/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Trække kabler til internet
Fra : LoneG
Vist : 908 gange
100 point
Dato : 23-08-13 22:27

Hejsa

Vi får internetsignalet ind i vores hus i ét rum (Yousee), hvor vi så har placeret vores router. Vi vil imidlertid gerne have routeren placeret i et andet rum (som ikke støder op til rummet, hvor signalet kommer ind). I dette rum - og i alle andre rum i huset - kan vi ikke bruge routeren selvom der er stik til det. Jeg har læst at Yousee ikke kan garantere, at signalet sendes til alle stik, så vi skal altså selv trække nogle kabler (via loftet går jeg ud fra).

Kan man selv det?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-08-13 22:33

Ja, hvis du ved, hvordan man gør.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-08-13 22:37

Uden at være ekspert i yousee vil jeg sige det er relativt let.
Antennekabler er rimelig lette at håndtere.

Her er FAQ fra yousee:
Hvis antennestikket ikke er tæt på din pc er der flere løsninger, der gør det muligt for dig at tilslutte din pc til Internettet:
- Du kan trække et antennekabel fra antennestikket til det rum, hvor pcstår.
- Du kan kontakte Kundeservice og bestille en tekniker til at opsætte et ekstra stik.
- Eller du kan vælge Trådløst Bredbånd
http://yousee.dk/Hjaelp_og_Support/Bredbaand/Opsaetning/Hvis_dit_antennestik_ikke_er_i_samme_rum_som_din_computer.aspx

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 23-08-13 22:41

Men hvorfor virker det ikke i alle husets antennestik egentligt? Vi ved ikke hvordan man gør - bliver vi nød til at bore i loften og trække et kabel fra det stik hvor signalet virker eller kan vi finde "indgangssignalet" i nogle kabler oppe på loften monstro - aner det ikke.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-08-13 22:57

Køb dog en trådløs router,.. så er du ude over alle problemer,
kan bruges til alle husets computere,

er du i tvivl om hvilken der er bedst til dit brug, så spørg i fx. Elgiganten, eller hvor du plejer at købe PC grej,

jeg handler en del hos Proshop.dk
der er en meget fin support, både online, pr. tlf, eller personlig henvendelse,

eksempel på router :
http://www.proshop.dk/Netvaerk-router-og-firewall/TP-Link-TL-WDR4300-N750-Dual-Band-Router-2342678.html

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-08-13 23:00

Citat
kan bruges til alle husets computere,

- det gælder naturligvis også smartphone, tablets mm.

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 23-08-13 23:00

Det er en trådløs router, men den kan kun få signal fra antennestikkene i det rum hvor den står nu. Stikkene i de andre rum giver ikke signal (men det skulle som tidligere nævnt være efter (Yousees) bogen).

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 23-08-13 23:01

... og vi vil gerne have routeren til at stå i et andet rum.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 24-08-13 00:06

Citat
og vi vil gerne have routeren til at stå i et andet rum.

så køber du bare en trådløs router mere,
sender signalet fra 1. router til 2. router,... er huset meget stort skal du måske bruge 3 routere,
for at få god dækning i alle rum,
- det er også muligt der er kommet noget nyt på markedet,
så du kan nøjes med én kraftig router,.. (der sker nyt hele tiden indenfor IT)

det er dét jeg mener med :

Citat
er du i tvivl om hvilken der er bedst til dit brug, så spørg i fx. Elgiganten, eller hvor du plejer at købe PC grej,

jeg handler en del hos Proshop.dk
der er en meget fin support, både online, pr. tlf, eller personlig henvendelse,

- jeg har selv Stofanet, deres egen router (også trådløs)
var der ikke andet end problemer med,... den har jeg smidt ad He..... til,
og købt en anden hos Proshop,... nu kan jeg bruge mit Wi-Fi 40 - 50 m. væk fra ejendommen,

eller står der i din Yousee-kontrakt at du kun må bruge Yousee's router,.. ?
(så riv kontrakten i stykker)

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 24-08-13 07:05

Det er ikke svært at forlænge et antennekabel - så længe man får samme slags kabel som allerede går ind i huset. Hertil skal du bruge en splitter eller en forstærker som du kan købe i Harald Nyborg.

