/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilkøb første gang
Fra : Dipsey
Vist : 1928 gange
100 point
Dato : 31-08-13 18:32

Endnu en tråd om hjælp til en ikke bil kyndig.
Jeg overvejer at købe mig en bil. Den skal ikke køre langt, men er træt af at bruge 3 timer om dagen på bus tranport der kan gøres på 20 min i bil.
Jeg skal helst ikke op at give meget mere end 2000 om måneden og bilen kan enten leases eller betales kontant, det betyder ikke meget. Pris er afhængig af hvad der er smartest, selvfølgelig så billig som muligt og ikke mere end 100.000
Jeg har får 5 år siden haft en Ford Focus st car han fik med da vi gik fra hinanden og den var lækker, men skal have noget mindre.
Den skal have 5 døre, klima anlæg, central lås, el ruder og cd afspiller gerne med usb.
Gerne have højde just. sæder, da jeg er ret lav, varme i forsæder og fartpilot, men ikke et krav.

Jeg har kig på:
Chevrolet Spark
Peugeot 107
Kia Picanto (prøvekørte dog en for 2 år siden og synes den var lidt hård at køre i, ikke meget fjeder)
Citröen C3 (måske brugt da jeg så kan købe med ekstra udstyr) Hælder mest til denne design mæssigt
Ford Focus ambiente brugt 8-10 år gammel
Toyota Avensis fra 2004 (Tog kørekort i den og synes den kørte super lækkert)

Nogen der kan hjælpe lidt? Jeg har aldrig haft en bil alene før. Hvad er billigste alternativ hvis man ser bort fra uforudsete skader osv
Jeg er 26 hvis det har indflydelse

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 110 point
Dato : 31-08-13 19:00

Du skal først af alt gøre dig klart, at kun du kan i virkeligheden besvare det spørgsmål. Der vil komme (næsten) lige så mange forslag som der er mærker og modeller. Hvad er dit reelle kørselsbehov ? Skal det være en ny eller brugt ? Skal du have alm. lovpligtig ansvarsforsikring eller er kasko et must ?
Som inkarneret Ford tilhænger gennem tredive år vil det i sagens natur være mit første bud: ud til den autoriserede forhandler og se og prøv f.eks. Fiesta og hvad de ellers måtte have stående. Sammenlign udstyr og pris m.v. og overvej så, om det dækker dit behov. Kig også gerne på de øvrige: Opel, Fiat m.fl. og husk et kig på financiering / forsikring. Chevrolet reklamerer med kasko det første år for fem af de store, men hvad så året efter ? Det kan blive dyrt i sidste ende, hvis man ikke lige undersøger hvad prisen efterfølgende er. Jeg vil råde dig til, at bruge mere end en enkelt dag på projektet, medmindre du føler dig så overbevist, at du simpelthen MÅ eje den pågældende model.
Endelig er der også muligheden af, at kigge brugt på f.eks. Den Blå Avis og indtaste parametre for pris og udstyr m.v. MÅSKE er drømmebilen lige der ? Men man skal se sig godt for. Kilometergaranti ? Fuld servicebog ? Restgæld ? Garanti ? Og ikke mindst: Syn. Er bilen lige omkring fem år kan første synsindkaldelse være lige om hjørnet. Den kan endda være sendt ud, men det er ikke alle sælgere der lige "husker " at fortælle om det. Så uanset mærke, model, pris og stand etc. tag en bilkyndig med ud. Tag en ordentlig prøvetur hvor bilen bliver ordentlig varm. Lyt efter mislyde, afprøv alt elektrisk og vej det op mod prisen.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 31-08-13 19:01

det er en jungle,... dyb jungle,
og alt for få oplysninger,

der er et KÆMPE udvalg,

Citat
Den skal have 5 døre, klima anlæg, central lås, el ruder og cd afspiller gerne med usb.
Gerne have højde just. sæder, da jeg er ret lav, varme i forsæder og fartpilot, men ikke et krav.

det opfylder næsten alle nye / nyere biler i dag,.. selv såkaldte mini / øko biler,

Citat
Kia Picanto (prøvekørte dog en for 2 år siden og synes den var lidt hård at køre i, ikke meget fjeder)

det er fælles for mindre biler,
hvor meget vil du ofre,.. hvilken klasse,.. mini,.. mellem,.. store,. ?

må det være en 'gammelmandsbil = blød behagelig, ?
eller er du til smarte hurtige gode køreegenskaber,.. = hårdere affjedring,. !

er du klar over hvad en brugt bil koster i reparation,.. ?

betyder afskrivningen noget / værditab,.. ?

