/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Johnson Seahorse 15 Hp
Fra : toreli
Vist : 327 gange
185 point
Dato : 18-09-13 23:44

Jeg er kommet i besiddelse af en ældre Johnson Seahorse 15 hp som ikke kan starte. Der er masser af tænding - ingen tvivl om der ikke kommer brændstof frem. Har haft den ved reparatør, som rensede karborator, men han mente så det ville blive for dyrt hvis de skulle arbejde videre med den. Det undrede jeg mig over, tænkte problemet måtte være simpelt, men tog motoren med hjem af frygt for en evt. regning. Faktisk kunne den startes i et kort øjeblik da den blev indleveret, nu kan jeg ikke starte den. Som sagt tændrørene er helt tørre. Er der nogen som har gode råd. Det virker som om der er masser af kompression.
På forhånd tak

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-09-13 07:47

Tanken kunne være fuld af lort, som videre sætter sig i systemet. - så må det jo være en grundig rensning af alt før, -og incl. karburator igen.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-09-13 09:42

Min tidligere Johnson Seahorse, holdt op med at ville køre ude på vandet. jeg fandt så ud af, at hvis jeg trykkede på "bolden", kørte den igen, og jeg kom i land. Efterfølgende skildte jeg karburatoren ad, og det viste sig, at diverse membraner og pakninger var delvis på vej i opløsning. Det lykkedes mig, at få fat i et nyt pakningssæt, og efter montering kørte motoren perfekt.

Da det er en totakter, skal der ikke maget utæthed til, for en to-takter ikke kan starte. At du har haft den til en "reparatør", der tydeligvis ikke har haft fat om tingene, og som ikke kan finde ud af hvad der er i vejen, og som ville prøve sig frem, er klat, at det vil komme til at koste kassen. Kontakt en rigtig mekaniker der har forstand på påhængsmotor, han vil formentlig hurtigt kunne stille diagnosen.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 19-09-13 12:47

Jeg kender ikke rigtig motoren, men generelt for 2takts motorer.

Hvis du nemt kan få plads ved tændrøret, så skru den ud og læg den med stelforbindelse, tænder den fint, er det godt, noget tyder på at det ikke er tændingen, hvis der kan starte lidt, så fyld en lille skvat benzin ned i cylinderen i tændrørshullet, tændrør på og træk. Starter den så er sagen klar, det er bændstof mangel næste helt sikkert. starter den ikke kan det være mange andre ting.
Har du en tingest, en injektions sprøjte f.eks med 10 - 20 milliliter benzin er det nemt at fylde i cylinderen i tændrørshullet.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 19-09-13 12:52

Hvis du skriver Johnson Seahorse 15 Hp - i Google, får du en del sider om motoren, jeg ved ikke lige om der er nogen om start problemer.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 19-09-13 19:33

Det kunne godt være flyderen i karburatoren - så kan motoren lige starte kortvarrigt - hvorefter den dør i løbet af meget kort tid - nogle få slag.

Det kan hjælpe at skille karburatoren ad - og så samle den igen - tjek at flyderen vipper nemt - se at der kan løbe væske gennem dysen.

NB: Jeg har kun gjort det på 4-taktere - ikke på 2-taktere - men princippet burde det være ens.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-09-13 09:27

Som EiHaBr skriver:

"Hvis du nemt kan få plads ved tændrøret, så skru den ud og læg den med stelforbindelse, tænder den fint, er det godt, noget tyder på at det ikke er tændingen".

Har man elektronisk tænding på en påhængsmotor SKAL MAN IKKE PRØVE DETTE!

Elektroniken kan ikke klare dette. Jeg erfarede det på min tidligere Suzuki 9,9. Det kostede mig 2.850 kr. til ny elektronik - alt er indstøbt i en blok!

Kommentar
Fra : toreli

Dato : 20-09-13 21:26

Tak for svarene, jeg prøver de forskellige forslag. Der er absolut tænding på...rigtig god endda, det er brændstof der er problemet.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 21-09-13 06:29

Prøv med den skvæt benzin i cylinderen som der bliver foreslået.
Starter den ,er det ok.
Skil karburatoren ad . ( tag billeder undervejs) Rens alle dele ,pust igennem med luft.
Check alle deler for corrosion -sprækker mm -saml alt igen og prøv så at starte.
Evt må tændrørene skiftes.

http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?399161-1960-Seahorse-10HP-Won-t-Start

Se denne tråd over( jeg tror ikke der er den store forskel på 10 og 15 hk )

Held og lykke med projektet