/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Net hastighed til Lan Party
Fra : morten75
Vist : 336 gange
100 point
Dato : 22-09-13 21:07

Hej

vi vil holde et lille lanparty for ca 30-40 pers. problemet er at hastigheden som TDC kan levere er max på 20/2 mbit. hvis vi kun spiller over switch/server er det ikke noget problem men hvis det skal ud på nettet er det vel ikke nok ? spillene vil typisk være LOL - MW3 - WarC - minecraft - Counter strike, er der nogen som har erfaring med det ?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-09-13 22:11

Jeg har fundet nogle tal fra team fortress 2. Multiplayer spil er generelt ret identisk.
Man modtager information omkring de andre spillere og sender information omkring sine egne handlinger tilbage til serveren.

På denne side vurderes der at man i gennemsnit bruger 12 kb/s når man spiller online; 8 kb/s download and 4 kb/s upload.
http://facepunch.com/showthread.php?t=932491

Jeg har nogle udregner som er lidt mere "worst case"

Download : 40 x 20 kilobytes/s = 800 kilobytes/s ~ 6.25 megabit / s
Upload : 40 x 5 kilobytes/s = 200 kilobytes/s ~ 1.5625 megabit / s

Så teoretisk så kan I faktisk godt være 40 mennesker som spiller online samtidig. MEN det holder nok ikke helt i virkeligheden. Mange surfer måske imens andre spiller. Nogle vil se noget youtube.
Nogle er måske så frække at starte en masse downloads, torrent klienter er rigtig gode til at spise alt båndbredde
Der kan være windows opdateringer som automatisk bliver hentet - alt dette vil trække på nettet også.

Mit råd er at sætte nogle regler op.
Forbyd folk at downloade torrents. Det kan de gøre derhjemme.
Bed folk om at vise lidt hensyn. Det er stadig ok at surfe, chatte, skype, og alt det andet.
Hvis folk har behov for at hente noget stort - bør de lige gøre opmærksom på det inden de begynder.

Kommentar
Fra : morten75

Dato : 23-09-13 12:05

Hej Katekismus

Det lyder meget fornuftigt, jeg tror vi prøver og nøjes med at invitere 30 pers. så går det nok.
jeg lader den lige stå åbent et par dage så acceptere jeg dit gode svar.'

tak for det.

mvh morten

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 23-09-13 15:26

realistisk set... så duer den hastighed slet ikke til så mange personer.. synes også det er i underkanten til 15mennesker.....
Der vil komme alt for høje lagspikes til man kan spille... Gider ærlig talt ikke komme med store udregninger som katekismus kom med.

Jeg sider selv.. alene... på en 20/2 og synes ofte det kommer til kort til mange online spil...

Vil foreslå dig at undersøge muligheder i forbindelse med andre udbydere eller måske 4G nettet.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-09-13 23:10

Her i hjemmet har vi haft netparty med mange unge mennesker.

Da wow var nyt sad vi 10 mennesker online og spillede fint med en adsl som jeg tror kun var en 2 megabit.
Selvfølgelig er man mere kræsen i dag. Dengang synes vi det var fedt bare at kunne gå på nettet :)

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 23-09-13 23:16

Jeg har spillet wow i 5-6år og har været til utallige netparties, samt været medarrangør af nogle af danmarks største lan-partys. 15 mennesker der sider og spiller wow på en 20/2 duer bare ikke :)

Teoretisk set når man kigger på net-usage.. så kan det sagtens. og så er jeg bare en brokrøv.. men ikke desto mindre..Så er det absolut ikke anbefales værdig :)