+ 1000 andre vigtige informationer,

så er der lige det med forsikring,.. den kan blive dyr for 'unge'
dvs.... tæt på 20 - 30.000 kr/år
modsat en lille ny (hård affjedring) kan fås fra ca. 1/10 del

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 31-08-13 19:07

For mig er det ikke vigtig om den er helt ny, men den skal ikke være mere end maks 5 år med mindre det bliver toyotaen..
Hvis jeg vælger at købe brugt, er det så smartest privat hvor man måske kan vide bilens historie eller hos en brugtvogns forhandler?
Jeg skal kun bruge den til korte ture og den behøver ingen farlig motor.
Jeg skal bare finde den billigste løsning i længden.
Ford Ka er jeg lidt ærgerlig over ikke har 5 døre

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 31-08-13 19:18

billigste totaløkonomi påstås at være Skoda Citigo
http://www.bt.dk/bilkoeb-og-salg/totaloekonomi-bedste-bil-til-100.000-kr

det er så et spørgsmål om du kan holde ud at køre i sådan en,
ellers må du 'spytte' flere penge i kassen,.. alt efter behov,

jeg har haft et par USA- biler,.. V8 motorer
de havde en skøn lyd, + var lækre behagelige at køre i,.. ligeud,..
køreegenskaber er et ukendt begreb i den slags biler,..
det er så heller ikke derfor 'man' køber dem, !... altså stik modsat små øko- biler,

men,... tænker tit på hvis man skulle vælge kone / kæreste,
ud fra samme kriterier som biler,... så KUNNE livet blive en slags 'robot-tilværelse'
hvor det hele kørte på 'faste skinner'
der ser 'man' desværre alt for tit at 'livet' kører af 'skinnerne',...

nogle gange (ikke altid) bliver 'man' nød til at tænke på andet end økonomi,... ..

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 31-08-13 19:27

Citat
Ford Ka er jeg lidt ærgerlig over ikke har 5 døre

prøv at tjekke priser her :
http://www.autocom.dk/consumer/whatiscarworth.do

det er her mange Forhandlere køber bilerne,
der kommer fortjenesten naturligvis oven i prisen,

den sparer man som privat.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-08-13 19:32

Masser af nye biler til små penge.
http://jyllands-posten.dk/motor/ECE5114793/nu-er-der-11-under-80000-kr/
Husk at du også skal tænke på forsikring, og har du ikke haft køretøj før = DYRT.
Mange nye biler sælges med forsikring, som er meget billig.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-08-13 21:46

fdm kan mange gange være en god hjælp. du kan låne derer blad, motor, på biblioteket hvis du ikke kender en der er medlem og får bladet tilsendt.
de har en brugtbilstest i hvert nummer, og det er ret seriøse tests.
men det er i bund og grund kun et spørgsmål om, hvilken bil du kan lide at køre i og hvor meget du vil betale for den, der afgør hvilken bil du skal vælge.

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 31-08-13 22:43

Det er klart.
Kan se en Kia Rio kan købes for lidt over 100 på bilbasen med cirka udgifter på 600 for forsikring og grøn afgiften kun er lidt over 500. Så den lyder jo rimelig billig med en masse lækkert udstyr

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-09-13 00:01

Det der undrer mig mest er, at cdspillen er vigtigere end fartpilot, og at du slet ikke har nævnt bakcensor.
Det er DIN krop, der skal leve med køretøjet, og som du selv er inde på, skal sædehøjden være tilstrækkelig til, at du har et godt overblik.
Dine hænder skal føles afslappede på rattet, med den samme sædeindstilling, som din ryg og skuldre hviler i, og hvor pedalerne passer til dine fødder.
Alt det kan vi andre ikke bedømme for dig - det må du selv prøve dig frem i. (Det var i øvrigt en smøre jeg for godt 35 år siden fik af en forhandler, der ikke ville sælge mig en rigtig lækker bil, som jeg altså bare lige ikke sad godt i).

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 01-09-13 08:55

Ja det er jeg klar over jeg skal, men da jeg ingen bil kyndige har i min familie eller vennekreds har jeg valgt at skrive her for måske at skille nogen af dem fra, så jeg ikke skal prøve biler der ikke er gode for mig i kængden

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 01-09-13 10:09

Hvad skal jeg være opmærksom på at spørge om ved denne annonce fx.?

http://www.dba.dk/kia-rio-12-cvvt-active/id-92268585/

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-09-13 11:00

Citat
Hvad skal jeg være opmærksom på at spørge om ved denne annonce fx.?

http://www.dba.dk/kia-rio-12-cvvt-active/id-92268585/

prisen,... PRISEN kære mand,
det er jo næsten ny-pris,.. !

på en sprit-NY,.. kan du i 98% tilfælde få et stort afslag i prisen, (uden byttebil)
omkring 10.000 er ikke urealistisk,.. prøv engang at ringe lidt rundt til Kia Forhandlere,
- bare sig at den sidste du talte med tilbød prisen 2.00 lavere.. lol,
det plejer at virke,
- det modsatte giver ingen rabat,. !!!

jeg gjorde det engang for min bror,..
han var overbevist om han havde fået den 'presset' helt i bund,
- et par opkald senere havde jeg fået yderlig 5.000 rabat,.. skulle godt nok køre 120 km for at hente bilen,.. men det var alligevel en god 'timeløn'

bemærk også,... nu er det efterår,.. om 3 mdr. er det en gl, overgemt 2013 model,
ved årsskiftet falder den yderlig,.. markant, !

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/kia/rio/12-cvvt-active/1775424
http://www.kia.com/dk/models/rio/

hvis du absolut VIL købe den du har i 'kikkerten'
så spørg manden, om han har nogen idé om hvad en omlakering koster,
fordi det ikke lige er din favorit farve,

- forsøg med :
kunne evt. være interesseret hvis prisen var 15 - 20.000 lavere,
fremhæv NY prisen,
og at den snart er 3 år gammel ...
at ekstraudstyret ikke lige passer dig,.. kan fås meget billigere,... osv.
- men vær forberedt på han sikkert 'slår til',.. og sælger bilen,..

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 01-09-13 11:06

Tusind tak for dit svar.
Ved godt den koster en del, men der er jo så også det ekstra udstyr i jeg ønsker og kan nok ikke få hele den pakke presset ned på den pris fra ny. Den bor 10 min fra mig, så det er jo nemt at kigge på den.
Jeg kan desværre ikke vente flere måneder, da min mormor er dødeligt syg og jeg har lovet at hjælpe min mor ved køb af bilen, til gengæld giver hun et tilskud.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-09-13 11:41

Citat
Ved godt den koster en del, men der er jo så også det ekstra udstyr i jeg ønsker og kan nok ikke få hele den pakke presset ned på den pris fra ny. Den bor 10 min fra mig, så det er jo nemt at kigge på den.

jo jo,.. forstår sig.. men det behøver du ikke fortælle / vise sælger,.. !

men vær sikker på at sælger vil juble højt (når du er væk) hvis du betaler fuld pris,
måske endda tænke 'sikke et fjols' han hopper lige i med begge ben,
husk også det er købers market,.. pt. (din fordel)

dvs. der er yderst få der får den pris de forlanger,... det er bare normalen,
så lad være med at vise for meget interesse hvis du besøger manden / bilen,
start med at tilbyde 20.000 mindre end det forlangte,- og se hans reaktion
du kan altid forhøje tilbuddet,

det modsatte er betydelig sværere,...

men prøv noget af det ovennævnte,.. og giv dig god tid (også selvom du ikke har)
- så har du gjort hvad du kan for at få den billigst muligt,

husk også det sædvanlige,.. at sikre dig mod restgæld,
at bilen ikke har været skadet osv.

ellers,.. held og lykke,....

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-09-13 11:59

print evt. disse 2 ud,... og vis sælger, som argument for lavere pris.
http://www.autocom.dk/consumer/whatiscarworthresult.do?cat=1&mo=rio&t=2&ma=kia&at=0

det er 1 årgang (årg. 2012) nyere dieselbiler (højere nypris)
bemærk udstyret, og 6 gear,..
http://www.autocom.dk/consumer/whatiscarworthview.do?f=2&cat=1&ye=2012&t=2&mo=rio&ma=kia&at=0&l=1.1&aid=179309&eid=10121935

Anskaffelsespris på ekstraudstyr: DKK 2.500
ParkOne p-skrive og Parrot CK-3100 Bluetooth Advanced Carkit - DANSK VERSION

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 01-09-13 12:35

Tusind tak for jeres svar, det er super dejligt med lidt hjælp :)
Jeg vil selvfølgelig både kigge på ovennævnte og snakke pris og samme dag se hvad jeg kan få fra helt ny sammenlignet.
Hvis ejer stadig har gæld i bilen, påvirker det så mig ved køb?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-09-13 13:45

Citat
Hvis ejer stadig har gæld i bilen, påvirker det så mig ved køb?

