/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
De superkloge ?
Fra : ingelein
Vist : 1282 gange
50 point
Dato : 16-09-13 19:46

http://www.kandu.dk/tip22337.aspx
Fik desværre lige de bedømmelser, som folk havde forstand til
Jeg har nu vejet glassene og de vejer 423 gram stykket. Hvis jeg dagligt har 10 af disse glas i min opvaskemaskine svarer det til 4.230 gram - ikke så lidt. Hvis denne mængde skal varmes op til 55 grader fra f. eks. 20 grader, som er vores køkkentemperatur, kan det jo blive en hel del strøm pr. dag og x 365 dage ikke et ubetydeligt forbrug i forhold til glas, som vejer 130 gram stykket.
Ok. Så er der nogen der vil sige at de varme tykke glas igen afgiver varmen til rummet. Og det er så også ok, men det gavner jo ikke meget, når varmen er låst inde i et skab.
Hvem er så vaks at regne differencen på strømforbruget mellem tykke og tynde glas ud?
Mange hilsner
Ingelein - født nysgerrig og påståelig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-09-13 20:01

Jeg kan ikke regne det ud.
Maskinens sider top og bund optager også varme.
Vandets plasken afgiver også varme.

Hvis du vil være økonomisk, så skal du tilføre lunkent vand som så hurtigere varmes op til de 58 gr.
Ej over 30 gr. af hensyn til koagulationen af æggehvidestofferne.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 16-09-13 20:12

Varmefylden for glas er noget i stil med 0,84 kJ/(kg*°C), så vi får:
(55-20)*4,23*0.85 = 117,6 kJ

Og 1 W = 1 J/s

Så vi har 117,6 kilo watt/s for at opvarme 1 gang. På et år giver det 42924000 Watt/s. Eller 11,9 kWatt/timer. En kilowatt/time koster ca. 2kr. Så det koste 24 kr at vaske glassene i maskinen. Eller i praksis lidt mere da der er nogen spild.

Jeg kan have regnet forkert...

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 16-09-13 20:28

Mener du at en opvaskemaskine måler kernen af porcelainet og ikke stopper opvarmningen før denne har opnået en temperatur på 55 gr. ? Det må da være overfladetemperaturen som opnår de 55 gr hvilket afhænger af hvor fyldt den er. Jeg tror du gør maskinen mere følsom og "intelligent" end godt er

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-09-13 20:28

Uden iøvrigt at regne efter nyttiggøres varmen så i huset ca de 200 af 365 dage om året og det så ligegyldigt om glassene er i et skab eller ej. Varme kan ikke blive væk. Tages de 24 kr om året nyttiggør du så 200/365 af dette. Altså varme for 13,- . Hvis denne varme alternativt skulle komme fra et olie eller et gasfyr har man den for omkring det halve. Dvs 6,5

Så faktuelt tab 11,- + 6,5 = 17,50

Sikke noget at gøre sig utilbens over, hvis glassene eller er pæne.

En rettelse til fun. Nej du kan ikke "spilde" energi. Det kan aldrig blive væk, med mindre opvaskemaskinen står udendørs. Så kan energi forsvinde ud i udeluften, hvor du ikke får glæde af den.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-09-13 20:28

Det er ret ligegyldig om det er tynde eller tykke glas du skal have vasket af,
energi forbruget ved opvamningen af det omgivende vand,
der bare pøses ud efter rensning er mange gange større,

og det er energi forbruget ved den sidste tørring også...

Så vil du virkelig spare, vask dem i hånden, med minimum brug af varmt vand.
Så sparer du også på sæben, afkalke midlet, mm...

Alle bidrag, der langt overstiger udgifterne, til den isolerede opvarmning af glas.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 16-09-13 20:38

Som 3773 så rigtigt er inde på, så er langt fra det hele "spildt", en stor del bliver brugt til opvarmning af bolingen. Jeg var sådan set kun ude på at beregne hvor meget det ca. kan koste at vaske tykke glas op. 24 kr om året (det virkelige beløb er mindre) er ikke mange penge i forhold til hvad det ellers koster at vaske op i maskine, men det er ikke gratis.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-09-13 20:44

Ingelein, jeg så også dit spm., men så ikke nogen grund til at "kloge mig" i den forbindelse.

Men jeg havde, og har, samme holdning som de øvrige deltagere, der og her!

Har du også vejet dine tallerkner, måske skulle du købe nogle plasttallerkner i melamin fx, de vejer givetvis mindre end de porcelænstallerkner, du sikkert har.

Som ansat i Energiministeriet fra det blev oprettet i 1979 til det blev slået sammen med Miljøministeriet små 15 år senere, går jeg varmt ind for at spare på energien, men det kan også blive FOR småt!