Alternativt kan du købe et antennekabel på f.eks. 10 meter - og så se om du kan forlænge ledningen til din youseebox. Du kan dog her risikere at signalet falder i styrke - og at du har brug for en forstærker.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 24-08-13 10:40

Du skal bruge en antenne splitter. som du sætter i det rum hvor yousee boksen er

1. splitter skal side mellem det kabel som går fra boksen til tv
2. antenne kabel fra alle rum skal tilsluttes splitteren
3. forvent du også skal have en forstærker på afhængig af hvor mange tv der er

så du skal ud og finde den anden ende af antenne kabel som kommer fra de andre rum
og tilslutte spittteren

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-08-13 11:00

Citat
Det er en trådløs router, men den kan kun få signal fra antennestikkene i det rum hvor den står nu. Stikkene i de andre rum giver ikke signal (men det skulle som tidligere nævnt være efter (Yousees) bogen).

Måske jeg misforstår noget.

Selvom routeren kun kan signal fra antennestikket i dette rum, så kan den vel godt sendesignal til pc'er som står i andre rum?

Jeg har selv YouSee, og har for nylig købt en af deres trådløse routere (mener jeg gav 100 kr.), og jeg har 2 pc'er, som modtager signal fra den, uden problemer.

Grunden til, at jeg skiftede min gamle router ud med YouSee's var, at jeg havde nogle problemer med, at komme på nettet, i den forbindelse kontaktede jeg YouSee (fordi jeg troede det var min internetforbindelse der var problemer med), og med god hjælp derfra fandt vi ud af, at det var min router, der var årsag til problemet.
De tilbød så, at jeg kunne købe en af deres routere, billigt, og når jeg har deres router, så kan de yde "fjern-service" hvis der opstår problemer.

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 24-08-13 11:19

Ja ja, det hele fungerer meget fint. Vi vil bare hellere have routeren placeret i et andet rum af æstetiske grunde.

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 24-08-13 11:28

Hvordan kan det være, at vi kan se fjernsyn i alle rum, mens vi ikke har signal til internettet i samme stik? Vi forstår at signalet til tv og internet er to forskellige signaler, men kablerne er de samme.... Eller hvad?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 24-08-13 12:01

Jeg skal godt nok passe på ikke at "kloge" mig, men jeg mener IKKE kablerne er de samme.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 24-08-13 13:17

hvad er det du vil ??

er det internet elle tv ??

hvis det er internet, skal du finde den anden ende af internet stikket og tilslutte lan port 1,2,3,4
medmindre du sætter en switch på yousee modemmet og fordeler den vej

det internet stik du har i de andre rum hvor ender de ? (typisk i et krydsfelt)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 24-08-13 15:15

Citat
Hvordan kan det være, at vi kan se fjernsyn i alle rum, mens vi ikke har signal til internettet i samme stik? Vi forstår at signalet til tv og internet er to forskellige signaler, men kablerne er de samme.... Eller hvad?

Du har ret og du tager fejl på samme tid

Det er rigtigt at det drejer sig om to forskellige signaler (faktisk en del mere end to da du har mere end et tv/radio signal)
Lad os starte med den mest åbenlyse forskel, dit internet kræver tovejs kommunikation, det gør de andre ikke, de skal bare have en fast strøm af data og så viser dit tv bare hvad der bliver modtaget.

De forskellige signaler er delt op i frekvenser.

Og så er vi ved at være fremme ved dine kabler: et kabel er ikke bare et kabel.
Har et kabel for skarpe buk går det ud over kvaliteten af dit signal, lige så hvis skærmen i kablet ikke er ret god.
Du skal huske på at det jo er et antenne kabel og at det er modtagelig over for støj fra omgivelserne.
Altså Hvis du har et langt antennekabel dæmper det selve signalet og samtidig kan det opfange mere støj fra omgivelserne og så er der måske ikke nok signal tilbage til at du kan få internet delen til at virke.

Så selv om det er antennekabler det hele, så er de meget forskellige hvis du måler på dem.

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 100 point
Dato : 25-08-13 17:24
Godkendelse af svar
Fra : LoneG

Dato : 01-10-13 16:30

Tak for svaret JegErHer.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 01-10-13 20:25

Du er velkommen