/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Hvor høj er Hove-senderen?
Fra : Quinci
Vist : 2150 gange
20 point
Dato : 10-06-03 19:03

Er der nogen der kan afgøre et væddemål gående ud på, hvilket af de to master, der er højest: Hove-senderen ved Veksø eller TV-tårnet ved Århus. Der står ganske vist at Tv-tårnet ved Århus er 320 m over havets overflade og Hove-senderen er 300 m over havets overflade... men mit spørgsmål går især ud påm hvor høje disse er fra jord-overflade til toppen? Håber nogen kan hjælpe, for det er umuligt at finde de nøjagtige data om tårnene. Jeg har foreløbig fundet ud af, at TV-tårnet ved Århus er 281 m høj, men ikke Hove-senderen.

Accepteret svar
Fra : beckski

Modtaget 30 point
Dato : 10-06-03 19:19

fra http://www.dr.dk/omdr/teknik/dvb/rapporten.htm

Sendestationerne Hove og Jyderup er udgangspunkter i nettet. Som sendeantenner benyttes de eksisterende UHF antenner i toppen på de 300 meter høje master. De nuværende analoge sendinger (PAL signal) er upåvirket af, at der samtidig tilføres og udstråles digitale signaler. De to typer signaler forenes i et særligt filter, en "combiner".

jeg forstår det som at HOVE er 300 m høj ... altså højden over jorden er 300 m.

Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 10-06-03 19:55

På denne side http://www.kms.dk/landetrundt/danmarkital/DK_i_tal.html
siges der:
Andre høje steder i Danmark:

TV-tårnet ved Århus 320 m

Hove-senderen 300 m

Gladsaxe-senderen 220 m

Domus Vista på Roskildevej ved København 92 m

De to pyloner ved Østbroen over Storebælt er 254 m høje. Til sammenligning måler Lillebæltsbroens pyloner 120 m, og Farøbroens 95 m.

Så meget fra Kort- og matrikelstyrelsen - de må jo om nogen vide det!

Mvh. Kim Boje

Godkendelse af svar
Fra : Quinci

Dato : 10-06-03 21:39

Tak for svaret beckski. Men det løser stadig ikke væddemålet. Jeg har fået at vide, at TV-tårnet ved Århus er 320 m høj og Hove-senderen er 300 m høj - men begge mål er jo angivet som værende meter over havets overflade.... det jeg vil vide er, hvor høj er Hove senderen rent fysisk.. dvs. fra jordoverfladen til toppen og ikke fra havoverfladen. Og jeg har som sagt fundet ud af, at Århus-tårnet er 281 m høj, men at toppen er 320 m over havoverfladen.