/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
ZIBRO-kamin slukker af sig selv ?
Fra : kai-d
Vist : 642 gange
300 point
Dato : 17-09-13 11:32

Zibro-kamin:
Har købt en Zibro til en billig penge privat og den virker men lugter lidt.
Når den har været tændt 15-20 minutter siger det pludseligt smæk, og den slukker af sig selv, er det mon en glødesikring, når den er kølet noget af så er den til at tænde igen.
Mon det kan justeres, mener selv at jeg kører den på et så lavt blus af der bliver holdt liv i den.
På forhånd mange tak.
Kai.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-09-13 11:56

Kunne det være undertryk i tanken?
Når blusset er sat meget lavt, så stinker det altså, sikkert fordi forbrændingen ikke er 100%

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-09-13 13:36
Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 300 point
Dato : 17-09-13 13:52
Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 17-09-13 15:58

Ventilation burde være OK, så er der det med undertryk kunne det være, men låget bliver jo skruet på efter påfyldning og det hele vendt på hoved så jeg ved ikke rigtigt hvor tanken skulle få udlignet trykket når brændstoffet bliver forbrugt.???
Kai.

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 17-09-13 16:11

Lige igen når jeg tænder ovnen komme tidspunktet hvor gitteret om forbrændingen er blevet rød-glødende kort tid der- efter kommer der en svag hvid flamme bag gitteret der går højere op og den holder jeg nede ved at lukke mere ned for brændstoffet, så kører det helt ok til den så efter 15-20 minutter selv slikker pling.
Kai.

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 17-09-13 16:31

Og hvilke olie bruger du.

Prosat

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 17-09-13 23:13

Da det jo er en prøve om den dur så er det i første omgang lappeolie fra netto på 1 liters flasker den skal være lugtfri og god kvalitet. Ellers vil jeg nok bruge den bedst fra XL BYG på 20 liters dunke.
Jeg har også erfaret at det kritiske tidspunkt vedr. lugt er når man tænder og slukker.
Min mening er at det nok er mig der piner den for langt ned, og derfor er for tæt på sluk-punktet, får den lidt mere at leve af så går den ikke ud med et pling.
Når man tænder og slukker er der jo næsten kun en måde at gøre det på tror jeg, man må jo prøve sig frem og undgå mest muligt af røg med uforbrændt brændstof på disse tidspunkter.

Lader lige tråden stå til i morgen onsdag med. Kai.

Godkendelse af svar
Fra : kai-d

Dato : 18-09-13 22:37

Tak for svaret katekismus.
Problemet blev klaret.
Mvh.
Kai.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-09-13 22:46

Med havd?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-09-13 22:47

Der skulle have stået: Med hvad? vi andre vil jo ogsågerne blive klogere :)