/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Partionering i WINDOWS 8
Fra : Dieter
Vist : 552 gange
50 point
Dato : 26-08-13 18:07

Jeg har programmet: EASEUS Partition Master professional Edition.
Den er sikkert god - men desværre på engelsk.
Jeg skal gerne partionere min harddisk på den nye WINDOWS 8.
Er der nogen der kan hjælpe mig på vej ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-08-13 19:01

Jeg kender ikke programmet "EASEUS Partition Master professional Edition" for jeg bruger selv Gparted.
Men jeg mener at de ligner hinanden, og køres via en CD. ???????

Det første du bør gøre er, at starte "EASEUS Partition Master professional Edition" op og kigge på de eksisterende partitioner..................og så fortælle hvad der er af partitioner på harddisken nu.

Da du har købt den comp med installeret win 8, er det ikke sikkert at du umiddelbart har muligheden for at ændre på partitionerne.

Hvis formålet er at gemme filer på en ekstra partition, vil jeg foreslå en ekstern harddisk i stedet for.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-08-13 02:06

Det er en god ide' med flere partioner på harddisken
EASEUS Partition Master er anderledes end Gparted, EASEUS Partition Master er et program som installeres på Windows computeren og partionering foregår med Windows kørende
Du åbner programmet og din harddisk vises som en fed linje hvor der vises partioner, hvis du har en ny computer med kun en harddisk og en partion, så vises kun en linje med betegnelsen C der er vist hvilken filformat og hvor meget der er på C partionen, du kan ændre C partionen ved at højreklikke på linjen og klikke på Rezise/Move, så åbner et nyt vindue hvor der er vist hvor meget der er på C partionen med en kraftig farve, den ledige plads er markeret med en mindre tydelig farve, du fører musemarkøren helt over til højre på den fede linje og holder venstre musetast nede mens du trækker til venstre indtil ønsket størrelse på C partionen er nået, på C er Windows og du bør ikke lave den mindre end cirka det dobbelte som Windows fylder, klik på Ok
Nu er der et tomt område (Unallocated) på harddisken som du kan højreklikke på og formatere til NTFS (anbefales til Windows) når du har valgt NTFS så klik på Ok og Apply, nu skal computeren genstartes for at færdiggøre dine nye partioner, genstarten tager længere tid end normalt fordi programmet først nu arbejder på at formindske C og oprette en ny partion, det er jo den partion som Windows ligger på og den kan du ikke ændre uden genstart
Jeg ville også bruge Gparted når det er Windows partionen som der skal ændres, hvis et aller andet går galt under genstarten så har du en ubrugelig computer
http://gparted.sourceforge.net/index.php
Gparted er også på engelsk og betjenes nogenlunde som beskrevet ovenfor med EASUS, Gparted skal brændes som en ISO fil på en CD og computeren skal starte fra denne CD

Når så du har 2 eller flere partioner så kan du flytte systemmappen Dokumenter over på en anden partion end den som Windows ligger på og dermed er dine filer ikke så sårbare hvis Windows går i udu og skal geninstalleres
Hvordan du flytter mappen kan vi tage op når du er klar med flere partioner

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 27-08-13 08:02

dejlig forklaring o v n.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-08-13 09:32

Ja fin forklaring ovn - men har du prøvet med en win 8 der allerede er installeret.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 27-08-13 10:21

Hej O.V.N.
Jeg vil også gerne sige som Eyvind.

Ja fin forklaring ovn - men har du prøvet med en win 8 der allerede er installeret.

Men kunne jeg mon blive din favorit. Så at jeg kan skrive sammen med dig ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-08-13 11:17

Citat
Ja fin forklaring ovn - men har du prøvet med en win 8 der allerede er installeret.
Nej det tør jeg ikke, men jeg har prøvet på Windows XP som beskrevet ovenfor, jeg ville bruge Gparted hvis jeg skulle ændre den partion som Windows ligger på

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-08-13 11:23

Og det skal måske tilføjes at jeg brugte den gratis udgave af EASeUS
Citat
Men kunne jeg mon blive din favorit
så pyt da du bliver tilføjet inden for få sekunder

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-08-13 20:36

Næe ovn - det tør jeg heller ikke på en fabriks-installeret win 8, især hvis alle 4 primære partitioner allerede ligger der.......................og det tror jeg de gør.
Og jeg vil slet ikke gøre det inde fra windows, for den laver nok en batch-fil som opererer lige efter genstart....................................uha hvis den kikser, og ikke bliver færdig. Så kan det blive svært at få den op at køre igen.

Mit klare råd - lad være.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 28-08-13 09:59

Hej Eyvind,
jeg har j sat min skærm op på samme måde som jeg er vant til fra Windows 8.
Nu har jeg fundet en bskrivelse hvordan man de kan opsætte "diskhåndtering.
Den eneste problem jeg har endnu er hvordan man kommer id på:

start - højreklik computer - administrator-lager-diskhåndtering

Derfra kan man så partionere (i hvert fald i Windows 7)

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 28-08-13 12:22

Ok hvis du tør - så start med at formindske C:
Og genstart når den er færdig.

Ps. windows sørger selv for at partitionen ikke bliver for lille.

Højreklik helt nede i venstre hjørne og find computer der (som jeg husker det)

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 28-08-13 16:00

Hej,
jeg har i dag oprettet 2 nye harddiske og overført alle filer og programmer fra den PC der har WINDOWS 7.
Mangler dog at installere Miceosoft Office.
Intil nu har jeg opserveret noget mystisk.

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 01-09-13 10:44

Tak for svaret Eyvind.