/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
søger navnet på en plante
Fra : jeanettesmor
Vist : 623 gange
500 point
Dato : 05-09-13 15:09

http://peecee.dk/upload/view/420746

Er der en derude som ved hvad denne plante hedder?

Min veninde er flyttet til ny bolig og har denne grønne svend i haven. Hun aner ikke om der kommer blomster/frugter og er i tvivl om hun skal beholde den.

For mig ligner den noget i retning af en majsplante, dog ikke helt.

Nogen der har et bud?

Tak

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 05-09-13 15:42

Tror det er en yucca palme der har været skåret ned, de findes i mange udgaver.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 05-09-13 17:08

Det er ikke en "overskåren" plante, den voksede fra ingenting sidst i marts til sin nuværende størrelse.
Den er ikke blevet flyttet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-09-13 17:42

Hvis det var en majs eller en palme, ville den jo være meget højere på nuværende tidspunkt,

har søgt på spids bladdede grønne liljer uden resultat, og den findes ikke i vore havebøger...

Når min gamle lærinde i naturhistorie ikke vidste, hvad det var vi kom med sagde hun,
"det er in sirbusk", så jeg gætter på en Sirbusk?

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 05-09-13 18:04

svendgiversen

Jeg sagde ikke at det er en majs, kun at den ligner.

Jeg har selv bladret i mine have- og plantebøger med samme magre resultat.

Så lad os bare foreløbig sige at det er en Sirbusk - eller måske skulle vi kalde den en Ladybusk - i disse ligestillingstider

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-09-13 18:20

En sirbusk er en ladybusk, ordet betyder pyntebusk.

Bortset fra det synes jeg også den ligner en palme, det virker som om den må have haft en hel masse blade, der er faldet af undervejs og efterladt de samme halvmåneformede udstående "ar", som mange palmer har.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-09-13 20:32

Du kan prøve at spørge på blomsterdalen.dk .

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 05-09-13 20:51

Tak for tippet, Troldepige.

Det forum ser mig noget forladt ud; sidste indlæg var den 3. december 2012.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 500 point
Dato : 05-09-13 21:09
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-09-13 21:12

Hvis du melder dig ind på blomsterdalen.dk får du adgang til resten af trådene, og jeg kan se, at der bl.a. er skrevet et indlæg i dag kl. 17.02.

Men det kan man åbenbart først se, når man har oprettet sig som bruger derinde.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 06-09-13 13:56

Nærmere beskrivelse indløbet:

"Jeg kan godt se man skulle tro det var en Yucca af en slags; men så er det bestemt en jeg aldrig har set.
I dag er planten 110 cm høj, har 6 stammer og når de nye blade dukker frem i toppen er de nærmest vaffelformet.
Den startede med at titte frem i sprækken mellem fliserne, som en lille spire - hvorfor jeg ikke fjernede den sammen med alt det andet ukrudt - mellem fliserne- tror jeg var af ren nysgerrighed, da det var den eneste der så sådanne ud og jeg mistænkte det kunne være en plante fra den gang Birgitte boede her.
Jeg fik så fjernet de fliser som den stod i klemme i og vupti så begyndte den virkelig at melde sin ankomst. Som du kan se på det forrige foto har jeg lavet noget kumme lignende omkring planten for at vise besøgende, at det er en plante jeg dyrker (Spændende om der kommer blomster eller andet på den tingest)."

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-09-13 15:13

Kan det være en palmelilje http://www.lautrups.mono.net/9813/

Godkendelse af svar
Fra : jeanettesmor

Dato : 07-09-13 09:11

Tak for svaret svendgiversen.

Min veninde har bestemt sig for at hendes plante er næsten identisk med "din".

Ha' en super weekend.

Venlig hilsen
jeanettesmor

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-09-13 09:42

Så vidt jeg kan se, så er svendgiversens plante en dracaena fragrans.
Den ses bl.a. her: http://kiyanti2008.wordpress.com/2013/01/29/dracaena-fragrans-growing-from-cutting/

Min erfaring med dracana fragrans er, at de ikke vokser så hurtigt som din venindes plante, ej heller på samme måde.

En dracaena fragrans kan beskæres, og så vil den skyde påny, fra den stamme, der blev skåret over, men ikke så hurtigt, som jeg har indtryk af, at det sker med din venindes plante.

Hvis i virkelig ønsker at vide hvad det er for en plante, så tror jeg i skal lede videre.