Og en moderne opvaskemaskine, der bruges rigtigt, bruger langt mindre energi og vand end håndopvask, så du kan roiligt nyde den sidste sjat vin mens "fru Miele" klarer opvasken

http://taenk.dk/nyheder/spar-vand-og-energi-under-opvasken

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-09-13 21:03

Hej og tak for alle svarene - og ikke mindst for den udregning Fun2 har lavet (Går ud fra at den er nogenlunde rigtig).
Næh, jeg køber gerne mine sko mindst 1/2 nr. for store, så det er ikke derfor jeg stillede spørgsmålet. Hvis skoene var mindre, ville jeg jo også tænke på det spild der er med hensyn til varmen, når fru MIELE vasker op om sommeren og hendes hedeture ikke er ønskelige .

Det var såmænd ekspeditricens svar om at det jo kun var vandet, som blev 55 grader varmt, som undrede/irriterede mig.

Om vinteren lader jeg også fru MIELE stå åbnet efter endt gerning, så varmen kan fordele sig i rummet.

Og det er virkelig billigere at bruge opvaskemaskinen end at håndopvaske. Men jeg kunne godt forestille mig at man gjorde sig tanker om unødvendig energiforbrug i mange andre sammenhænge.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-09-13 21:13

@Ziggy - Jeg mener at vandet cirkulerer så længe til det når en temperatur 55 grader og så længe service m.m. ikke også har denne temperatur, vil der stadigvæk ske en opvarmning indtil alt er 55 grader varmt inde i maskinen.

@3773 - Jeg kunne forstå argumentet, hvis glassene blev stående i en åben opvaskemaskine. At stille dem i et lukket skab er jo at isolere dem, så den omgivende luft i køkkenet ikke får glæden af varmen.

@Eyvind - hvordan får jeg lunkent vand uden at tilføre energi? Vores opvaskemaskine er som de fleste tilsluttet koldtvandshanen.

Ja, ja, det er vel i retning af det nogle kalder "flueknepperi", men jeg har nu gjort mig disse tanker alligevel.
Mange hilsner og god aften
Ingelein

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-09-13 21:30

Nej Ingelein. Når du stiller dem ind i skabet, opvarmer du skabet, som så igen afgiver varmen til omgivelserne (køkkenet). Energi bliver ikke væk, det er kun spørgsmålet om du synes du kan mærke det eller ej. Men sålænge din vaskemaskine og skabene (og dermed glassene) er inde bag huset klimaskærm, nyttiggøres varmen.

Netop dette lille trick er det som alle i Energiministeriet osv har forsøgt at bedrage folk til at det ikke var tilfældet. Derfor har Energiministeriet levet af at producere halve sandheder om energibesparelser, med f.eks pærer, pumpe, hvidevarer og vandsenge. Alt sammen ting, hvor den ringe virkningsgrad istedet blev til varme indenfor klimaskærmen. Man glemte så generelt at oplyse om den nyttiggjorte varme, hvilket ville ødelægge alle de fine beregningseksempler man fremviste.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 16-09-13 22:40

# ingelein

Overskriften drev mig herind

Men IKKE fordi jeg har svaret på dit spørgsmål overhovedet ikke endda

Men jeg blev sablet på samme måde som dig da jeg kom med mit sidste gode råd, her på Kandu.

Og det afholder mig for at komme med flere gode råd, da de fleste brugere der sidder her på Kandu, bedømmer et Godt tip ud fra deres manglende indsigt eller interesse, og er desværre ude af stand til at fatte, at det så nok var bedre, helt at undlade kommentar / bedømmelse. Men det magter de desværrer ikke og så ender man som Undskyld jeg tog din plads her i denne tråd.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-09-13 22:53

3773, enhver i Energiministeriet mv. vidste, at i de groft sagt 2/3 af året der er fyringssæson (ikke i Danske Bank-betydning), var varmeafgivelsen fra fx en elpære med til at opvarme boligen, og derved erstatte noget af den varme man alligevel skulle bruge.

Som jeg husker det (det var i praksis før nettet, så jeg kan ikke lige google mig til det), stod det et eller andet sted i div.pjecer, men det glemte medierne som regel når de omtalte det, og det er vist MEGET få der nogensinde fik læst pjecerne!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-09-13 23:11

sjovt nok vagnr, hvorfor oplyste man det ikke? I en ikke så effektiv pumpe bliver den effekt der afsættes, som ikke bliver til dynamisk tryk omsat til varme. Det er aldrig fremkommet i nogle af de beregninger og pjecer jeg har læst. Og det er da blevet til et par stykker, da jeg immervæk havde tredive års branche jubilæum sidste år. Også der regner energi har altid grinet af at lige netop disse oplysninger udelod man bevidst, for at sminke regnskab.

