/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
BilstrupV: Regler for El-installationer
Fra : BilstrupV
Vist : 535 gange
500 point
Dato : 23-09-13 20:55

Hej.
Hvad siger loven om El-installationer vedrørende disse punkter:
1: Er det lovligt, at en stikkontakt afbryder "0", så der til stadighed er strøm på den tilsluttede ledning? 2: Nogle stikkontakter har ingen afbryder, men så kan man jo se, at der strøm er tilsluttet. Må disse stikkontakter bruges overalt?
3: Er det ikke længere nødvendigt med "jord" uafhængig af, i hvilke omgivelser installationen befinder sig?
4: Er der på et tidspunkt kommet et "HFI"-relæ (med en lidt anden betegnelse), som gør "jord" overflødig;
5: Og hvis, hvad skal dette relæ hedde?
6: Er det lovligt at etablere et jordspyd til "jord" og sætte dette kredsløb ind i det eksisterende net?

Mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-09-13 21:09

1: Er det lovligt, at en stikkontakt afbryder "0", så der til stadighed er strøm på den tilsluttede ledning? 2: Nogle stikkontakter har ingen afbryder, men så kan man jo se, at der strøm er tilsluttet. Må disse stikkontakter bruges overalt?
3: Er det ikke længere nødvendigt med "jord" uafhængig af, i hvilke omgivelser installationen befinder sig?
4: Er der på et tidspunkt kommet et "HFI"-relæ (med en lidt anden betegnelse), som gør "jord" overflødig;
5: Og hvis, hvad skal dette relæ hedde?
6: Er det lovligt at etablere et jordspyd til "jord" og sætte dette kredsløb ind i det eksisterende net?

1. Nej
2. Såkaldte grisetryner må normalt bruges overalt (farlige maskiner kan måske kræve afbryder)
3. Der skal være fælles udligning
4. HFI / HPFI eller fejlstrømsrelæ måler den strøm som ved fejl løber til udligningen
5.
6. ??????????

Som jeg husker det.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 500 point
Dato : 23-09-13 23:04

1. En stikkontakt skal hvis den har afbryder, altid afbryde fasen, men må samtidig godt afbryde nul.
(En standerlampe med afbryder kan jo godt komme til kun at afbryde nul, afhængig hvordan du sætter hanstikket i stikkontakten)
2. Stikkontakter uden afbryder må normalt bruges overalt, men har også en virksom jord.
3. I boliger opført før 1. april 1975, kan jord i stikkontakter undlades, hvis der er opsat HPFI-Relæ.
Dog skal der være jord, hvis der udføres størrer elarbejder i boligen.
Ligeledes skal vaskemaskiner udendørs lamper og stik være forsynet med jord.
4. HFI bruges ikke mere, men er erstattet af HPFI, som folk i daglig tale stadig kalder HFI. HPFI er krævet samtidig med jord i stikkontaker mm. og har reddet utallige liv og forhindret brande.
5. HPFI
6. Det er lovligt for elinstallatøren at lave suplerende jordspyd, for en enkelt indstallation feks. vaskemaskine, eller for at formindske overgangsmodstanden til jord, hvis han måler at det existernde jordspyd ikke opfylder kravene.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 24-09-13 09:29

Mange tak for de gode konkrete svar.

Mvh

Godkendelse af svar
Fra : BilstrupV

Dato : 24-09-13 09:30

Tak for svaret pallebhansen.