/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
MDF plader
Fra : mig-selv
Vist : 1100 gange
50 point
Dato : 07-09-13 19:48

Hvor vandtætte er de egentlig.
Kan de tåle at ligge i vand flere uger?

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 60 point
Dato : 07-09-13 20:07

Nej.

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 07-09-13 20:09

prøv, og fortæl hvordan det gik

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-13 20:42

Citat
prøv, og fortæl hvordan det gik

Det gør jeg lige, troede bare de var ?? vandfaste/ eller går under samme salgs-navn.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-09-13 21:04

Man kan købe vandfast MDF, dog skal overfladen forsegles.

http://www.riisfort.dk/produkter/mdf-plader/vandfast-limet-mdf.aspx

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-13 21:10

Samme lyse plade jeg har købt som ? vandfast.

NÅ; men smider den i en spand vand og venter, for mig ligner det nu bare en stor papirmasse/ masonit?, der klemt godt sammen som en anden brænde-briket.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-09-13 21:41

Citat
NÅ; men smider den i en spand vand og venter, for mig ligner det nu bare en stor papirmasse/ masonit?, der klemt godt sammen som en anden brænde-briket.

Stort set er det jo masonite, blot med mindre og mere fast sammenlimede fibre, tager man en 4 mm MDF er den jo langt stivere end masonite.

Du får en spand papmaché i sidste ende

Apropos lavede jeg engang et havebord af almindelig spånplade og smurte den med 6 gange med et tykt lag linolie, alligevel sugede den mere vand end en dehydreret elefant.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 07-09-13 22:40
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-09-13 22:59

mdf plader kan absolut ikke tåle vand.
skal du have noget de kan tåle varig påvirkning af vand, skal du have plyfa plader.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-09-13 05:15

Pladen har allerede delt sig i flere dele - bare efter 1 par minutter = billeder følger...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-09-13 21:21

Ikke verdens bedste 'skud' men...
http://www.gratisimage.dk/image-25CB_522E1E52.jpg
http://www.gratisimage.dk/image-15A3_522E1E52.jpg

Citat
Apropos lavede jeg engang et havebord af almindelig spånplade og smurte den med 6 gange med et tykt lag linolie, alligevel sugede den mere vand end en dehydreret elefant.

Kan kun grine med - utroligt? altså..

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 09-09-13 21:23

Håber, at de så kan 'tåle' en smule fugt..!!!
Til bruget, har de ikke vist tegn på 'skader' endnu - men det kommer sikkert.

Kommentar
Fra : Silverscreen

Dato : 15-03-14 21:06

Jeg har det tåbelige problem at jeg vil bruge Masonit, til en opgave som handler om at der skal males på masoniten, mange lag, eller med det rigtige lak, (epoxy kan) så mit med graffiti spray malede billede, kan hænge udendørs 3 måneder eller ej. Eh jeg er Bådebygger, har års erfaring med at male på Masonit -- hvor jeg specielt ikke vil undvære, at male på den ru side, altså den nogle misforstået, kalder "bagsiden". Jeg elsker at male netop den ru masonit, og ikke en halvblank finer' som aldrig vil få lærredets struktur at male på. De kan "ikke lide" masonit og har haft rigtigt dårlige erfaringer med det, og dermed basta, nul flot streetart på Metroens Hegn.

Min påstand er at det er mig der maler, mig der har fået godkendt, så hvordan kan jeg flytte et stang flot billede, over på det materiale det aldrig, var malet til. Det bliver dårligere men deruder taler vi om blød eller hård masonit, der er nemlig helvede, til forskel, helt konkret. Hvilke dårlige erfaringer, for jeg vil da godt pege på to billeder jeg har dokumenteret. Masonit duer rigtigt godt, til at male på, selv med flerlags stencil og sat sammen i den "ramme" det står på, en ramme, der gør billedet dobbelt så stor rent synsbedrag, skulle jeg hilse og sige, Næ ; der skal bruges en anden godt egnet plade materiale, ikke masonit, selvom det har jeg skrevet om i næsten hver af de mails der er sendt. Så please Fora ; er der noget bedre end den masonit, jeg elsker at male på ? Næppe, for mon så ikke jeg havde brugt det, --- Nå ja, men det er sådan, at at mit problem passer fint, ind i treaden ; jeg skal bruge 5 millimeter plade, en tykkelse de ikke bliver solgt i, alle brædde nørder ved at en standard plade, ikke findes i 5 millimeter. Pumtum
Det hedder jo som alle med fuksvans erfaring, 6-9-10-12-osv ikke 5 millimeter det har der aldrig været, men hvorfor ; det skal vel destrueres efter 3 måneder alligevel --- hvis fire-fem lag maling og brandhæmmer, ikke kan gøre en masonit plade stabil under skiftende fugt forhold, gennem 3 månederr, i den danske sommer, hvor det skal hænge udendørs hele døgnet, så ved jeg hvad kan ;Epoxy og med garanti fra Hempel. "meget dårlige erfaringer" Jamen er det overhovedet noget, der har med mit kollosalt smukke stykke gadekunst. Først måtte jeg ikke bruge lige 'Den figur, den var for udfordrende ville de der jo boede der, nok mene, så det skulle være 'de figurer og 3 meter høje mindst ellers null håndsnittet display. Københavns grænne farve som bagrund, for ufatteligt smukke figurer -- og nu efter den er skaleret er den enda sat på masonit pladerne, på en temmelig overaskende måde.