Kiggede lige i din historik vedikkealt. Vælger du bevidst at leve op til dit alias, ved at lyve? En dårlig anmeldelse kunne jeg lige se i toppen. Og så belønnes du ellers flittigt, uanset hvor bevidstløse dine råd ellers er. At jeg giver Ingelein's tip 0, er fordi jeg ved så meget om energi, at jeg uden at slå op i en lærebog for at finde glas specifikke varmekapacitet, er klar over at dette tip er totalt over mål, og uden ordentlig bund i vikeligheden, hvilket fun jo også så smukt beregner. Og hermed undskyld til Ingelein, der er jo ikke din person, men dit udfald mod en sagesløs ekspedient.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-09-13 23:24

Hvorfor gøre det så besværligt,..

har du prøvet at aflæse El-måleren,.. før og efter en opvask,.. ?
med henholdsvis - propfuld,.. middel,.. og lidt fyldt maskine,.. ?

Kwh. forbruget er vel det du betaler for,..
samtidig også den mest præcise måde at se / udregne forbruget,.. !
- så er det ret ligegyldigt hvad der er proppet i maskinen, (hvis ikke måleren registrere det)

udregninger og teori kan bruges til mange ting,.. men har også sine begrænsninger.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 16-09-13 23:34

Citat
Og det afholder mig for at komme med flere gode råd, da de fleste brugere der sidder her på Kandu, bedømmer et Godt tip ud fra deres manglende indsigt eller interesse, og er desværre ude af stand til at fatte, at det så nok var bedre, helt at undlade kommentar / bedømmelse.

Hørt.

Ligegyldigt om dine tanker om opvask er flueknepperi eller ej, Ingelein, så er det ikke rimeligt med de svinske kommentarer og smileys, som tipsgivere her på Kandu ofte må finde sig i.

Så holder de sig væk en anden gang.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-09-13 00:33

Citat
....så er det ikke rimeligt med de svinske kommentarer og smileys, som tipsgivere her på Kandu ofte må finde sig i.

Så holder de sig væk en anden gang.

Helt enig,..

bedømmelser som disse :
http://peecee.dk/upload/view/418314

får i hvert fald mig til at tænke mig rigtig godt om inden jeg videregiver gode ideer,.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-09-13 10:40

Hej
Og tak for opbakningen med hensyn til de points der bliver afgivet vedr. gode/dårlige tips . Det er ligesom om dem der bedømmer enten ikke har interesse i emnet, eller synes det er sjovt at bruge smileys. Interessen for et emne skulle jo ikke have indflydelse på bedømmelsen???
Gad vide hvilken bedømmelse et godt råd vedr. stopning af strømper ville få???? Selvom der kun ville være sparet 1 øre på energien ved at købe/vaske op tynde glas i stedet for tykke, burde det være indlysende for enhver at der er en forskel - og især for en ekspedient, men man kan vel heller ikke forlange at alle tænker så langt.
Nu har jeg en fru MIELE, som ved start beregner opvasketiden. Det har interesseret mig, hvordan fru MIELE kunne angive en opvask med en tidsforskel på op til 10-12 minutter. Hvidevaresælgeren vidste det ikke!!!!. MIELE angiver at det er vandets indløbstemperatur og servicets tilsmudsningsgrad, som registreres via en føler. Hmmmmmmmm. Temperaturen er jeg med på, men tilsmudsningsgraden vil da først fremgå når maskinen har kørt nogle minutter og ikke allerede ved start. Jeg går ud fra at der ikke sidder en kameramand inde i maskinen
Jeg vil gerne vide det nøjagtigt og henvender mig nu til MIELE producenten. ........Ja, ja, jeg har andet at lave.
www.strikinge.blogspot.dk

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-09-13 10:43

Citat
bedømmelser som disse :
http://peecee.dk/upload/view/418314

får i hvert fald mig til at tænke mig rigtig godt om inden jeg videregiver gode ideer,.

Jeg ville nu ikke ta`sagen så tung,hvis jeg var EA_HS. Netop Teil,er alm. kendt/berygtet for at være fuldstændig uden fornemmelser,hvad angår pli/høflighed.

Nu er det ikke ret tit,jeg har bedømt et tip. De er som regel "fuld" bedømt,når jeg får øje på dem.
Men ellers vil jeg da give dem ** - *** alene for initiativet...ulejligheden med at bringe dem. Ellers skal de være ekstrem platte.

Iøvrigt er os ikke-superbrugere,foruden mange problemer.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-09-13 10:53

Glemte li`e: (Som alle nok enig i).

Et ubrugeligt tip for den ene,kan da sagtens have værdi,for den anden.

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-09-13 10:54

Ups.
Så lige at jeg er superbruger- det må være noget jeg bare er hoppet på i starten. Kan man blive alm. bruger igen?
Hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-09-13 11:14

Citat
og især for en ekspedient, men man kan vel heller ikke forlange at alle tænker så langt.

