/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Mør kylling?
Fra : ruder4
Vist : 590 gange
100 point
Dato : 04-09-13 22:39

Hej.

Har idag fået den lækreste kylling i karry gryde (madordning). Kyllinge ternene var meget møre. Men jeg syntes, at når jeg selv laver kyllingetern i gryderetter, så bliver de altid meget faste i kødet. Både hvis jeg bruner dem, men også hvis de langtidssimre. Og det samme gælder kyllingesteak på panden. Meget faste og ikke ret saftige.

Har I nogle fif til, hvordan man skal tilberede kylling, for at det bliver mørt og saftigt?

Hilsen Ruder 4

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 04-09-13 23:19

jeg tror kyllingen er pumpet med ca. 30% saltvand. En kok sagde for nylig: "folk går mere op i at kødet er meget mørt, end i om det smager godt". Den kylling der måske ikke er overvældende saftig, smager nok af mere, end den kylling der er pumpet.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 04-09-13 23:35

Kommer jo naturligvis an på kvaliteten af den kylling du køber.

Kylling er et af de områder hvor pris og kvalitet følges godt ad.

Derudover er det en god ide enten at tilberede i stegeso og hvis ikke dette bruges så enten steg den kort.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 05-09-13 05:14

Der er jo næsten ikke noget fedt i det kyllingekød man køber i dag, fedt holder jo også holder på en del vædske.
Vi bruger jo meget at stege små stykker kylling til wokretter m.m. og her tror jeg at man er tilbøjelig til at stege det mørt og tørt ved tilsætning af salt, hvilket sker lynhurtigt ved høj varme inden at andet bliver tilsat, f.eks grøntsager der afgiver væde eller fløde/ kokosmælk hvor det bagefter står og simrer en halv times tid.

Skinkekød og mørbrad der er pudset helt af bliver jo også kønsløst his man ikke ret hurtigt spæder op i gryden med andre ting når det indgår i en gryderet.

Jeg marinerer tit større kyllingestykker, som regel bryst, inden jeg skærer det i småstykker eller steger dem på panden, evt paneret.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-09-13 05:55

Som Thomas.Haugaard skriver, kvaliteten af kyllingen betyder alt, og den bedste (eneste?) kylling man kan købe, der er værd at spise er Nettos franske frilands Løgismosekylling, ulempen er kun prisen, ca 90 kr for 14-1500 gram.

Den min viv og jeg er ved at spise har til gengæld rakt til 2 middage, foreløbig 1 frokost, den bliver også frokost i dag, så prisen pr måltid er ikke så vild.

Kyllingen har en masse gulligt fedt, som gør kødet rigtig lækkert ved den rette tilberedning.

Jeg parterede den i bryst (som jeg pillede skindet af), vinger og lår, stykkerne lagde jeg i fad med folie over i ovnen ved 65 grader i tre timer, mens skroget blev kogt ligeså længe med lidt løg, gulerødder mv.

Lårene blev stegt ved 225 grader til skindet var sprødt, serveret til aften.

Vingerne fik også lige sprødt skind, blev pillet for kød. der kom på rugbrød ovenpå hjemmerøgede kartofler med lidt mayo rørt med hakket æg, hvidløg, esdragon og chili, det sprøde skind øverst.

Brystet, som ved den lange tilberedning ved svag varme stadig er helt mørt, en anelse lyserødt (salmonella mv dør ved lang tid over 62 grader) blev stort set til denne opskrift til aften i går,
http://www.madbio.com/video/417254/kylling-med-pasta-gorgonzola-og-bacon

Til frokost i dag får vi skrogsuppen (hvor jeg skummede en halv kop gulligt hønsefedt af, det er fint at stege i), med det kød der er pillet af, med drys af sprødt skind fra brystet og bacon , måske med smilende øg på, og lidt brød til.

Hellere lidt med godt, end meget skidt

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-09-13 06:00

Ups, jeg putter ikke hest i suppen, øg skulle være æg

Og der skulle stå "Hellere lidt MEN godt, end meget skidt"

Jeg er vist kommet for tidligt op!

Godkendelse af svar
Fra : ruder4

Dato : 05-09-13 12:36

Tak for svaret LuffeA.