/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Glykose
Fra : Sandvad261
Vist : 1061 gange
50 point
Dato : 10-09-13 18:35

Hej
Er der nogen her i dette forum, der også er godt træt af prisen på " den rigtige Glykose, den kan også hedde Glykosesirup " men det er alså den der er svær at drive ud af bøtten, jeg ved godt, at Dan sukker laver noget, og som man kan købe alle steder, men jeg har set at eks. Matas har den til 65 kr for 500 gr. og det er sådanne priser jeg syntes er helt hen i skoven, er der nogen der kender et sted uden for landets grænser, for så er det helt andre priser vi så taler om.
Jeg var på et tidspunkt på jagt efter Kakaosmør til en fornuftig pris, det er jo helt vildt dyr her i landet, så faldt jeg over en forretning i England, som solgte en spand med 3 kg. for det samme beløb, som jeg skulle give for 1 kg. her i landet, og så var det oven i købet incl. fragt.
Jeg har forsøgt mig, men desværre så har de ikke noget Glykose.

Hej

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-09-13 19:15

Har du mon prøvet i Metro, mener de har 5 kg til rimelig pris

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-09-13 19:23

mon ikke det har at gøre med udbud og efterspørgsel,.. ?

jeg undrer mig mere over prisen på kartofler,
altså et,.. indtil nu,.. ellers billigt tilbehør / fyldprodukt for at 'drøje' på det dyre kød,
i dag,. nærmer prisen sig 50% fars og andre kødprodukter,.. især når de er skrællet,

sidst set til 13 kr / kg (uskrællet).. altså ca ½ pris af kød i mange tilfælde.

alt mens mælkeprisen hastigt nærmer sig den kraftig afgiftbelagte benzin,...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-09-13 20:31

Man køber da ikke forgyldet glykose i Matas,
du kan købe den hos Fleggård, lige syd for grænsen, til næsten en tiendedel af den pris du angiver...

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 10-09-13 20:39

Glucose er det engelske navn - eller glukose på dansk. Når man køber det i flydende form hedder der glukosesirup - som indeholder op til 30% vand.

Hvis man søger på glukose, så kan man finde det her : http://www.superbest.dk/produkt/dan-sukker-glukosesirup

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-09-13 21:12

Citat
jeg undrer mig mere over prisen på kartofler,
altså et,.. indtil nu,.. ellers billigt tilbehør / fyldprodukt for at 'drøje' på det dyre kød,
i dag,. nærmer prisen sig 50% fars og andre kødprodukter,.. især når de er skrællet,

sidst set til 13 kr / kg (uskrællet).. altså ca ½ pris af kød i mange tilfælde.

alt mens mælkeprisen hastigt nærmer sig den kraftig afgiftbelagte benzin,...

Mælken er steget 7%.
Jeg giver 14 kr for 1½ kg nye kartofler i Rema.............kartofler i glas er da noget man giver hunden.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 10-09-13 21:37

LuffeA, det er jo dyrplageri.

Jes

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 10-09-13 21:39

Hej
Jeg var godt nok ikke på jagt efter priser på kartofler.
Men ellers tak for alle disse svar, jeg vil nu undersøge sagen.

Hej

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-09-13 22:09

LuffeA

er de (kartoflerne altså) ikke meget små,. ?

hvad vejer 'de' når 'de' er skrællede,. ?

Citat
Mælken er steget 7%

så må jeg huske forkert,
når jeg mener at huske prisen er steget ca. 1 kr. siden sidste år ved samme tid,

altså fra ca. 4.50 til 5.50 kr for letmælk,.. svarende til en stigning på 22%
(omtrent det samme for sødmælk)

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 10-09-13 22:50

glykose kan laves af druesukker

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 10-09-13 23:00

Du kan bare lave en blanding af alm. sukker og vand, hvorefter du koger det indtil sukkerblandingen har den rette konsistens. Så har du glukosesirup.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-09-13 16:30

Det du kalder alm.sukker er formentlig et disakkarid fra roer eller rør. Det kan du godt lave noget klistervæek af men glukose bliver det ikke.
Glukose er kemisk set noget andet.

glukose kan heller ikke laves af druesukker, selv om begge er monosakkarider med samme bruttoformel, og dermed kemisk nært beslægtede.

