/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skoda 1,9 TDI
Fra : niller59
Vist : 524 gange
100 point
Dato : 21-08-13 15:30

Hej alle Har lige købt en brugt Skoda 1,9 TDI fra 2006 med godt 90 t. på klokken.
Hvad er jeres erfaringer med denne bil. ( Er gammel Opel kører , så jeg kender ikke Skoda af nyere dato ). Hvad skal jeg specielt holde øje med ?
Med venlig hilsen
Niller59

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-08-13 17:25

Citat
Er gammel Opel

Hvo`r kunne du........er selv Opel fahrer uafbrudt siden 1983.Kunne ikke drømme om at skifte mærke.
Når det er sagt,vil jeg da ønske dig tillykke,med nyerhvervelsen. Det er vel en VW,i en anden indpakning. Meget populære biler. Men vel ikke bedre end andre...men nok også lige så gode.

Generelt mener jeg at Volkswagen Group,er rigeligt opreklameret. Deres husholdningsbiler,er i altfald ikke billigere,at holde kørende,end andre biler.(Kobling,gearkasser,service).

Har skræmmende eksemler i familien med VW Polo, og VW Touran......nå,men din er jo en Skoda,så held og lykke.

M.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-08-13 18:19

Citat
Hvad skal jeg holde øje med ?

- ALT,.. ligesom på andre mærker,

Citat
Hvad skal jeg specielt holde øje med ?

- også - ALT,.. ligesom på andre mærker,

skulle du være i tvivl,.. så kig i servicebogen,.. under service og vedligeholdelse,

Skoda kræver ikke særbehandling, hverken op eller ned.

skulle du stadig være i tvivl,... så prøv at google - vedligeholdelse af brugt bil -

det giver ca. 200.000 resultater
- deraf en stor del interessante og meget lærerige.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-08-13 18:24

'Underlige lyde',.. især de unormale, pludselig opståede,... er en god ting at holde øje med,...
endnu bedre,.. rette dem / få dem rettet,..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-08-13 18:56

Citat
Hej alle Har lige købt

Hvorfor så spørge NU, nu sidder du jo virkelig på dén, når den holder uden for din dør.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-08-13 19:04

Citat
Hvorfor så spørge NU, nu sidder du jo virkelig på dén, når den holder uden for din dør.

Det synes jeg jo så er helt naturligt,han gerne vil vide noget om sin nye bil.Iøvrigt skulle min citat se sådan ud:
Citat
Er gammel Opel kører

Jeg tror da gennemgående Skoda er en god bil. Og har indtryk af at forhandlerne,er knap så "giftige",som VW forhandlerne. (Service priser).

M.

Kommentar
Fra : niller59

Dato : 21-08-13 20:18

HEJ !
Tak for sjove og fornuftige kommentarer , jeg har håbet på at en med erfaring fra bilen kunne
give nogle " tips".

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-08-13 20:31

Man spørger sgODA før man køber en bil - ikke bagefter, ellers må det være for at lære hvordan man omgår!!! de dårlig-domme som en bil nu engang har, og kan søges på.
Prøv at slå bilen op på 'bilbasen' = tidligere ejere af samme = masser af viden og så videre.

Men igen, hvem køber en bil man INTET kender til???

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-08-13 22:38

Tillykke tysk grundighed afprøvet og testet

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 100 point
Dato : 23-08-13 19:21

Det er hverken alder eller tilbagelagte kilometer der er afgørende for, hvor godt eller dårligt en bil holder. Det er måden den er blevet passet på, der alene afgører, om den spinder i årevis fremover, - eller, om den nu har nået det punkt hvor reparationer og ærgrelser står i kø.
Virker den passet og plejet ? Er der dokumentation f.eks. servicebog og kvitteringer på undervognsbehandling(er) ? Er oliefilteret af nyere dato, eller har det siddet der fra bilen var ny ? Det kan tilsammen give en ide om, hvordan de første " leveår " er forløbet.

Generelt er skoda / VW vel hverken bedre eller værre end så mange andre. De har en stor organisation i ryggen og plejer da nok, at kunne følge op med originale reservedele etc. men personligt er jeg ikke så imponeret over de Golf`er der har kørt i familien.

Godkendelse af svar
Fra : niller59

Dato : 23-08-13 19:48

Tak for svaret Cortina01. Du har ret i dine betragtninger. Jeg er meget tilfreds med mit køb, men andres erfaring er god lærdom.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 24-08-13 01:10

Selv tak, og held med den