https://scontent-a-lga.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1.0-9/p370x247/1979717_10203048878601276_1905145510_n.jpg

Kommentar
Fra : Silverscreen

Dato : 15-03-14 21:21

Den største figur, er lige knap 3 meter i højden, de tre net figurer er skåret hvilket er mere end bare det at male det. det er figurene alene der bliver malet, men det er sat på diagonalt vendt, masonit plader med den ru side som flade --- som jeg elsker det --- Det er for stort til en standard 122X244 Cm. plsde, så jeg har skåret pladere i halv til kvadrater, og ændret det mønster figurene er malet på, fjernet dem der så ikke kom maling på og firkanterne, på spidsen. Det er også kasseret helt konkret, for det bliver så ikke til noget. Det er håndværks mæssigt uforsvarligt, at opslå unødvendigt tunge plsder når letvækt materialer som masonit der har en ædel historie hvad angår utrolige kvaliteter, --- det er det jeg altid har malet på, når det handlede om udendørs værker, det benytter sig af en række højt specialicerede tekniker, Tekniker som maler de motiver jeg maler. Altså kan MDF overhovedet erstatte masonit ; er det iorden rent sikkerhedsmæssigt set, hvis masonit ufarligt og let, kunne udfylde funktionen bedre , Hvordan kan det at en kunde "ikke kan lide masonit" være relevant, jeg har skrevet det gentagne gange, i projekt beskrivelsen, man kan "se" det på billederne. Der er fuldskala stencil til alle udentagen en, af disse figurer, men de var for udfordrende !!!!!

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/p526x296/1978627_10203093761843329_1531419431_n.jpg

Kommentar
Fra : Silverscreen

Dato : 15-03-14 21:29

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/v/t34.0-12/10000026_10203152131662538_1237363593_n.jpg?oh=03ed45ee0da952f6d8fe1df861a49072&oe=53267C6F&__gda__=1395050290_a3f02632d2045284066aa327bcd98d52

Fortsættelse ; sådan som rudemønstret, vil halve masonit, med den ru side som billedeside være. Det er utroligt effektivt på mange måder, men jeg kan ikke lægge navn til det, hverken printet eller malet på utilstrækkeligt materiale, lærrede og billede hører sammen.

Kommentar
Fra : Silverscreen

Dato : 15-03-14 21:50

Tak for muligheden for at få lidt luft !

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-03-14 06:50

Du kan købe oliehærdet masonite.

Kommentar
Fra : Silverscreen

Dato : 16-03-14 10:00

Ja og nej --- det minder mig om en gammel Storm.P. karikatur:

Du ser en velnæret Gulasbaron stå og tale til en vildt udseende kunstner med vilde øjne og strit hår og meget tynd. ved siden af et maleri på væggen. Baronen siger så ; "Ja, hvis hr. Kunstneren vil være så venlig at stritte min lille pegengeser malet ned i hjørnet til venstre, så kunne vi da overveje at købe skilderiet.

Storm P. var en meget klog mand og karikaturen udleverer den helt præcise problematik, mellem højt dedikerede og uvidende magtmennesker.

Kommentar
Fra : Silverscreen

Dato : 16-03-14 10:13

Som sagt står jeg i situationen, hvor jeg har først foreslået et rigtigt spændende stykke gadekunst -- det er blevet godkendt, men inden det blev det, skule det lige ændres sådan, så sådan og idet hele taget med andre figurer og foresten andre størrelser figurer. Allerede på det tidspunkt er der så mange der har villet male det anderledes. Men langt hen af vejen er min ide alligevel lykkes.Jeg går igang med at skære kæmpe stencil, planlægger en ny og meget anderledes "ophængning" Får advide at hvis den største figur bare er 3 meter så er det sluttelig og automatik godkendt ( den godkendende myndighed har nok ikke været på pinden men har givet retningslinier ) . Halvdelen af arbejdet er færdigt der skal bare males og jeg har fået advide, at der er bevilget et beløb til at fuldføre værket som kun kan hønge oppe 3 måneder. Så må jeg ikke sætte laderne op med søm, jeg prøver at forklare at med skruer har jeg før oplevet af billeder er blevet fjernet, men skruer bliver det. Så lige inden, får jeg advide at jeg må finde et andet egnet pladeteriale på 5 millimeter --- en tykkelse jeg aldrig har hørt om, men det værste er at begrundelsen er, at de har haft meget dårlige erfaringer med Masonit.

Taler de om blød masonit mon, det forstår jeg godt hvis det er tilfældet, men i projektbeskrivelsen har jeg fra starten skrevet "vandfast oljehærtet Masonit. Jeg tror ikke der er nogen der har ansøgt om at sætte kunst op i det offentlige rum, der har været udsat for noget tilsvarende. Og ovenikøbet vil det totalt ødelægge billedet,