke bliver gennemvarme.
Læs selv mere på siden hvor jeg har citatet fra:
http://motorjournalisten.dk/undga-problemer-med-din-dieselmotor/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-09-13 11:00

Citat
dieselbiler holder fint til at køre korte ture.
NEJ det er lige nøjagtig hvad de ikke gør, alt for mange er blevet overrasket af dyre reparationer på små diselmotorer som kun kører korte ture i bytrafik og ikke bliver gennemvarme

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 26-09-13 13:42

Tak for svaret o.v.n..