/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Glaskolbe med 4 faner
Fra : Højris
Vist : 1583 gange
200 point
Dato : 18-08-13 15:44

Jeg har en smart tingest der står på en fod som et vinglas.
Den er en lille tyksak næst øverst og inden i er der et lufttomt rum med fire kvadratiske faner der drejer rundt hvis de bliver belyst, hver fane er blank på den ene side og sort på den anden.
Hvad hedder denne sjove dims og hvem opfandt den. ?
Højris

Accepteret svar
Fra : rubion

Modtaget 200 point
Dato : 18-08-13 16:58

Crookes radiometer. Opfundet af Crooke.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Crookes_radiometer

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-08-13 17:08

Det er partikeludstrålingen fra lyskilder der får fanerne til at bevæge sig, jeg ved dog ikke hvad teknikken hedder.

Til praktisk anvendelse har man i mange år udtænkt enorme sejl der skulle trække satelitter ved hjælp af "solvinden", men ingen har gjort det endnu.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-08-13 18:36

Den plejer bare at blive kaldt en sol- eller lysmølle, så'n en har jeg også haft stående i mange år.

Den virker bedst udendørs, der er sjældent power nok i sollyset til at den drejer rundt på den anden side af en termoenergirude!

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 18-08-13 18:47

Tak for svaret rubion.
Ja rubion det er lige sådan en dims jeg har.
Jeg tror dog ikke at det har noget med radio frekvenser at gøre.Den fungere mere som en lysmåler, og jeg vil sige at der ikke skal meget lys til at få den til at rotere.
Men at den har fået navnet Crookes radiometer,har nok noget med at den opfindelse er el. gammel. Men hvor kan jeg købe en ny, eller en anden og hvad koster den.ca.

Tak for oplysningen, jeg havde da godtnok forventet et mere cool navn, men det er den jo nok for gammel til.

Hvad man dog ikke kan finde her på kandu.

Højris

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 18-08-13 19:00

Hvis du ønsker et andet navn, så kald den en lysmølle
"radio-" betyder egl. "stråle"-etellerandet, jvf. radioaktivitet, radius mm.
Lys er jo også elektromagmetisk stråling.

Og måden den virker på, som det også fremgår af linket, har, i modsætning til hvad folk almindeligvis tror, ikke noget med "lystryk" at gøre, som kan accerere rumsonder med et solsejl (f.eks. den japanske IKAROS-sonde fra 2010). En lysmølle virker ikke hvis der er totalt vacuum i den.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-08-13 19:24

Jeg købte min i en museumsbutik, tror det var på Experimentariet, muligvis Planetariet, så dem ville jeg lige ringe til først.

Hvis det ikke giver "pote" kan du fx købe den her for ca 350 kr inkl forsendelse, og betale m fx visadankort

http://www.amazon.co.uk/Solar-Radiometer-Crookes-Lightmill-Sphere/dp/B00574R5HU/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1376846180&sr=8-4&keywords=crookes+radiometer

eller væsentlig billigere her på ebay, hvor bytteret mv måske ikke er så effektiv som hos amazon!

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=crookes+radiometer&LH_PrefLoc=3

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 18-08-13 19:41

Min pibler godtnok rundt bag en termorude, og når der er mørkt udenfor og jeg har en sparepære kørende her indendørs pibler den stadig hvis i vil se den sender jeg da glædeligt et foto eller en lille streamer hvis jeg kan finde ud af det.
Højris

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 18-08-13 21:20

Nu er klokken 21 - 17 og det er ved at være sort nat derude.
det er den mørke tid der er på vej gys.

Højris