/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fejl kode i display på min v70
Fra : stone47
Vist : 671 gange
100 point
Dato : 04-09-13 09:33

Hej venner.
Kører v70 2007. Den skriver til mig i sit display: MotorSysten Service Påkrævet.
Men fortæller intet om hvad den fejler!
kikker med min ODB2 læser og finder ingen fejl.
Kører til mit normale service værksted hans læser ser heller ikke noget.
Kan volvo finde det eller starter vi bare med at skifte fra den ene ende.
Og jeg får en regning på et helt reservedels lager.
Bilen kører godt nok, men når fejlen er der slår den sin autopilot fra.
fjerner meddelelsen ved at trykke på read knappen.
læste også et sted: set tænding på tryk på read 2 sec og tryk 2 gange på tågelyset.
Nogen der har hørt denne, eller kan andre.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 04-09-13 12:32
Kommentar
Fra : alimak

Dato : 04-09-13 12:33
Kommentar
Fra : stone47

Dato : 04-09-13 12:47

Tak for hints alimak.
Dem havde jeg fundet, det er begge diesel biler.
Skylder så at sige min er en 2,4 bensin 5 gear og godt nok en udgave 2 så den har 170 hk.
Som jeg også skrev kan disse læsere til fejl koder ikke se noget.
Men vi må se. laves skal det jo.
Men jeg er træt af den. Det er en dejlig bil, den har kørt 160.000. Jeg har haft den i godt 2 år men har ofret 30.000 på værkstedsregninger.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 04-09-13 14:53

du skal nok investere i en 'service nulstiller',.. noget lign. denne :
http://www.ebay.com/itm/Service-Reset-and-EPB-Tool-Volvo-EPB-S6-S80-V60-V70-XC60-XC70-Laser-5175-/111080299811?pt=UK_Hand_Tools_Equipment&hash=item19dce6dd23

mange ældre biler (incl. Volvo) kunne det gøres ved at holde forskellige knap / kontakt kombinationer nedtrykket X antal sekunder,.. men det er ved at være fortid,

jeg har samme problem pt,... (dog ikke Volvo)

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 04-09-13 14:58

Citat
Som jeg også skrev kan disse læsere til fejl koder ikke se noget.

det betyder ikke der er Fejl på bilen,

der er heller ingen fejl på min,.. den trænger bare til det sædvanlige Service,..
Olieskift, tjek, kontrol osv... med efterfølgende Service O-stilling,...!

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 05-09-13 07:17

Jeg tror heller ikke der er noget større problem. i forgårs var beskeden der mange gange, igår var den der slet ikke. Den med at nulstille almindelige service besøg har jeg fundet.
Muligt den anden kan fjernes permanent med noget andet, som du ser i mit indlæg, noget med at holde read 2 sec og trykke 2 gange på tågelys knappen. Hvad logik er der i det, men det er jo ikke til at gætte. Så har volvo igen en chance for at nappe dig for et par tudser.
hilsen Steen

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 100 point
Dato : 05-09-13 13:16

Citat
noget med at holde read 2 sec og trykke 2 gange på tågelys knappen.
Hvad logik er der i det, men det er jo ikke til at gætte.

Nææ,.. det har du ret i,
det er noget med at,.. 'den kloge snyder den mindre kloge'

alt er jo indviklet hvis man ikke ved hvordan det fungerer,

for omkring 10 - 12 år siden havde jeg kortvarig en BMW 320
det var før Google,.. og internettet i det hele taget rigtigt var kommet i gang,

men der var der en 'smart' gut,.. lidt for smart måske,...... LOL

men 'gutten' solgte hjemmelavede 0-stillere, til BMW på DBA.dk,.. pris 295- kr.
'dimsen',.. bestod af et par ledninger, som var ført gennem en box, med en knap der skulle holdes nedtrykket 3 - 5 sek.
det virkede skam også fint nok,.. no problem,

da jeg en dag åbnede 'Boxen' viste det sig at den ganske enkelt 'kortsluttede' 2 stumper ledning,
- altså en alm. stump ledning, ståltråd,... hvad som helst,. havde samme virkning,
da det kun drejede sig om at kortslutte 2 punkter i 3 - 5 sek.
-- Ak, Ja,.. ..

men med udgangspunkt i at du skriver :
kikker med min ODB2 læser og finder ingen fejl.
- Burde der ikke være nogen fejl,.. udover værkstedet trænger til at se dine penge, !

men det er der tilsyneladende delte meninger om, iflg. linket her : (og andre steder på nettet)
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=130312

de guider du finder på nettet skal nok tages med 'et gran salt'
du kan også finde flere på youtube,.. bare ikke lige til din model,

men biler er små computere,.. så det meste er logisk nok,
men skaber også meget forvirring,

til min egen bil, fandt jeg flg. O-stiller 'fidus'

Citat
•Turn the ignition switch to the "On" position without starting the engine.
•2
Press the odometer reset button repeatedly until the total mileage is displayed.
•3
Turn the ignition switch to "Off."
•4
Press and hold the trip odometer reset button.
•5
Turn the ignition switch to "On." Do not start the engine.
•6
Release the trip odometer reset button after the service display counts down from 10 to 0 and the service light resets

den brugte jeg et par timer på at få til at virke,...... uden held,

senere har jeg så fundet ud af at der SKAL special OBDE 'værktøj' til Fiat,
http://www.multiecuscan.net/

så jeg kører rundt med et ikon af en - fastnøgle - visende i instrumentbordet,
det generer dog ikke,.... og får lov at blive så længe jeg har bilen.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 05-09-13 20:04

Tror jeg har løst problemet!!
Skrev tidligere om en procedure med at trykke på read 2 sec og aktivere Tåge baglygten 2 gange hurtigt og slippe read. Men det skal bare være med motoren kørende!!
Herefter vises de moduler der har en fejl.
Her var det DSTC fejl i et hjul.
jeg havde for 2 uger siden renset bremser og havde haft kalibrene afmonteret.
Bag ved sidder tarko skirverne og følerne til disse. Tror jeg har fået flyttet noget snavs hen til disse.
De er nu renset og fejlen er væk.
Kører og ser om det holder sig væk.
Hilsen Steen

Godkendelse af svar
Fra : stone47

Dato : 27-09-13 12:02

Tak for svaret EA_HS. du får points.
Jeg måtte krybe til kortet, køre til volvo.
Men her kunne man udlæse fejlen. Du har en føler på din koblings pedal der ikke virker, det koster 650kr. plus det løse.
Alt er ok igen.
Altså her er en anden protokol inden i systemet som kun volvo kan læse.
Fejlen kan altså ikke findes af et almindeligt værksted.
Jeg hører gerne hvis nogen kan finde et pc program der kan spørge efter disse data i bilen.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-09-13 14:31

Citat
Altså her er en anden protokol inden i systemet som kun volvo kan læse.
Fejlen kan altså ikke findes af et almindeligt værksted.

.. Skide smart,.. altså fra Volvo's side,
det må give mange penge i kassen,..

utroligt at en eller anden 'gut' ikke har kunnet kopiere idéen,

har har vi så igen et eksempel på at,... 'den kloge snyder den mindre kloge'