Jweg dynes Sandvad261 skulle fortælle hvorfor det netop er glukose, han er så interesseret i.
Det kunne jo være han ligesågodt kumnne bruge fruktose, maltose, eller en blanding, som ikke er så svær at fremstille.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-09-13 16:44

Citat
Jweg dynes Sandvad261 skulle fortælle hvorfor det netop er glukose, han er så interesseret i.
Det kunne jo være han ligesågodt kumnne bruge fruktose, maltose, eller en blanding, som ikke er så svær at fremstille.

Man bruger det til bolsjekogning, som regel sammen med andre sukkertyper.

Jeg har også set TV-kokke bruge det i desserter............de bruger jo nu og da ting som vi andre kun kan skaffe med lidt besvær.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 11-09-13 18:05

Hej til Svendgiversen
Jeg har undersøgt sagen, og " Fleggård " har ikke glykose.

Til Transor
Glykosen skal jeg bruge til at fremstille guffet til flødeboller, jeg har prøvet den alm. som man kan købe alle steder alså den fra Dansukker, som er i en plastflaske og koster omkring en tyver, ulempen ved den, den er at guffet faldet for hurtigt sammen, bruger man den anden udgave alså den seje, så står guffet meget længere og meget flot.

Der står jo godt nok nogle forskellige muligheder blandt disse svar, og det må jo være en nem verden nogle af dem lever i, eller også så er man ret lige glad med hvordan ens arbejde bliver.
Og andre svar, der ryster man bare på hovedet.
Hej

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-09-13 18:16

Du kan komme gelatine i flødebollerne, så falder de ikke sammen. Det bruger de på fabrikkerne.

http://www.kandu.dk/spg147760.aspx

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 25 point
Dato : 12-09-13 08:22

Jeg vil tro at du i flødebollerne ikke behøver at bruge ren glukose, men kan bruge invertsukker.

Invertsukker, som også bruges i kunsthonning og i visse professionelle fødevarer søder mere end almindelig sukker af roer eller rør. Kemisk er de to sidste ens og vi kan være ligeglade med hvor det kommer fra og bare kalde det sukker.
Det man almindeligvis køber kan være med visse tilsætninger for ikke at klumpe, og for at det skal se mere hvidt ud.
Såkaldt syltesukker er et mere rent produkt.

Invertsukker laves af sukker og dannes ved at disakkeridet spaltes i de to monosakkarider fruktose og glykose. Bedst er at gøre det med enzymers hjælp, men den gammeldags måde med at koge sukkervand med syre kan også bruges.
Varm 1 l vand til kogepunktet, tilsæt 1kg sukker ( helst syltesukker) varm og rør videre til det er opløst og tilsæt så 10g citronsyre eller vinsyre. Hold det omkring kogepunktet i 1 time og damp så forsigtigt ind til du har en passende tyk sirup.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-09-13 09:16

Citat
Du kan komme gelatine i flødebollerne, så falder de ikke sammen. Det bruger de på fabrikkerne.

Jeg har oplevet at købeboller er faldet sammen...........men de er efterhånden så små at det kan være ligemeget.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 12-09-13 09:36

Til Thyregod8
Jeg har også prøvet at komme gelatine i guffet, jeg syntes bare ikke at det blev så godt som jeg havde håbet på, for det ville jo så være en dejlig nem måde, gelatine kan man jo faktisk købe på ethvert gadehjørne eller tankstation.

Hej

Til Transor
Hvad har du egentlig gang i, med de store forklaringer som jeg og vel også andre ikke forstår ret meget af, det er meget teknisk, men ser meget fornuftigt ud, arbejder du med kemi til daglig???
Hvis jeg kokkererer som du der beskriver, så opnår jeg det modsatte af hvad jeg ville.
Som udgangspunkt er glykosen ret stiv, når man blander den med sukker og vand og koger det hele op til de der berømte 117 grader, så er denne sirup nu blevet lidt tyktflydende, og det piskes nu sammen med hviderne, når guffet så er sprøjtet ud på flødebollebunden og den så er kold, så står guffet meget flot og længe, sidst jeg lavede det, der stod de i mindst 14 dage uden at falde sammen og blive klasket.

hej

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 13-09-13 14:30

Tak for svaret transor.
Ikke fordi at jeg sådan set kunne bruge det til noget som sådan, men du har lagt noget tid her med at beskrive hvordan og hvorledes det måske kunne lade sig gøre.
Og alt det skriveri, det gjorde at jeg søgte på andre ting også, og så faldt jeg lige over " bolsjehuset.dk " og her har de så den rigtige glykose som jeg var på jagt efter, og prisen 62 kr. for et kilo, det kan jeg godt leve med.

Hej