/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Forsøg på at få adgang til Raid 0 data
Fra : Yxvandoolu
Vist : 676 gange
100 point
Dato : 02-09-13 15:28

Jeg har et ældre PC, der kører XP med to Raid 0 diske (som ét drev) - og ingen backup. (Ja, jeg ved det(!) - blev lokket til at gøre dette uden rigtig at forstå konsekvensen af ingen backup-drev.)

Ok, sket er sket. PC'en vil ikke længere starte op i Windows (ingen måde - heller ikke Safe Mode eller Command Promp). Jeg når et stykke, ofte til jeg skal vælge bruger (der er kun én), men når aldrig videre pga af en blå skærm (dog ikke den normale blue screen of death). Kan altså ikke starte PCen rigtigt op.

Kan boote fra cd og har kørt Kaspersky Rescue Disk 10, men den skanner kun 4 filer. Går i stå ved var/log/winsysdir ('ikke fundet'-besked).

Spørgsmål:
Kan jeg mon installere en anden hard drive som primær hd i denne PC (og altså relegere de to nuværende diske (pt C-drev, snart tidl. C-drev) til sekundært drev i stedet for den primære), og se om jeg via denne anden XP installation kan se noget på dette, nu sekundæer, drev (det nu tidl. C-drev)?

Det meste af dataene er ligegyldige, men der ligger en del slægtforskning på, som ikke var på min sidste backup. Har ikke arbejdt på det siden, da jeg stadig har et vagt håb om ikke at skulle starte 'forfra' men min noget tyndbenede backup (fotos og ekstra dokumenter mangler, men har dog 85-90% af grunddataene, vil jeg tro).

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 02-09-13 15:53

Har du adgang til at låne sådan en adapter,.. er der stor chance for at redde dine data :
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp?gclid=CLmv3b3trLkCFYy23godSC8Aaw

hvis ikke HD er brændt helt sammen,. !

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 02-09-13 15:56

Det er et hardware raid 0 - så hvis du kan finde et styresystem at boote maskinen med, bør du kunne få læseadgang til disken. Det kan være ubunbtu, eller en anden form for disk med styresystem hvor der er læseadgang til NTFS filsystemet. Så kan du kopiere de manglende data ud på en USB enhed.
http://www.bootdisk.com/

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 02-09-13 16:31

1. du kan IKKE benytte det EA_HS linker til, det kan IKKE køre RAID (der er kun plads til en disk af gangen)

2. er det et software eller hardware RAID

3. Som JensT siger find en eller anden livecd og start computeren på den, så skulle du have en chance for at redde dine data.
Du har allerede gang i kaspersky, brug den til at læse data med, ikke til at scanne med.
Hvis der er sket en fejl i dit RAID vil scanningen fejle men du vil stadig have mulighed for at trække ubeskadigede data ud

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 02-09-13 22:00

Hent denne og brænd den som et image /billedefil
http://releases.ubuntu.com/precise/
>>>PC (Intel x86) desktop CD

Start computeren med den CD, og vælg Dansk og så prøv unden at installer den.

Nu kan du måske se dine filer på harddisken.

Kommentar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 03-09-13 10:24

Jeg vil lige tilføje at Kaspersky kan ikke se mit C-drev. I hvert fald dukker den ikke op, så jeg kan vælge den.

Kan forstå jeg skal til at finde ud af hvad Ubuntu er. Er på vej for at se på det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-09-13 10:52

Linux ubuntu er et styresystem lige som windows XP / Vista / win 7 / win 8
Linux kan ikke umiddelbart arbejde med windows programmer, men som regel kan den læse og hente filer som ligger i en windows partition.

En ubuntu CD kan køre "live" - altså uden at installere noget.

Så hvis du vil prøve så henter du denne .iso fil og brænder den.
http://releases.ubuntu.com/precise/
>>>PC (Intel x86) desktop CD

Start computeren med den CD, og vælg Dansk og så prøv unden at installer den.

Nu kan du måske se dine filer på harddisken.

Når den er hentet og brændt og du har startet computeren op med den CD
Oppe til venstre vil der være et mappeikon som hedder "hjemmemappe"
Når den åbnes med dobbeltklik vil du se et vindue hvor der oppe til venstre står enheder og en af dem bør være din harddisk.

Hvis du ikke kan komme ind i din harddisk den vej, så er det muligt via en USB harddisk læser når du har taget harddiskene ud..................men det vender vi tilbage til.

Linux ubuntu metoden rører ikke dine filer så vent med rescue-programmer til du har prøvet ubuntu.

Ps. Du må ikke vælge at installere ubuntu, for så slettes alt........................

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-09-13 16:36

Nu ved jeg ikke hvilket format din disk er blevet til med dit raid? men prøv dette program.
Smid eventuelt disken over på en stationer pc - billigere end skal til at købe ind.
Og selve usb porten/hardware kan give nye problemer, har selv sådan en usb fidus, men den kan ikke læse alle mine diske (aner ikke hvorfor), de skal ind og sættes til bundkortet før de kan bruges.
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Kommentar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 08-09-13 10:30

Desværre reagerer harddiske nu slet ikke, så alt er væk. Øv.

Godkendelse af svar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 08-09-13 10:31

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-09-13 14:50

Det lyder da ikke som om du har klaret den.