/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
råd til tip tuning af biler
Fra : slili
Vist : 636 gange
50 point
Dato : 11-09-13 14:18

hej.

vil tip tune min golf 1,9 tdi.....

nogen der kender nogle gode steder at gøre det.

har googlet det på nettet men priserne svinger fra 3300 til 6000 kr.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 11-09-13 14:25

og kan det opdages når bilen skal synes???

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-09-13 14:49

Det kan sés ved syn, da du helt sikkert får ændret på udstødningsgasserne.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-09-13 15:12

Hvis det er til kørsel på offentlig vej, burde du måske lige sætte dig ind i reglerne,
det kan blive rigtig dyrt,.. ikke 'bare' i bødetakster,.. men der kan blive tale om nye afgifter,
og løber det deropad,...

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Groen-Transport/Luftforurening-fra-biler/Chiptuning-en-konstruktiv-aendring.aspx

Citat
Chiptuning - en konstruktiv ændring

Chiptuning falder ind under reglerne om konstruktive ændringer af bilen. Som udgangspunkt er chiptuning lovligt, så længe bilen ikke forurener eller støjer mere end før tuningen. Desuden skal sikkerheden fortsat være forsvarlig, hvilket vil sige, at bilens konstruktion skal kunne tåle den øgede effekt. Endelig skal der være dokumentation for, at disse krav er overholdt.
Når en bil er chiptunet, skal den synes igen. Bilen kan kun godkendes ved syn, hvis der er dokumentation for, at chiptuningsudstyret er lovligt. Det er ejerens ansvar, at dokumentere dette ved syn.

Bekendtgørelsen om chiptuning er udstedt for at sikre, at bilister ikke bare tuner bilen uden tanke på hverken miljø eller sikkerhed. Derfor er det også ulovligt, at markedsføre og sælge chiptuningsudstyr, der ikke opfylder reglerne. Køber man chiptuningsudstyr, skal man således altid udbede sig dokumentation for sættets lovlighed. Klik her for at se et eksempel på en sådan dokumentation.
Pas på garantien
En række bilmærker har taget konsekvensen af den ulovlige chiptuning og fraskriver sig fabriksgarantien, hvis en bil er chiptunet. Derfor anbefaler Trafikstyrelsen, at man kører omkring et autoriseret værksted i forbindelse med køb af en brugt bil, og får vished om, at bilen ikke tidligere har været tunet.
FAKTA
Ved chiptuning forstås en ændring i de parametre, som motorstyringen bruger til at styre motoren. Typisk er det turboladede benzin- og dieselmotorer der bliver chiptunede, da disse har mulighed for en højere effektforøgelse, end motorer uden turbo. Vil du vide mere om de generelle regler omkring chiptuning, så følg dette link, klik på ”Køretøjer”, og læs afsnittet vedrørende tuning og ændring af bilen.

på den anden side,...
når jeg en gang imellem kører præcis den tilladte max. hastighed,..(iflg. GPS)
og især på motorveje,.. bliver jeg konstant overhalet,.. mit gæt,.. 99% kører ulovligt,
det gør det selvfølgelig ikke legalt at gøre bilen ulovlig,.... sååå,

der har også lige været stor dæk-razzia, hvor temmelig mange kører ulovligt,

men selvfølgelig kan bilen chip tunes, spørgsmålet er om det er pengene værd,
ældre biler må fx gerne tunes,.. du må også gerne købe en større / kraftigere bil.

men chip tuning,.. fy fy da,...

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 11-09-13 15:31
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-09-13 15:58

Citat
Her kan du læse lidt om tun:

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 11-09-13 18:40

Tip tuning ? Hvis den har trevejs tip er der ingen grund til at tune. Den er alligevel for tung i rø...

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 12-09-13 00:42

1. Det hjælper da ikke at fortælle silli om "tun i vand", når silli vil tippe tunen over i olie.
2. Måden spørgsmålet er stillet på, tyder på, at du overhovedet ikke har forsøgt at sætte dig det mindste i, hvad
a. det egentlig drejer sig om,
b. du faktisk vil opnå,
c. bivirkningerne er.

Kort sagt: Du fremtræder som en meget umoden person, der bare vil kunne blære sig med at at ha' mere WROUUUUMMMM - WROUUUUMMMM i røret end de andre fladpander ved bodegaen.

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 50 point
Dato : 12-09-13 22:46

En anden ting du absolut ikke bør overse er, at du kan få ørerne så ganske gevaldigt i maskinen HVIS du øger effekten og undlader at fortælle dit forsikringsselskab om det. I tilfælde af skade / ulykke kan selskabet frasige sig ansvaret hvis du har øget effekten uden at oplyse om det.

Godkendelse af svar
Fra : slili

Dato : 16-09-13 10:00

Tak for svaret Cortina01.
du får pointene pga du gjorde mig opmærksom på noget meget vigtigt, nemlig forsikringen

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 16-09-13 21:05

Jeg takker.