Netop der er vi uenige,ingelein. En bette ung ekspedient,er måske uddannet i en sportstøjsforretning. I næste øjeblik ansat ved Thansen. Hvor meget ved han/hun pludseligt om autodele???

Vi må heller ikke forlange det urimelige.

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-09-13 11:18

Hej M
Det var ejeren af forretningen, en kompetent kvinde i 50'erne. Jeg ville aldrig have bragt emnet på bane, hvis det havde været en ung uerfaren ekspeditrice.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 17-09-13 13:51

Om tippet som spørgsmålet handler om: Jeg læste det godt, men nåede ikke at give point. Jeg synes at vurderingen er urimelig hård, selv havde jeg nok givet 3 stjerner. Fordi der jo er noget om snakken, men det er ikke et specielt stort problem. Jeg synes det er lidt for tit at tips vurderes til enten 0 eller 5 stjerner, det tyder måske ikke på en specielt kvalificeret eller saglig vurdering. Jeg synes i øvrigt at man burde kunne blive ved med at give point til og kommentere tips, og ikke bare de 5 første.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-09-13 14:41

Citat
@Eyvind - hvordan får jeg lunkent vand uden at tilføre energi? Vores opvaskemaskine er som de fleste tilsluttet koldtvandshanen.

Det er billigere at opvarme vand med olie/gas end med EL.
Den kolde tilslutningshane sidder som regel lige ved siden af varmtvandsledningen.

Med et termostatisk blandingsbatteri kan der leveres forvarmet vand til opvaskemaskinen.

Men om det er besværet værd er jeg ikke sikker på.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-09-13 15:02

Må man være så fri,at belemre dit spørgsmål ingelein,med et lille humoristisk indslag??
Taget ud af dagligdagen. Jeg var selv til stede. Foranlediget af mit eget:
Citat
"fuld" bedømt

Ordet "fuld",kan jo forstås på flere måder. Vi var for en tre-fire år siden,til en privat fest i et forsamlingshus. Der var en fire - fem skaffere/opvartere til at servicere. De blev efterhånden rimeligt opstemte,når de serverede. Nok af den gode rødvin,de kunne smage på,ude i køkkenet.

Bagefter var vi enige om,at det havde været en god gilde....med fuld betjening.

M.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-09-13 15:50

Citat
Er ikke onlineingelein Tre en halv stjerne

Dato : 17-09-13 10:54
Ups.
Så lige at jeg er superbruger- det må være noget jeg bare er hoppet på i starten. Kan man blive alm. bruger igen?
Hilsner
Ingelein

ingelein, du kan kun blive almindelig bruger, hvis du opretter en ny profil.

Som almindelig bruger kan du ikke skrive et tip, men som superbruger, som du jo er, har du skrevet en del tip.

Jeg har lige sat min opvaskemaskine i gang. Den er fyldt med små/store tallerkener, glas i forskellig tykkelse samt bestik. Jeg har på intet tidspunkt tænkt over om den ene del eller den anden har været dyrere i drift. Jeg er bare glad for det pæne resultat.

Måske, du har ret i, at der er forskel i strømforbruget, jeg ved det ikke.
jeg vil heller ikke bruge min tid på at spekulere i det.

Citat
Jeg har nu vejet glassene og de vejer 423 gram stykket. Hvis jeg dagligt har 10 af disse glas i min opvaskemaskine svarer det til 4.230 gram - ikke så lidt. Hvis denne mængde skal varmes op til 55 grader fra f. eks. 20 grader, som er vores køkkentemperatur, kan det jo blive en hel del strøm pr. dag og x 365 dage ikke et ubetydeligt forbrug i forhold til glas, som vejer 130 gram stykket.

Bruger du din opvaskemaskine dagligt?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-09-13 16:42

Hej Ans
Ja, selvfølgelig bruger jeg min opvaskemaskine dagligt. 2 personers husholdning og en MIELE til 14 personer. Vi kan sagtens fylde den hver dag. Og i dag, hvor jeg laver æblegelee endda 2 gange. Hos os ryger det hele i opvaskemaskinen. Også gryder og pander. Det er det vi har den til - og derfor jeg tænkte jeg lidt på strømforbruget i henhold til de tykke glas.
Om sommeren fra midt i maj og til 1. oktober har vi slet ikke varmt vand i køkkenet. Blandt andet fordi vi skal trække det varme vand over 20 meter rørledning før det ender i køkkenet. Der ville være alt for stort varmespild. Her kan vi sagtens klare os med en elkoger.
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-09-13 17:03

Hvad med lidt solenergi..................gratis opvask i dagtimerne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-09-13 17:18

Undskyld, jeg var ikke klar over at du vaskede de dyre, tunge glas i hånden.

