/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Global Køkkenknive med korrosions mærker
Fra : boyelauritzen
Vist : 432 gange
100 point
Dato : 01-09-13 20:16

Når jeg læser i http://samvirke.dk/mad/gallerier/ting-aldrig-maa-saette-opvaskemaskinen.html:
Sæt aldrig dine skarpe køkkenknive i opvaskemaskinen. Vask i opvaskemaskinen slider på dem og gør dem uskarpe, så de mister deres værdi som godt køkkenværktøj. Vask køkkenknivene i hånden og tør dem i et viskestykke med det samme.

https://www.facebook.com/boye.lauritzen ligger billede af Global kniv med korrosions mærker.

Så problem er ikke at kniven bliver stum, men at stålet ikke tåler opvask (salt).

Kan man løse problem, og vaske Global knive i opvaskemaskine?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-09-13 20:35

Man har endnu ikke kunnet fremstille rustfrit stål der både kan hærdes på den rigtige måde så det beholder skæret længe og samtidig være modstandsdygtig overfor gængs stoffer og vaskemidler.

Hvis Du ikke har andet der heller ikke må komme i opvaskemaskinen så kom en dråbe sulfo på børsten, lidt vand, rengør kniven og tør den af, og hold den væk fra knivblok.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-09-13 21:03

Mit bud er flyverust i opperen, dvs at der engang er kommet noget jern i, (det kan være hvadsomhelst fra en kapsel over et hul i plastikken på opvaskebakkerne til en jerngryde), rusten "smitter" når den lander på rustfrie ting.

http://www.idenyt.dk/Kokken/Hvidevarer/Undga-flyverust-og-odelagte-glas-i-din-opvaskemaskine-31899?p=0

At rustfrie knive skulle blive specielt sløve af at blive vasket i opperen tror jeg ikke meget på, det har jeg gjort i snart 40 år! Men selvf. får de engang imellem en tur på en slibesten, og en gang på strygestål inden de bliver brugt.
De seneste ti års tid med en Miele med en topbakke, hvor knivene ligger hver for sig i stedet for i en bestikkurv har reduceret brugen af slibestenen, så måske er "problemet" mere at knivene støder sammen i kurven.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-09-13 21:53

Meninger er der mange af, læs med her, ganske underholdende tråd http://www.ezz.dk/338677-knive-i-opvaskmaskine-blir-de

http://knivforeningen.dk/old/www.danskknivforening.dk/forum/forum/anzeigend3ff.html?id=3830&Root=3830&Antworten=True

Rengøring af andre knive
Alle knive tåler maskinopvask. Fiskars anbefaler dog opvask i hånden. Da det bevarer skarpheden bedre og forlænger knivenes levetid. Ved håndopvask skal kniven skylles lige efter brug og tørres af med det samme. Lad aldrig en Fiskars-kniv ligge i blød. Det er vigtigt, at der ikke sidder madrester og tørrer ind, da madsyre skader kniven på sigt. Hvis man vælger at vaske knivene i opvaskemaskine, skal man være opmærksom på, at andre køkkenredskaber som fx bestik ikke står op af knivene, da det kan beskadige knivsæggen.
http://homeware.fiskars.com/web/fiskarsweb.nsf/dk/service_og_pleje_knive

Kommentar
Fra : poten

Dato : 01-09-13 22:39

Hvad er problemet?

Der må kattenrivemig da være større problemer i denne verden end om man skal vaske én sølle kniv af i hånden?

Kom lige ind i kampen!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-09-13 11:22

poten - nu er Kandu jo ikke absolut det forum som kun skal tage store problemer op på dagsodenen.

Såkaldte rustfrie (syrefaste) knive er ikke til at få "rigtig skarpe", på grund af materialestrukturen.

Opvaskemidler til maskinopvask angriber normalt metaller.
Det gør saltet fra afkalknings anlægget også.
Igangværende rust fra opvaskekurve (der er jern inde under plastbelægningen) angriber også alm rustfast materiale, og æggen på kniven er ru og ikke blankpoleret og derfor lettere at angribe.
Dine lækre knive............................håndopvask.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-09-13 12:08

Min svoger er slagter, han vil sandsynligvis bruge sine knive på andet kød end dyrekød hvis nogen lægger hans knive i opvaskemaskinen

Okay, der er mange rigtigt gode rustfri produkter, jeg har selv et par Global knive og andre dyre ting, men alt det billige lort vi får fra Kina er enten dårlige legeringer eller også rustfrit stål der ved specielle processer er lagt på billigt metal.
Prøv bare at se de billige haveblus, de får gravrust i løbet af et par år idet der sker en galvanisk proces mellem det billige metal og overfladen af rustfrit stål, forureningen der rammer ikke-syrefast stål har også en virkning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-09-13 13:45

Luffe - hold dig fra køkkenet når du besøger søster.