/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Krydsfiner i vådzone på badeværelse
Fra : alapmi1
Vist : 1204 gange
100 point
Dato : 29-08-13 13:42

Jeg er ved at renovere vores gæstebadeværelse. Jeg har fået anbefalet at bruge vandfast krydfiner inderst, og vådrumsgips yderst og så selvfølgelig en vådrums membram i vådzonen. Grund til dette er for at få en nemmere væg at montere i og pga afstand mellem lægter i væggen ikke er 45cm som anbefalet hvis man skal bruge 2 lag vådrumsgips.

Er det ifg reglerne ok at bruge vandfast krydsfiner i stedet for det inderste lag vådrumsgips?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-08-13 16:50

Det skulle der egentlig ikke være noget i vejen for.
Grunden til at man bruger 2 lag vådrumsgips ved toieletter/bad, er den lyddæmpende effekt.
VH Palle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-08-13 19:37

Krydsfiner er ikke vandfast men "vandfast limet" det vil sige at fineren ikke går op i limningen.
Men det er stadig træ som skal behandles mod vand og fugt.
Men du kan sagtens sætte fliser op på den krydsfinerplade, når du lige bruger primer først (LIP)
Jeg har brugt det mellem et hængetoilet og en Geberit-ramme..........15 år og det sidder pænt endnu.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 29-08-13 22:32

du behøver ikke bruge en af de dyre krydsfinerplkader. normalt bruger man bare en osb-plade som inderste lag og så en vådrumsgips udenpå. der findes et godt alternativ til vådrumsgips som hedder fermacell. det er en ret tung plade som ikke arbejder så meget som gipspladen. det altafgørende er, at din vådrumssikring, altså gummimembran, er helt tæt.
grunden til at man bruger en træplade som første lag, er at det er lettere at få et godt fæste i en træplade.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-08-13 16:14
Godkendelse af svar
Fra : alapmi1

Dato : 03-09-13 12:54

Tak for svaret trimare46.