Den dyreste måde at vaske op på, er at holde glassende under den varme hane,
den billigste er at blande dem med tallerkener og bestik i opvaskemaskinen, fyldt helt op.

Og så er der minimal forskel på om det er lette eller tunge glas, der skal vaskes og tørres.

Også det med solenergi kan jeg tilslutte mig, vi har lavet 2900 kilowatt timer siden november,
og har overskud fra marts, med kun 15 tag elementer, heldigvis efter gammel ordning...

Jeg gentager, det du bruger på at opvarme selve glasset er småting i forhold til,
opvarmning af det varme vand, sæben eller sæbe tabletterne og den afsluttende tørring...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-09-13 18:29

@EA_HS . Dit forslag om at aflæse måleren fortæller mig ikke forskellen mellem tykke/tynde glas og da forskellen er så lille, vil jeg nok slet ikke kunne aflæse det på måleren. (Fryser og køleskab, cirkulationspumpe osv. kan jo også være aktive/inaktive og det vil være lidt besværligere at slukke for det hele bortset fra opvaskeren, hvis det skal aflæses på måleren.

I Fun2's udregning er resultatet omtrent 24 kr på årsbasis jo kun for 1 glas. Ganget med 10 er det alligevel 240 kr.

@Svendgiversen. Jeg har da ikke skrevet noget om at vaske de tunge glas op i hånden. Det var et spørgsmål om at købe glas med en vægt på over 400 gram eller 1/3 del af denne vægt. Det er daglige glas i stedet for "sennepsglas" jeg skriver om.

Ingelein

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-09-13 19:13

Citat
@EA_HS . Dit forslag om at aflæse måleren fortæller mig ikke forskellen mellem tykke/tynde glas
og da forskellen er så lille, vil jeg nok slet ikke kunne aflæse det på måleren.

Nææ,.. det er jeg ret enig i,.. !

så burde du vel også kunne forstå Ekspeditricen reaktion,..

Citat
Ekspeditricen ville sælge mig nogle flotte meget tykke glas, med en mega tyk glasbund. Da jeg fortalte hende at de var dyre i strøm, kiggede hun på mig, som om jeg ikke var rigtig klog,

til gengæld kan jeg fortælle dig hvordan du virkelig sparer strøm,
eller rettere JEG gør, (ved ikke om idéen,.. kan bruges af andre)

stik imod alle teorier og anbefalinger,
instiller / opskruer jeg temperaturen i mit køleskab til ca. 13 - 14 grader,
- DET påstår de 'lærde' er helt forkert,.. 'man' skulle både blive syg og dårlig,
men jeg har det fint,.. og sparer en mindre formue på den konto,...

- MADEN og drikkevarene er tilsyneladende også ligeglade,
'de' holder sig lige så godt som ved 5 eller 8 grader,.. !

jeg kan ikke fortælle dig hvordan det evt. kan regnes ud,
jeg tilhører de 'Såkaldt Praktisk Begavede',.. dvs. jeg prøver mig frem,
langt hellere end sidde og udregne på papiret,.. som de 'Såkaldt Boglig Begavede'.

det betyder i praksis,.. at de,.. 'Såkaldt Boglig Begavede'.
formentlig holder sig langt væk fra forsøget,.. da alt teori på forhånd får alarm-klokkerne til at ringe,...

jeg glæder mig i stedet over den store besparelse,.. og bekymrer mig ikke over hvad der anbefales,

- Og så lige en information der vil få hele den Danske æggeproduktion,
med tilhørende kontrolinstanser,.. til at ryste over hele kroppen,..

i Thailand,.. også i de store supermarkeder som BigC, Tesco Lotos m.fl.
opbevares alle former for Æg,.. incl. hønseæg,.. ved den omgivne temperatur, .. 25 - 35 grader,
det er der tilsyneladende ingen der bliver syge af,.. jeg spiser selv masser af dem i vinter-halvåret,..

altså,... et er teori,.. noget andet praksis,..

og held og lykke med den fortsatte udregning,...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-09-13 21:14

@EA_HS
Heldigvis er jeg både praktisk og bogligt begavet, men at opbevare madvarer ved de temperaturer du nævner må enten være fordi dine madvarer er fyldt med konserveringsmidler, er konserverede på den gammeldags facon med salt/sukker/eddikke bejdse, eller også har du bare en STRUDSEMAVE. Måske køber du også kun madvarer til fortæring samme dag?
Dit råd om at stille køleskabet på nævnte temperaturer kan jeg i hvert tilfælde kun fraråde at følge.
Mange hilsner og kuldegys ved tanken
Ingelein

