/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Boligsikring ved en c/o adresse
Fra : Chip13
Vist : 232 gange
20 point
Dato : 21-08-13 20:12

Situationen er den at jeg er flyttet hjem til min onkel som pt er på sygedagpenge. Jeg er selv kontanthjælpsmodtager, men betaler dog for det værelse, som jeg har fået "tildelt" totaltset betaler jeg kr. 3000.- pr md for selve opholdet, hvilket er billigt for et tag over hovedet, men nu alligevel en anseelig del af min kh.Værelset er på 16 kvm. men har jo adgang til køkken og bad så det er en smule svært at anslå mit egentlige "opholdsrum" og her kommer spørgsmålet: Nogen der har erfaring med at søge om boligsikring i sådan en situation?

Mange venlige hilsner
Jesper

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 21-08-13 20:40

Du kan jo prøve - men det får du sikkert ikke meget ud af...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-08-13 21:05

Det kan du godt glemme alt om.

Kan jeg få boligstøtte?
Hvis du bor til leje, kan du søge boligstøtte hos Udbetaling Danmark.

Du skal bo i en helårsbolig med eget køkken eller køkkenniche med vand og afløb for at få boligstøtte.

https://www.borger.dk/Sider/Boligstoette-lejere.aspx

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 22-08-13 09:53

Citat
totaltset betaler jeg kr. 3000.- pr md for selve opholdet, hvilket er billigt for et tag over hovedet

.. hvem i alverden har bildt dig dét ind,... ?

jeg bataler omkring 1300 kr/mdr (når boligstøtte er fratrukket)
for en dejlig moderne 2-værelses (68 m2) med altan, kælder/hobbyrum, privat parkering, osv.
- det er normalprisen her i østjylland,.. !

men,.. selvfølgelig,.. går den,.. så går den, som man siger.

der bliver i det hele taget lavet mange krumspring, for at øge indtægten.

et udmærket alternativ kunne være at søge en rigtig bolig,
der vil du max. komme til at betale ca. 1300/mdr. (incl. boligsikring)

det må da være langt bedre end leve sammen med / hos sin 'syge onkel'
så har du også noget privatliv.,.. eget køkken, bad, soveværelse, osv.

----------------------------------------------------------------------

din 'historie',.. og andre lignende,
er bla. årsag til at vi alle opfordres til anmelde hinanden, hvis der foregår noget ulovligt,
det er i manges øjne 'usmageligt' grænsende til 'stikkeri'

alternativet er at de ærlige (gladeligt) betaler for de Uærlige,................

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-08-13 10:34

Nej.

Jeg bor selv i en 1V på 35 kvm med badeværelse, men kun med køkkenniche, den gav boligsikring indtil for ca. 10 år siden, men til gengæld er huslejen kun 1950 + forbrug

Regner man yderligere på det får man som enlig kontanthjælpsmodtager u/børn kun 15 % boligsikring af den rene husleje (beregningsgrundlaget), hvilket i mit tilfælde ville have været 300 kr.

Hvis Din onkel, gud forbyde det, går fra sygedagpenge til kontanthjælp skal I passe på da hans huslejeindtægt vil blive nøje gransket af kommunen.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-08-13 10:25

Nå,... så fik 'Jesper' vist røde ører,.... .

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-08-13 11:03

Citat
Nå,... så fik 'Jesper' vist røde ører,....

Se sådan på det at han også kan få røde øjne hvis han bor i en del af landet hvor det ikke er til at opdrive billige boliger.

Prøv at gå ind på en boligportal og søg på 1V eller værelser i København til en max. pris af 3000, der kommer næsten ingen hits, sidste gang jeg kiggede var der endda værelser helt ned til 8-12 kvm uden faciliteter, til en pris af 2800.

Meget stramme regler for at forhindre socialbedrageri hindrer desværre også de svage men helt ærlige mennesker i at finde bolig sammen.
Studenter er, grundet boligsituationen, begyndt igen at leje fælles store lejligheder, men de er heller ikke underkastet den stramme overvågning som de svage på overførselsindkomst.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-08-13 11:54

Citat
Meget stramme regler for at forhindre socialbedrageri hindrer desværre også de svage men helt ærlige mennesker i at finde bolig sammen.

DET har du fuldstændig ret i,... gad vide hvor mange ubenyttede lejligheder der står rundt omkring,
fordi 2 enlige ikke kan have fælles husholdning, uden at blive rippet for alt,

men nu er der tale om en kontanthjælpsmodtager,
som (sandsynligvis) ikke er afhængig af at bo i nærheden af et uddannelsessted,
modsat en SU'er.

Annuller spørgsmålet
Fra : Chip13

Dato : 25-08-13 22:02

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål