/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
isolering af Stuegulv
Fra : Soetoft
Vist : 647 gange
20 point
Dato : 12-09-13 13:35

Hej Alle.

Jeg er i gang med at skifte stuegulvet i mit hus, og samtidig ønsker jeg at isolerer.

Info om stuegulvet:
- Betondæk med 200 mm krybekælder til trægulvet.
- Der er ingen isolering.
- Strøer (100 mm), hvorpå der der er monteret massivt trægulv 28mm.
- 3 Ventilationsåbningerne findes og sidder i soklen.

Spørgsmål:
Nu da der skal nyt gulv på, igen Massivt trægulv, ca 32mm tykt. Tænkte jeg at det ville være en god ide at isolerer gulvet, men da jeg fandt ud af der kun er 200 mm mellem terræn og gulv, ved jeg ikke helt hvad jeg skal gøre af følgende 2 valg muligheder.

- Kun isolerer mellem strøerne (100 mm rockwool)
- Lægge 100 mm Flamingo oven på betondækket, også efterfulgt af 100 mm Rockwool også dampspærre.

Hvis jeg kan ligge flamingo, så blokerer det jo for ventilationsristene, ville jeg så bare kunne støbe dem til?

Håber i kan hjælpe her.
Mvh Soetoft

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-09-13 15:40

hvis du fylder op med isolering, er du nødt til at lukke ventilationshullerne.
og hvis du vil have en fugtspærre lagt i, skal den helt ned på betonen.
og så er det bare at fylde op med isolering.
hent rockwools " den lille lune" og find alle oplysninger om isolering i den. den er en rigtig god hjælp til at få det gjort rigtigt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-09-13 15:42
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-09-13 19:05

Du skal selvfølgelig isolere alt det du kan, enten flamingo/Rockwool, eller det hele rockwool.
Ristene mures til.
Overvej om det ikke er smartere at blæse Rockwool ind efter gulvet er lagt, for så kan der blæses fra ventilationshullerne.
Dampspærre behøves ikke i din gulvkonstruktion.
VH Palle

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 20 point
Dato : 12-09-13 19:48

"Flamingo" til under beton....................ikke under trægulv, da det udvikler giftige dampe ved brand.
Med mindre det er godkendt "flamingo" til indendørs brug.
Den halve løsning kan være, at hænge 45mm/ 5 cm op under trægulvet så der stadig er ventilation under gulvisoleringen. Der findes hårde batts som er nemmere at holde på plads.
Så bliver det 150 mm i stedet for de 100 mm.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-09-13 20:08

pallebhansen, det er ikke en dampspærre man ligger i gulvet, men en fugtspærre. den skal forhindre fugt fra betonen i at trække op i konstruktionen.
det kan meget vel være, at der er så tørt, at det ikke er nødvendigt, men hvis der er støbt direkte på terræn, er det en god ide at bruge en fugtspærre.

Kommentar
Fra : Soetoft

Dato : 12-09-13 20:26

trimare46 -
Har hentet "den lille lune" og her står der nemlig, at dampspærreren skal ligge lige under trægulvet.

Men vil det så sige at der både skal en fugtspærre lige over betonen, også en dampspærre under trægulvet?? ( der er støbt direkte på terræn, tror jeg, ingen ved det )
Derfor jeg tænkte at Flamingo ville være godt da man bruger det når man støber gulvvarme osv. for at fugten fra jorden ikke kommer op.

Eyvind- God ide, men ville nu gerne af med ventilationsristene, hvis man kan det, uden der går råd i strøerne.

- Hvis jeg murer ventilationsristene til, vil der så med tiden gå råd i Strøerne og trægulvet, eller er det kun hvis der er jord neden under, og ikke støbt terrændæk??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-09-13 21:10

Mine riste lukkes om vinteren og lufter så ud om sommeren.
Citat
Derfor jeg tænkte at Flamingo ville være godt da man bruger det når man støber gulvvarme osv. for at fugten fra jorden ikke kommer op.
Ja når der støbes er Flamingo god som isolering, men det er støbebatts eller (terrænbatts) også.

Kapilarbrydende vil sige at fugt fra jorden ikke suges (kapilarvirkning) op i betonen og giver fugtproblemer.

Dampspærre skal modvirke, at rummets damp ikke fortættes, der hvor kulde og varme mødes.

Derfor fugtspærrer mod jorden og dampspærrer mod det varme rum.

Der er sikkert ikke kapilarbrydende lag under betonen.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 13-09-13 00:24

Du skal bare krølle nogle gamle aviser sammen, og så fylde op med dem. Det virker meget bedre end Rockwool!

Godkendelse af svar
Fra : Soetoft

Dato : 13-09-13 09:12

Tak for svaret Eyvind.