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-09-13 22:25

Citat
Dit råd om at stille køleskabet på nævnte temperaturer kan jeg i hvert tilfælde kun fraråde at følge.
Mange hilsner og kuldegys ved tanken

så er det da ualmindelig heldigt at VI ikke er tvunget til at bruge samme køleskab,
sikke en ballade der kunne blive ud af det,..

heldigvis lever vi i et forholdsvis frit land,
hvor vi hver især, selv kan bestemme temperaturen i vores køleskabe,

min mad fejler absolut intet,
jeg har en særdeles veludviklet smag og lugtesans,
den er især udviklet efter jeg for ca 11 år siden, lagde både tobak og alkohol på 'hylden'

alene tanken om at bo sammen med et kvindemenneske,
der,.. nærmest sygeligt,.. indkøber glas after tykkelsen,
i håb om at det,.. iøvrigt helt udokumenteret,.. kunne spare nogle få ører på årsbasis,

og på den anden side er totalt uinteresseret i køleskabets enorme strømforbrug,
giver mig kuldegysninger,...

til alm. info, er min mad / drikke helt på toppen,..
præcis lige så frisk som ved lavere temperatur,.. (det er skam afprøvet adskillige gange)
eneste forskel er at jeg sparer over 50% på strømforbruget,....

Citat
Heldigvis er jeg både praktisk og bogligt begavet

det er altid rart,..
især hvis du forstod at bruge din begavelse til noget fornuftigt og brugbart....

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-09-13 00:44

@EA_HS
Du må da vist ikke som jeg være gift på 54. år?
Og nej, jeg er ikke sygelig interesseret i at spare nogle få ører, for mig må daleren så rulle et andet sted.
Mange væmlige hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 18-09-13 04:44

Citat
@EA_HS
Du må da vist ikke som jeg være gift på 54. år?

Nææ,.. det har du helt ret i,.. det lyder ærlig talt heller ikke særlig tiltrækkende,. !
men jeg har prøvet noget der var omtrent lige så slemt,
- endda adskillige gange,.. helt op til 13 år. som det længst varende forhold,

en forhv. kæreste / samleverske, var så fast i troen,.. når der blev talt religion,
hvis jeg forsøgte et 'rokke' ved hendes klippefaste tro på den kristne Gud,
kunne hun gå helt amok,..

en aften vi sad nogle stykker,
og diskuterede om det nu også kunne passe ALT der stod i bibelen,..
farede hun hen i reolen, fandt sin bibel, og slog op på side xx
kan du ikke læse hvad der står her,.. (kokrød i hovedet)...

Joo,.. tilføjede jeg,.. men er du sikker på DET passer,..
hvortil hun replicerede,.. Ja,.. selvfølgelig passer det hvad der står i bibelen, !
hvad skulle ellers passe,. ?

derefter valgte jeg min frihed til at tænke og mene selvstændigt,
(udmeldte mig senere fuldstændigt af folkekirken)

et andet forhold,. sad svigerfar altid og kiggede ud af vinduet, (foretog sig aldrig andet)
han turde ikke at spille musik (hans ynglingsmusik) det passede ikke svigermor,
faktisk turde han kun at gøre hvad svigermor mente 'man' skulle, og 'var rigtigt',

- DET billed sad så dybt printet i min bevidsthed,...
så da kæresten begyndte at få lignende tilbøjeligheder,.. sagde jeg pænt farvel og tak.

så nu lever jeg som enlig pensionist, og det har jeg det ganske udmærket med,
men for at få råd til nogle af mine fornøjelser er jeg nødt til at spare,
en af måderne er at skrue op for køleskabstemperaturen,

min mad laver jeg selv til billige penge,
en gang millionbøf, bestående af 170 - 200 gram oksekød, rækker til ca 4 - 6 portioner,
og koster ca. 5 kr. pr. portion,. omtrent det samme for andre traditionelle gl. Danske retter,
det dyreste er faktisk tilbehøret,.. kartoflerne,

det samme med leverpostej, rugbrød osv.
her er der ingen 'dalere' der får lov at rulle,..
det kan jeg nemlig selv bestemme,.. fuldstændig uden indblanding,

for de sparede penge, (0 smøger, 0 spiritus 0 unødvendig pjat og bavl)
bliver der så i stedet råd til at overvintre i Thailand,
fra medio November, til medio Marts,..
på den måde sparer jeg den dyre EL-regning i de mørke Danske vintermåneder,
og nyder samtidig det behagelige klima som er i Thailand på den tid af året,

den sparede dyre Danske EL-regning,.. sammen med de ret billige mad og drikke priser
kan omtrent betale huslejen i Thailand,

så er der flybiletten,.. den betaler jeg for de penge jeg normalt får tilbage i Ubrugt varme,

når jeg igen vender tilbage til det Danske forår,
er der ikke så længe til den næsten lige så dejlige Danske sommer,
når den lakker mod enden, og efteråret så småt begynder, pakker jeg 'sydfrugterne' igen,
sådan kører det år efter år,..

så Ja,.. det er nok ret langt fra den måde du foretrækker at leve på,

men tilsyneladende lever vi det liv vi hver især bedst kan lide,
omend vi ikke er helt enige om hvor,.. og hvordan der skal spares,

men det er jo også ret ligegyldigt,.. bare vi i det store og hele er tilfredse,.. ikk',..

