/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Netcafe Software
Fra : NegoZatoR
Vist : 481 gange
200 point
Dato : 09-09-13 14:10

Hej derude :)

Jeg sidder og er i gang med at skulle sætte en computer op på mit arbejde.

Den skal kun kunne bruges til specielle programmer.
Jeg kom så til at tænke på at det er noget ligende man gør på netcafér - altså ligger et interface oven på, som kun kan åbne de programmer, der er tilladt.

er der nogen af jer derude, der enten har erfaringer med dette, eller kender noget software, der kan løse problemet ?

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 09-09-13 14:14

man kan jo lave en bruger konto til hver der giver tiladelse til det de må gøre på pc'en

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 09-09-13 14:16

Det er desværre ikke en mulighed, da der er en offentlig institution, hvor der kan forekomme flere 100 forskellige brugere ..

Det jeg tænker er, hvis man kunne ligge et interface hen over windows?

:)

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-09-13 14:26

hvis du vil bruge windows,. kræver det ret sikkert flere licenser
men du kan fx. køre en ubundu fra en USB nøgle

http://nykobingfalster.net/2011/05/19/installer-og-k%C3%B8r-ubuntu-fra-din/

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 09-09-13 14:31

Det har så ikke noget med Windows at gøre. Der er allerede windows, med lincens på...

Jeg ville have en slags applikationer launcher, som man kan åbne programmer fra.

Man skal så kunne komme tilbage til windows interfacet, med et admin pass.

forstår i hvad jeg mener ? :)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-09-13 14:59

Ja, vi er nogle der har forstået dit problem!

Du kunne prøve at kontakte et par netcafeer og høre hvad du skal bruge for at begrænse bruger adgangen.

Du kunne evt. kigge på linket her, http://www.smartlaunch.com/ det kan måske give dig et par ideer.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-09-13 19:50

Nu skrive du jo ikke hvilken version af windows der er tale om men tag et kig på gruppepolitikkerne
Der kan du låse computeren ned som du lyster.
Da det kun er nogle bestemte programmer der må kunne køres laver du en politik der kun tillader kørsel af programmer der er defineret i politikken.

som administrator: start --> gpedit.msc
Opret derefter en lokal bruger og set den bruger til autologon, nu kan der kun benyttes de programmer du har defineret i din gruppepolitik.

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 09-09-13 19:58

Det er Windows XP, på nuværende tidspunkt, men hele københavns kommunes computere bliver opgraderet til Windows 7 , inden årets udgang.

Jeg har også overvejet gpedit.. problemet med det er at det sætter egentligt bare restriktioner på, som resultere i en masse fejl meddelelser, som vil være til forvirring.

Løsningen med smartlaunch, kunne godt være god .. så er det bare om de vil betale prisen for den løsning.

Jeg tror lige jeg kigger det igennem i morgen :)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-09-13 20:01

Prøv at se nærmere på dette, mener du kan oprette hvad du ønsker = som du ønsker det.
Har aldrig selv prøvet det, men sikkert det nærmeste og hurtigste du kan få.
http://www.safechild.org/new/
Og det behøver jo ikke kun være børn og deres programmer/ tilladelser, som angivet i programmets navn - men kan sikkert ogs bruges til andet énd...

Men hvordan vil du lave det på en (1) PC, skal alle have adgang til en enkelt PC/ server eller hvordan og hvorledes.
Jeg har før linket til dette program = multi brugere af samme PC

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-09-13 20:05

Citat
, men hele københavns kommunes computere bliver opgraderet til Windows 7 , inden årets udgang.

Øhh? hvorfor får DE så ikke en PRO til at lave det...

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-09-13 20:40

Citat
Jeg har også overvejet gpedit.. problemet med det er at det sætter egentligt bare restriktioner på, som resultere i en masse fejl meddelelser, som vil være til forvirring.

Ej forstået, hvilke fejlmeddelelser skulle det dog være?

Hvis jeg f.eks kun tillader word laver jeg en gpo der fjerner alt andet, fjerner mulighed for højreklik på skrivebordet, fjerner mulighed for at tilgå kontrolpanelet, fjerner alt fra startmenuen med undtagelse af word, fjerner "kør" o.s.v. det giver da ingen fejlmeddelelser

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 09-09-13 20:45

Det burde vel være en server og ikke en pc du skal sætte op ?
Og derfor et stykke server software du skal bruge og ikke noget Win xp eller 7
Synes der er noget der ikke passer her...

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 09-09-13 20:54

Altså det kan laves så kompliceret, som man nu har lyst til .. jeg kan godt finde ud af at lave det med gpedit.. det er ikke noget problem.

Jeg kan også sætte et stykke server software op til det.. men det er vidst lidt at skyde fugle med kanoner? - Til én computer, mange brugere, 3-4 stykker software.. Det må da kunne løses på en simpel måde :)

Citat
Øhh? hvorfor får DE så ikke en PRO til at lave det...

Altså nu er jeg selv udvikler og er sat på opgaven.. Jeg tror mere mit spørgsmål skal læses, om hvorvidt der er nogen af jer der har erfaring med det - Ikke så meget hvordan man gør det.

Beklager forvirringen...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-09-13 21:08

Citat
Det er desværre ikke en mulighed, da der er en offentlig institution, hvor der kan forekomme flere 100 forskellige brugere ..

Citat
Jeg kan også sætte et stykke server software op til det.. men det er vidst lidt at skyde fugle med kanoner? -

Øh, undskyld, men hvis du er pro? + Offentlig institution = så melder jeg pas/ og lader den gå videre til det Offentlige (dig) igen..man kan så undre sig over at PRO ? skal have hjælp af et Froum som détte.
Citat
Altså nu er jeg selv udvikler og er sat på opgaven

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-09-13 21:09

KUN MENT SOM EN

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-09-13 21:54

Erfaring, jow jow, man har vel lavet en enkelt eller to kiosk maskiner.
De fleste af de kiosk maskiner jeg har lavet har været domæne computere, det gør det jo lidt smartere at kunne lave tilpassede gpo'er i AD.
Men har da også lavet en del kiosk maskiner der ikke har været i AD og så er gpedit min ven.

Der er jo også Windows Steadystate, det understøtter ikke win7 men da du skriver at det er xp er det ikke noget problem.
Der er dog et lille problem med steadystate, microsoft har udfaset det men mon ikke du kan finde en kopi et sted.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-09-13 21:57

Fik lige kigget, jeg har faktisk en kopi liggende af steadystate hvis du skulle få brug for den