/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Emma Ulrikke Pedersen (født Augustson)
Fra : bodillouise
Vist : 1080 gange
300 point
Dato : 17-08-13 18:57

Min tip oldemor Emma Pedersen. Som skulle være immigrér til USA/ New York muligvis 12 juli 1910 (da hun var 41 år og enke). Tror det er hende jeg har fundet med skippet Oscar II fra København.

Hun tog 3 af sine børn med :

Carl Benhard Pedersen født 5-5-1894

Bertha Vilhelmine Pedersen født 31-08-1896

Johanne Marie Sophie Pedersen født 01-04-1900

Disse børn har jeg ikke kunne finde på nogle passelister.

Min Oldemor Louise Cathrine (født 11-12-1891) blev i Danmark, da hun havde forelsket sig i min oldefar. Jeg ved hun havde kontakt med slægten via breve frem til sin død (12-01-1981).
Emma fik desuden fået disse to børn, som begge dør i Danmark
en udøbt pige født d. 26-09-1898 død 10-10-1898
Anne Augusta Pedersen født 29-05-1902 død 7-7-1902.

Jeg ved om Emma Ulrikke Augustson.
Hun er født d. 12-11-1868 i Sønderborg.
I kirkebøgerne kan man finde hende fødsel. 1834-1868. Sønderborg, Als sønder, Sønderborg opslag 634 nr. 129

Konfirmation i Sønderborg d. 11-03-1883.
Emma kommer til Sjælland (ved ej hvorfor). Hun føder min oldemor Louise udenfor ægteskab, men bliver gift, da Louise bliver døbt.

Forældre til Emma :

Johann Augustson (født 21-9-1830. Død 12-04-1876) Forældre August Gustavsson (178 og Sara Greta Lindgren Andersdatter (1795-)

Louise Catharine Augustson (født johannesdatter) (født 1830- død 24-3-1876)

Begge kom fra Sverige.

Emma's søskende :

Kilda Caroline Johansen (født Sverige 10 maj 1857- død 1923 Danmark)

Johanne Christine Vilhelmine Augustson (Født 2-12-1863 - død 1886)

Carl Johann Augustson (født 30-09-1866- Død ?)

Emma blev gift d. 27-02-1892 med Niels Peter Pedersen I Danmark.

Hun mister sin mand den. 28-11-1905.

Håber der er en, der kan komme med nye oplysninger om hende eller hendes børn.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-08-13 19:06
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-08-13 19:38

Jeg har lidt erfaring med at søge i US, men finder ikke dine aner,
kan du angive dine data for hvor du har fundet Anna på Oscar II?

Der er mange Pedersen i USA, men mere udbredt er jo Petersen,
måske tog hun, eller børnene, navnet Augustson?

En rigtig interresandt slægts søge opgave, som jeg gerne vil hjælpe med...
Jeg har boet i Sønderborg i over 40 år, men langt efter at Emma emigrerede.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-08-13 19:48

Den Emma Pedersen der emmigrerer ikke 12 men 13 juli 1910 er født i Tyskland ifølge dette:

http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?gl=IMG_PASSLISTS&rank=1&new=1&so=3&MSAV=0&msT=1&gss=ms_f-112&gsfn=Emma&gsln=Pedersen&msbdy=1869&uidh=000

men det kan være en fejl???

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 18-08-13 08:13

Tak for kommentarerne svendgiversen.
Jeg har fundet Emma på familysearche.org. (New York Passenger arrival lists
Given Name : EMMA
Surname : Pedersen
Last place of residence : Gjerslev DK
Dato at arrival : 12 jul 1910
Age at arrival : 41
Port of departure : Copenhagen
Port of arrival : New York
Gender : Female
Marital status : S
Ship of travel : Oscar ll

Samme Kvinde finder jeg også på ellisisland.org
Her står der desuden :
Ethnicity : Danish
Manifest line number 0024.