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-09-13 11:23

@EA_HS
"Ja, det er gammen, at rejse sammen" - Men det kan åbenbart hverken du eller dine "forhold" finde ud af - så bare afsted til Thailand med dig!!! Husk at slukke helt for køleskabet - eller i hvert tilfælde at skrue op for varmen i fryseren
Velbekomme - så er du alligevel en "nærigpind", mens mine tanker var helt af den intellektuelle art vedr. tykke/tynde glas.
God tur til Thailand
Mange hilsner
Ingelein................

Kommentar
Fra : theipeter

Dato : 18-09-13 13:50

Citat
@EA_HS
"Ja, det er gammen, at rejse sammen"

... nå er det,... det er ellers ikke lige det indtryk man får ved at se / læse dagens nyheder,

men altid rart at høre,.. at der trods alt er nogle der har et perfekt liv,
uden pengeproblemer,

vi andre fattigrøve, bliver altså nødt til at spare,
så naturligvis bliver der HELT slukket for både Varme og EL tilførslen i perioden,

trods alt er jeg nu ganske tilfreds,
både med livet som helhed,..
og mine kvindelige bekendtskaber / forhold i særdeleshed. !

på et mere intellektuelt sprog, tror jeg det kaldes noget så fint som at 'Hvile i sig selv'.

PS,.... det er ufatteligt så mange profiler du har Blacklistet,
noget kunne tyde på du har det Ualmindeligt svært med dine omgivelser,. ?

   Bruger   Medlemsdato
1      bentjuul    19-03-2002
2      alimak    20-11-2002
3      iah    01-12-2002
4      Teil    19-07-2003
5      refi    24-11-2003
6      troldenesdhb    08-09-2004
7      justuniverse    17-09-2004
8      dr_dem    28-03-2006
9      EA_HS    16-08-2006
10      Stouenberg    19-09-2006
11      achton    26-11-2007
12      SherlockHolmes    24-02-2008
13      scootergrisen    25-04-2008
14      boelha    21-06-2008
15      flejsen    06-07-2008
16      Whitelist    11-10-2008
17      nomore    09-12-2010

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-09-13 14:30

Hej teipeter
Ja, vi er jo nogle stykker, som ikke stikker op for "bollemælk", men jeg indrømmer at det fremover nok ikke bliver ret mange par, som kan fejre guldbryllup - og stadigvæk har det elskeligt sammen. Det kræver en indsats fra begge parter. Måske er det også meget nemmere at skifte partner hvert 5. eller 10.år - så er savnet nok ikke så stort, når den ene stiller træskoene. Troskab,(k) ærlighed, er da noget at gøre en indsats for.

Har jeg iøvrigt nævnt noget om at jeg/vi har røven fuld af penge? Derfor kan jeg jo godt interessere mig for tykke/tynde glas sådan rent filosofisk.

Blacklistning? Det gør jeg, som det passer mig og når jeg synes at folk er flabede eller kommer med svar hen mod det svinske - så står jeg bare af - og gider ikke modtage flere dumme svar.
Mange venlige hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-09-13 16:18

Hej til de blacklistede
Nej tak til points fra Jer. Man er vel konsekvent? Selvom nogle af Jer har mange profiler er der dog en vis genkendelse i jeres ordvalg. Så behold bare de 500 points!!
mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-09-13 16:36

Hermed til orientering et officielt svar på mit spørgsmål. Så dem der er kommet med usaglige svar er velkomne til at grine videre i deres lykkelige uvidenhed

Sehr geehrte Fr. Hansen,

vielen Dank für Ihre Anfrage.

Sie haben grundsätzlich recht, je höher die Masse der Beladung desto höher der Energieverbrauch der Maschine. Natürlich hat auch das Material mit seiner spezifischen Wärmekapazität darauf einen Einfluss. Dieser Wert unterscheidet sich aber zwischen Glas und Porzellan nur geringfügig. Die Verbrauchsangaben bei Geschirrspüler basieren auf einer sogenannten Normbeladung. Diese Normbeladung hat eine Masse von ca. 26 kg. Eine G 1225 hat im Programm EnergieSpar einen Energieverbrauch von 1,05 kWh. Ca. ein Drittel des Verbrauchs wird für das Aufheizen des Geschirrs aufgewendet. Zum Aufheizen des Geschirrs werden also ca. 350 Wh gebraucht. Man benötigt also 350 Wh für 26 kg Geschirr, also ca. 13,5 Wh pro kg Geschirr. Bei einem aktuellen Strompreis von ca. 28 ct/kWh kommt man also auf einen Betrag von 0,38 ct pro kg Geschirr pro Spülgang.

