/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Tjek i lufthavn
Fra : Dipsey
Vist : 689 gange
50 point
Dato : 21-08-13 17:17

Jeg ville super gerne ud at rejse med en af mine venner. Han har dog ikke råd, da han er på dagpenge og skylder penge fordi regningerne ikke kan betales. Jeg har så besluttet at betale det hele inkl lommepenge, da jeg penge nok.
Men men men, kan det skabe problemer for ham i lufthaven at skylde penge og kan de tage mine penge i så fald? Han tager ikke en krone med selv

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 21-08-13 17:37

De kan ikke tage penge fra ham eller dig i lufthavnen eller bare fordi han rejser udenlands. Hvis han er på dagpenge skal han selvfølgelig melde ferie,

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 21-08-13 17:58

Ja det ved jeg. Nu så jeg bare en der fik taget 5000 i lufthavnen i tv igår fordi han skyldte til skat, men det er måske kun hvis det er dem man skylder til?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 21-08-13 18:03

Han har jo ingen penge, så der er ikke noget at tage. De kan jo ikke tage dine penge eller hans billet. Lad være med at give ham lommepenge inden I er fremme.

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 21-08-13 18:04

Okay. Var bare bange for de ikke ville tro på jeg betaler det hele og tror det er snyd

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-08-13 19:26

Citat
Ja det ved jeg. Nu så jeg bare en der fik taget 5000 i lufthavnen i tv igår fordi han skyldte til skat, men det er måske kun hvis det er dem man skylder til?

Underligt tilfælde, de hiver jo kun mistænkelige typer til side.
Der jo lande med visakrav hvor de ved indrejse hiver folk til side hvis de "ligner" en person der kunne finde på at overskride ferievisa og bosætte sig og arbejde sort, så derfor tjekker de også om personen har penge nok til perioden til hotel m.m.
Har de en rejsekammerat med eller har en garant der venter ved udgangen sker der sjældent noget.

Det er vel kun i sjældne tilfælde at de forbyder folk at rejse udenlands selv om de ikke har råd, det kan være hvis myndighederne er i gang med undersøgelser.

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 21-08-13 19:28

Ok det var vidst bare mig der havde paranoia så

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-08-13 20:13

hvis han har meldt ferie, må han rejse hvorhen han vil.
og hvis han antastes med en større sum penge, bliver de konfiskeret og godskrevet på hans gæld.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-08-13 06:28

Det er rigtigt at SKAT ved udrejse kan tilbageholde mennesker og indkræve de kontanter de måtte have på sig, såfremt der er gæld til det offentlige, men det er også den eneste mulighed de har.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-08-13 08:16

Citat
Det er rigtigt at SKAT ved udrejse kan tilbageholde mennesker og indkræve de kontanter de måtte have på sig, såfremt der er gæld til det offentlige, men det er også den eneste mulighed de har.

Så mangler vi endnu et brik i overvågningssamfundet, at SKAT kigger med når vi køber onlinebilletter...........hvilket hos flere selskaber er den eneste mulighed.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-08-13 12:09

Din ven bør tale med sin sagsbehandler om det. Vil han have mulighed for at modtage dagpenge i ferieperioden?
Jeg kender jo ikke den konkrete sag, og kan derfor ikke give et korrekt svar.

Jeg så den udsendelse, hvor den pågældende måtte aflevere sine kr. 5.000,- i Københavns Lufthavn, da han skyldte penge til det offentlige, men han havde åbenbart råd til at rejse.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 50 point
Dato : 22-08-13 13:58

Citat
Din ven bør tale med sin sagsbehandler om det. Vil han have mulighed for at modtage dagpenge i ferieperioden?

Konthjælpsmodtagere må fra i år holde 5 ugers ferie, også selv om de ikke var i arbejde så de kunne optjene feriepenge.

Man står så ikke til rådighed, men om man må rejse til udlandet efter de nye regler ved jeg ikke, dertil kommer at det jo ikke kan blive en dy ferie idet man ikke må opspare mere end 10.000 uden modtræk, eller hæve til ferien på en ellers lukket opsparing.

Da dagpengemodtagere ikke har den samme økonomiske begrænsning......undtagen hvis de mangler penge til rejsen, er der jo ingen is på koen der, bortset fra spørgsmålet om at krydse grænsen mens de ikke står til rådighed.

At stå til rådighed for arbejdsmarkedet............lyder som om at der hver time kan ringe en for at tilbyde et job, men det kan jo ske selv i denne tid

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-08-13 14:51

Måske ikke relevant for spørgsmålet,men:
Citat
Så mangler vi endnu et brik i overvågningssamfundet

Ja,og jeg går ind for endnu mere overvågning. Det har jo vist sig at være nødvendigt. Verden,og dermed Danmark,er jo proppet med altings udskud,der kun har det for øje at snyde,bedrage,røve og plyndre os.
Derfor klappede jeg også i alle mine små hænder,da jeg hørte at USA,"har fod på" alt elektronisk trafik,over hele jordkloden. Så er jeg straks mere roligt.

Os der har lært lidt hjemmefra,om hvad der er dit og mit,kan bare ta`det stille og roligt.

M.

Godkendelse af svar
Fra : Dipsey

Dato : 31-08-13 18:30

Tak for svaret LuffeA.