Ja,det kan det gøre,hvis han ikke indfrier den. Kender een,der blev bedt om at erlægge ca. 50.000,flere måneder efter købet. Derfor er det sikreste,at handle ved en forhandler,fremfor en privat.
Da forhandleren i påkommende tilfælde,kommer til at "æde" den.

Der kan ses lidt om det her http://www.nummerplade.net/ under Bilbogen.
Selvom det nok heller ikke er 100% ufejlbarligt.

M.

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 01-09-13 15:15

Okay, det lyder vildt. Hvordan tjekker jeg det 100 % ved privat?

Nu har jeg kigget videre på økonomi efter jeg mere eller mindre har valgt model.

Kan se at hvis jeg beregner forsikrings pris hos if gennem bilbasen skal jeg kun betale 600/md men går jeg gennem deres regulære side bliver det over dobbelt så meget. Vil det sige jeg kun får rabatten hvis jeg køber en bil fra bilbasen?

Og kender nogen til Diba billån? Det virker ok, skal betale 1300/md i 7-8 år for lånet. Kan dog lægge større kontant beløb undervejs

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-09-13 16:38

Citat
Hvordan tjekker jeg det 100 % ved privat?

Indrømmet,der er jeg blank. Har kun handlet ved forhandler. Privat,er man på "gyngende grund",efter min mening. Ved kun der er strenge straffe,for at sælge noget med uoplyst gæld. Ren bedrageri.

Jeg vil hellere gi`lidt mere,og så vide man er nogenlunde garderet. Nu bor du måske så lidt langt væk,for ellers er her et firma (og tilbud) som jeg kender,som reelle. Har handlet med dem tre gange. (De er jo Thyboer). Brugte biler giver de et ½ års 100% garanti på.
http://www.thybobiler.dk/brugte-biler/personbiler//vis/336300891/Chevrolet-Spark-1.2-LS-5d

Også http://ford.thistedmc.dk/ har et godt ry. Der købte min søn en Suzuki Swift,med If forsikring,som han er glad for.

M.

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 01-09-13 16:42

Ja der er lige langt nok. Synes også der er flere der ikke synes godt om sparken, men det er jo ikke sikkert jeg synes det. Måske den stadig er en mulighed..

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-09-13 17:07

Skulle jeg vælge en lille bil idag,blev det afgjort Swift`en. Der er noget mere bil,end i de andre minier.
Og fås med et flot udstyr. Og kvik bil at køre i. Er lidt stram i affjedring,som andre småbiler.

Men held og lykke,med at vælge den udkårne. ......vi har jo helt overset Fiat. De har også nogle populære småbiler.

M.

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 01-09-13 17:08

Swiften er den eneste bil jeg har kørt jeg ikke har brudt mig om. Meget kan selvfølgelig have ændret sig siden 2007..

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-09-13 17:11

Glemte li`e:
Citat
Toyota Avensis fra 2004 (Tog kørekort i den og synes den kørte super lækkert)

Man kan ikke forvente den samme kørselskomfort,i en lille bil,som i en større. Men så er der jo brændstof økonomi,afgifter m.vdr.,at glæde sig over.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-09-13 17:16

Citat
Swiften er den eneste bil jeg har kørt jeg ikke har brudt mig om. Meget kan selvfølgelig have ændret sig siden 2007..

Min søn`s er en 2008. 1,5 101 hk. Kører n æ s t e n lige så godt,som min Opel.

M.

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 15-09-13 16:42

Det blev en picanto der vandt mit hjerte. Jeg endte med at prøve C1, KA, Spark og Picanto og Picanto var den eneste der levede op til alle mine ønsker, dog også lidt over budget i active udgaven, men den bliver jeg glad for

Godkendelse af svar
Fra : Dipsey

Dato : 15-09-13 16:44

Tak for svaret Cortina01.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 15-09-13 22:54

Selv tak, og held og lykke med den.