/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Skifte 23år gammel gasfyr, betale sig?
Fra : gumpetungJan
Vist : 649 gange
20 point
Dato : 30-08-13 15:44

Hej,

Jeg har et tudsegammelt (1990), men velfungerende, gasyr fra Viessmann i et hus jeg lige er flyttet ind i.
Huset er stort med ca 270m2 der skal opvarmes, og gasforbruget er derefter ca. 8200m3 = 31.000kr

Så jeg tænkte at fyret skal da skiftes! Men som jeg ser det er der ikke noget økonomi i det.
Investering i omegnen af 50.000kr, men VVS manden fortæller mig at jeg ikke kan forvente at et moderne fyr holder i mere end 10-15år.
Pengene skal jo forentes, så efter 10år, så det giver ca. 65.000 over 10år.
Nå ja, men et ny gasfyr er mere effektivt, men ikke mere end 10-15%, dvs. jeg kan spare ca. 5000kr omåret i gas, det giver med lidt hoved regning 50.000kr over 10år.

Det kan jo ikke betale sig at skifte bare for at få nyt og mere miljøvenligt. Jeg skal da bare afvente at fyret begynder at skrante for jeg smider penge i et nyt.
Eller er der noget jeg misser i min logik????

P.S.: CO2 bekymre mig ikke, money talks. Jeg har rejst meget i USA, Kina og Indien, og de par tons jeg kan spare her oppe i dukseland er absolut ingenting i den context. Min CO2 awareness er gennem afgift regulering.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-08-13 16:54

Ja det kan betale sig, min kone sparede 5-6.000 kr om året da hun skiftede,
men hun købte et Valiant gasfyr.

Bedre og langt billigere end det din VVS mand foreslår...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-08-13 17:25

Eller invester lidt mere og køb jordvarme. Det begunstiges temmelig massivt pt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-08-13 18:28

Amerikanerne tror at der findes fossilt brændstof til evig tid og har prissat derefter.
Jeg så i TV at de tog et varmebillede af et stort villakvarter, 9 ud af 10 huse var højrøde, et scenarie der ville gøre en dansk energiminister lige så højrød i hovedet og straks pålægge os 500 % afgifter.

Noget familie af mig fik nyt gasfyr for ikke længe siden, 35.000 hvor de fik lønomkostningen ind under boligjobordningen......også en slags penge.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-08-13 18:51

Citat
og gasforbruget er derefter ca. 8200m3 = 31.000kr

Enig i et rimeligt højt forbrug. Til gengæld er prisen meget lavt. 3,78/m3 ???

Vi har et Vaillant gasfyr fra 2004. Kører stadigvæk perfekt,med et minimum af vedligeholdelse.
Den bliver sikkert ikke skiftet,i min tid.

Hus 137 kvm. Forbrug 2.014 m3. Pris 17.265 kr. = 8,57/m3. Så jeg kunne godt tænke mig navnet på dit gasselskab.
Citat
Eller invester lidt mere og køb jordvarme. Det begunstiges temmelig massivt pt.

Nu er det jo ikke alle,der har flere hektar,til jordvarme. Og der er der mig bekendt,også driftsomkostninger.

M.

Kommentar
Fra : gumpetungJan

Dato : 30-08-13 20:03

Citat
Enig i et rimeligt højt forbrug. Til gengæld er prisen meget lavt. 3,78/m3 ???

Ja, det er naturligvis mig der tager fejl.
Det rigtige tal er 3600m3

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-08-13 20:54

Hvis du har mulighed for at pløje et jordvarmeanlæg ned, er det nok sagen, som 3773 foreslår - især hvis du har mulighed for at sætte store varmeapparater op eller bruge gulvopvarmning. Jo lavere fremløbstemperatur, desto bedre økonomi i en varmepumpe.
vh
pbp

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-08-13 22:10

Der er jo flere faktore hvor godt er huset isoleret vægge loft mm ?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-08-13 11:05

du skal være opmærksom på, at hvis du bor i et område hvor det er muligt at få fjernvarme, kan du blive pålagt at koble dig på det.
og så kan det blive en dårlig investering.
men et jordvarmeanlæg kombineret med solceller på taget, er et rigtig godt alternativ, selvom det er en lidt større udskrivning. og det kunne jo også være, at dit hus kunne bruge en gang ekstra isolering.
der var engang en pulje man kunne få op til 10000 kr fra, hvis man skrottede sit oliefyr eller gasfyr. jeg ved ikke om det stadig gælder, men det var da også værd at tage med hvis du skifter til f. eks jordvarme.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-08-13 11:49

Du kan selv, eller din installatør kan sælge energibesparelsen til f. eks et elselskab. Det giver formentlig 8000,- Skrives regningen rigtig skaffer du af den vej et skattefradrag på 15000,- pr person i husstanden over 18. Fremadrettet får du en rabat på elafgifterne på 51 øre pr kWh over 4500 kWh. Såøhhh økonomien har vist aldrig været bedre end den er nu. Og sørger man som pbp for at radiatorerne er lidt rigelige (PK2 radiatorer plejer at være suveræne), så kører det bare. Holdbarhedsmæssigt kan du forvente det er bedre end gas. Vedlighold plejer også at være billigere end gas, hvis ellers man holder sig fra Vøund/Metroterm og KLIMADAN/Danfoss.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-09-13 12:10

Vi fik install. et Bosch gasfyr i 1996. Pris 34.000 kr. kostede lidt ekstra, da en kran måtte løfte skorstenen fra oliefyret ovenud.
Vi blev sat til 1600 kbm årligt. Vi brugte 1560 det første år.
I 2000 fik vi sat lavenergiglas over alt smat fik lagt 150 mm papirgranulat på lofter så der blev 300 mm isol. Samtidig fik vi installe mekanisk udluftning med varmegenindvending.
Siden har vi kun brugt mellem 1050-1150 kbm årligt.
Fyret har kørt uporklageligt. Eneste rep, var sidste år, en ny expens-beh.
Så længe fyret kører uporklageligt, ser jeg ingen grund til udskiftning med det forbrug af gas. Det største problem er, at det kan komme til at knibe med reservedele. Vi får lavet eftersyn på fyret hvert 3. år.
Da jeg undersøgte diverse gasfyr sidste vinter, kom jeg frem til at den største forskel på gasfyrene, var elforbruget til cirkulationspumpen - og så priserne på fyrene, men ca 40.000 install.
Når fyret ikke kan mere, eller jeg ikke kan få stumper til det, skifter jeg ikke før - der er ganske enkelt ikke økonomi i, bare at skifte udskifte fyret for de få kr. der er sparet årligt.