/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Havemøbler rådner vinteren over?
Fra : cristian2
Vist : 574 gange
50 point
Dato : 20-09-13 22:48

Vi har en meget lille have og ikke plads indenfor til opbevaring af havemøbler vinteren over. Derfor har jeg de senere år stablet møblerne på nogle mursten, smidt presenning over og snøret til, så det ikke blafrer (dog stadig så der kan komme luft ind under). Møblerne er imidlertid blevet meget fugtige og der har være angreb af svamp og råd i løbet af det mørke halvår. Jeg fik at vide af en bekendt, at der sikkert opstod fugt på indersiden af presenningen, som blev lukket inde her og ikke kunne "luftes" ud. Deraf fugt og råd.

I givet fald - er der en anden primitiv måde man kan lade havemøbler overvintre "i det fri" på, så de holdes fugtfri?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-09-13 23:37

Læg et par korte lægter over, så presenningen ikke rører ved dem og sørg for rigelig luft. Ikke noget med at snøre sammen, men hæng eventuelt noget tungt i hjørnerne på presenningen, så den ikke letter. Sæt også møbelbenene op på nogle stumper lægte, så de ikke rådner. Og giv så hele møblementet en afrensning til foråret efterfulgt af pensling med rå linolie, ikke så det sopper, tværtimod, men masser af lys og luft og gentag linolien et par gange med to-tre dages mellemrum, også og især fødderne.
vh
pbp

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 21-09-13 06:17

Hej..
Du kan tænke at det er samme med havemøbler af træ ,som det er med pejse brænde.
Beskytter du møblerne mod fugt( regn) ovenfra ,og har det luftigt fra siderne vil de ikke rådne.
Et eksempel vill være at stable dem på en palle ,og lave et telt over,så der kommer luft ind fra enderne.
Men der er mange muligheder ,men det vigtigste er luft mellem lagene af møblerne.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 50 point
Dato : 21-09-13 11:17

Citat
efterfulgt af pensling med rå linolie

Tilsæt lidt Atamon, det forhindrer bakterie angreb

Kommentar
Fra : lham

Dato : 21-09-13 17:48

linolie uden "funkisider " er rent algemad så "gift" skal der til evt alm husholdningsklorin /algerens hvis atamon ikke gør det, hvad jeg har oplevet det ikke gør .

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-09-13 20:51

>Iham: Pladder! Dengang, de byggede huset her, blev vinduestræ strøget tre gange med rå linlie før den egentlige maling med linolie og zinkhvidt (blyhvidt var allerede forbudt dengang). Jeg har gentaget behandlingen sidste år og er ret overbevist om, at der er mindst 98 år tilbage i vinduerne. De havde stået ude om natten i 98 år på det tidspunkt. Og ordet fungicider (check stavningen) eksisterede ikke i håndværkerkredse dengang.
Næh, en god måde at slagte sine havemøbler på, er at vaske dem med trærens og give dem et eller andet vandfortyndet træbeskyttelsesmiddel. Så formulder de i løbet af få år.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 21-10-13 16:52

Tak for svaret mig-selv.