Jeg er næsten sikker på det er hende,
da jeg ikke tror at der var så mange kvinder der rejste i den alder af 41 år.
Jeg har prøvet at søge på Petersen, uden held. Har søgt på børnene. Kan ikke finde dem, så de har nok købt en billet på hendes navn.

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 19-08-13 01:01

Hej
Har du prøvet at stille dit spørgsmål Her https://www.slaegtogdata.dk/forum der nogle meget erfarne og hjælpsomme slægtsforskere til at hjælpe

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 19-08-13 18:03

Hej ajohansen. Jeg har ikke prøvet der, det var måske en mulighed. Tak for tippet.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 300 point
Dato : 20-08-13 13:53

Jeg har søgt en del og selvfølgelig fundet Emma her: http://www.ellisisland.org/
men ikke hendes børn, heller ikke senere hvor i USA de så måtte befinde sig?

De er jo nu alle døde men måske hedder et par børnebørn Emma??
Pigerne har jo sikkert fået nye efternavne, men Carl hedder han virkelig Benhard som mellemnavn?
Ikke det langt mere almindelige Bernhard. Han må jo hedde Pedersen, Peterson eller Pederson??

Og herhjemme: Når hun flytter til Sjælland er Gjerslev det der nu hedder Gierslev i Holbæk amt???

Når hun rejser til USA med 3 små børn, mon så ikke hun kender nogen der?
Er der nogen i hendes danske eller svenske familie der tidligere er emigreret??

Kun amatør overvejelser her i kandu, måske har de kloge eksperter i DIS allede fundes svaret...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-08-13 15:52

Da de alle er døde, må de kunne findes her:

http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?gss=rootsweb&gsfn=Emma&gsln=Augustson&o_iid=33216&o_lid=33216&o_sch=Web%20Property&gl=allgs

men mange (for mange) svar, vi må vide mere eksakt hvad de hed derovre...

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 20-08-13 21:27

Hej Svendgiversen
Du har ret i at han hedder Bernhard, jeg har lige tjekket dåbsattest.
Ja jeg tror at Gjerslev = Gierslev i Holbæk amt
Hun rejser i 1910, så Carl er 16 år Bertha er 14 år og Johanne er 10 år. Har ingen ide om hendes bror kunne være rejst der over eller noget andet familie.
Det kunne da godt være at jeg skulle spørger de kloge eksperter i DIS om de kan hjælpe.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-08-13 14:39

Her er en liste over døde / immigrerede carl b pedersen:

http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?gss=rootsweb&gsfn=Carl%20b&gsln=pedersen&o_iid=33216&o_lid=33216&o_sch=Web%20Property&gl=allgs

Jeg finder mærkeligt nok ingen Carl Bernhard Pedersen?
og tror han har ændret sit navn i US, men til hvad??

Carl er Charles
Bernhard er tysk og
Pedersen kan være blevet til Pederson, Petersen eller Peterson???

Hvis Carl får børn kan de være nulevende og pigerne kan hedde Emma...

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 24-08-13 08:07

Jeg har fået hjælp i går. Det fik jeg på facebook (den hele nye gruppe ved navn Danish American Genealogy)
Vi kan følge familien til 1940.
Familien tager til Aurora, Kan, Illinois. Carl sønnen er dog ikke med, han skulle opholde sig i Tersløse (noget at arbejde på)

Emma dør omkring 1937.

Johanna (Havoder) bliver gift med Willis Harader 21 sep 1921. Kan ej se hun for børn. Hun står i 1940 som gift. Ved ej hvad der sker mere med hende.

Bertha (Jensen) bliver gift 26-03-1915 med Einar Jensen (fra DK Født 1893). De for 2 børn :
Evelyn Født 1916 samt Russell født 1921.

Så nu har jeg lidt at arbejde med...

Godkendelse af svar
Fra : bodillouise

Dato : 25-08-13 08:44

Tak for svaret svendgiversen.