Die etwas schwereren Gläser von 400g verursachen also durchaus einen höheren Energieverbrauch als die 120g schweren Gläser, allerdings liegt der Unterschied im Bereich eines zehntel Euro Cents.

Ich hoffe wir konnten Ihre Frage damit beantworten.

Mit freundlichen Grüßen,

Eike Kellermeier
Leiter Produktmanagement Gewerbliche Spülsysteme

Miele & Cie. KG | Professional International | Carl-Miele-Straße 29 | 33332 Gütersloh
Tel.:+49 5241 89-1481 | Fax:+49 5241 89-781481
eike.kellermeier@miele.de | www.miele-professional.de

Jeg oversætter lige hurtigt og ud af ærmet:

Ærede fru Hansen
Mange tak for Deres forespørgsel.
Grundlæggende har De ret idet jo større Masse der fyldes i maskinen des højere er energiforbruget. Naturligvis har også materialet med dets specifikkev armekapacitet en indflydelse herpå.. Værdien heraf har kun lidt betydning i forskellen mellem glas og porcelæn. Energiforbruget ved opvaskemaskiner baserer på en såkaldt standardfyldning. Denne standardfyldning har en masse på ca. 26 kg. En G 1225 i energi spareprogrammet et energiforbrug på 1,05KWh. Ca. en tredjedel af dette forbrug går til opvarmning af servicet. Til opvarmning af servicet medgår altså 350 Wh. Man forbruger altså 350 Wh til 26 kg Service, altså ca. 13,5 Wh pr. kg service. Ved en aktuel elpris på ca. 28 ct/KWh bliver beløbet altså 0,38 ct pr. kg service pr. gang.

De noget tungere glas på 400 g forårsager altså virkelig et højere energiforbrug end de 120 g tunge glas, men forskellen ligger i området på ca en tiendedel Euro Cent.
Jeg håber, at jeg hermed har besvaret Deres spørgsmål.
Med venlig hilsen osv.
……………………
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-09-13 16:56

Du behøver ikke at oversætte og vi er helt enige med den tyske ekspert...

>Alle bidrag, der langt overstiger udgifterne, til den isolerede opvarmning af glas.

Altså opvarnng af vand og opvaskemaskine, tørring og sæbe, se mit første svar...

>> men forskellen ligger i området på ca en tiendedel Euro Cent.

Jeg var klar over det kun er en bagatel, men dog ikke at den var så lille...

Brug du roligt de fine, tunge glas fremover, og hold dig fra billige plastik glas,
så smager drikke varerne også langt bedre...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-09-13 17:25

@svendgiversen
Fordi du kan forstå tysk, gør jeg mig lige den ulejlighed for dem som ikke kan
Og nu er forskellen at du også skal gang med 10 glas, hvorved du kommer på 7,54 øre pr. opvask.
Ok - lad det nu være godt med det, for som sagt skader det jo ikke at filosofere lidt videre. Det var jo ikke specifikt glassene jeg tænkte på, men også f.eks. støbejernsgryder og andre tunge køkkenting.

Og tænk: opvaskemaskinen står også i et opvarmet køkken, som er i et opvarmet hus........
"Mange bække små .... osv.

Jeg gider ikke engang komme med miljøsnak
Mange hilsner
Ingelein

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 26-09-13 18:59

Opvask af 10 tunge glas hver dag i et år koster altså 27,52 kr (27,60 i skudår) eller ca 11 KWH/år mere end opvask af de lettere glas!

Det skal ses i forhold til de godt 380 KWh = ca. 1000 kr/år, elforbruget/-regningen for opvask løber op i!

Når jeg ser en kø ved en benzintank, mens nabotanken er helt tom fordi den tager 3 øre mere pr. liter, kører jeg ind på den tomme tank, sådan er vi mennesker så forskellige, heldigvis

I hvert fald har weightwatchers nu fået en helt ny betydning

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 26-09-13 21:41

Tak for svaret vagnr. Se, det kunne jeg også finde på selvom det koster 3 øre mere pr. liter. Mine tanker vedr. glassene var nok af filosofisk art, mere end af nærighed. Men tænk: Jeg kan jo faktisk få en MAGNUM is for de penge jeg sparer. Desuden synes jeg at det er hul i hovedet overhovedet at fremstille glas til hverdagsbrug som vejer mere end 400 gram.
mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-09-13 05:47

Selv tak, ingelein