/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ekstern harddisk - hvordan gør man
Fra : hjalex
Vist : 745 gange
100 point
Dato : 16-08-13 18:14

Hej
Min gamle computer gik i stykker og jeg har gemt harddisken, da der er mange billeder på. Jeg har nu købt en ekstern harddisk (LogiLink UA0066-3.5" USB2.0 Portable). Håbet var så, at jeg kunne sætte den nye eksterne harddisk til en anden computer og derved finde mine billeder og få dem overført, men jeg kan ikke se harddisken nogen steder på min computer. Jeg finder kun en ukendt enhed i enhedshåndtering, som jeg intet kan gøre ved.

Tager imod alle råd, jeg kan få.

Mh Hjalex

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-08-13 18:17

Det tyder på at din computer ikke kender din eksterne harddisk har du en driver til din transportable enhed?

Accepteret svar
Fra : fox_mulder

Modtaget 110 point
Dato : 16-08-13 18:27

Skal det forståes at bilederne ligger på den gammle disk og din nye pc ikke vil kende den ? Eller er det den nye USB disk den ikke vil genkende ?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 16-08-13 18:45

Jeg går ud fra at du har monteret IDE-harddisken i logilink boksen.
Check at kabler er monteret korrekt - strøm og data.
Check også at LUSen der afgør om der er tale om en (MA) master (SL) slave eller Cable select (CS) forbindelse er sat til at være MAster.

Hvis det stadig ikke virker er der noget galt med enten disken eller USB boksen.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-08-13 19:17

Tror det er fordi du mangler sådan en :
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp?gclid=CJntrpW7grkCFeXMtAodLTcAPQ

Citat
Denne USB til SATA/IDE adapter tillader dig at tilslutte en SATA eller IDE harddisk eller CD/DVD-RW/combo-drev til computerens USB stik.
Adapteren kan tisluttes til ethvert 2.5" eller 3.5" drev med SATA eller IDE interface.

USB til SATA/IDE adapteren understøtter USB 2.0 High Speed, og kan derfor overføre med hastigheder helt op til 480 Mbps. USB til SATA/IDE adapteren er også bagudkompatibel med USB 1.1/1.0.

- fås i utallige udgaver / priser.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-08-13 19:19

den nye HD, skal muligvis formateres inden du kan bruge / 'se' den,. !

Kommentar
Fra : hjalex

Dato : 16-08-13 19:19

Hej alle

Tak for hurtig svar.

Der følger en driver diskette med, men den kan ikke installeres. Jeg tror det er fordi mit Windows er nyere.

Ja, billederne ligger på min gamle harddisk, som jeg har monteret i logilink boksen.

Jeg har monteret kabler - hvis jeg monterer begge, lyser den rødt - hvis jeg kun forbinder det ene, lyser den grøn.

Check også at LUSen der afgør om der er tale om en (MA) master (SL) slave eller Cable select (CS) forbindelse er sat til at være MAster. HVOR CHECKER JEG DET?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-08-13 19:32

win 7 finder (normalt) selv nødvendige drivere,
må hellere sige - på mine PC - og alle andre jeg kender.

Citat
Check også at LUSen der afgør om der er tale om en (MA) master (SL) slave eller Cable select (CS) forbindelse er sat til at være MAster. HVOR CHECKER JEG DET?

det er vist noget der hører en fjern fortid til,
kører du win 7 ?

sådan ser en nyere udgave ud :
http://www.av-cables.dk/USB-HDD-dock-station/usb-2-0-sata-harddisk-docking-station.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-08-13 19:39

Du skal nok ikke begynde at formatere..................

Læg din driver diskette/CD ind

Er det XP der skal læse den, skal du evt. vælge Start > kør som > og følge guiden.
Ps. Måske skal der lige opdateres med SP 2 og eller sp3

Er det wind 7 der skal læse den, skal du evt Start > skriv i søge feltet lige over start > kompat >
I toppen af det lille vindue vælger du " kompatibel eller kør programmet som en ældre udgave"
Følg så vejledningen.

Husk så lige at usb harddiske sættes til efter computer opstart.
Og tages fra ved at klikke på det lille grønne ikon/pil nede ved uret først.
Eller vente til computeren er lukket helt ned.

En anden mulighed er at bruge en Linux Live CD til at læse den.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-08-13 19:39

Citat
Jeg finder kun en ukendt enhed i enhedshåndtering, som jeg intet kan gøre ved.

har du prøvet i - Disk-håndtering ?

Kommentar
Fra : hjalex

Dato : 16-08-13 20:37

Det virker ikke en disse. Jeg tror jeg køber en nyere model. Tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : hjalex

Dato : 16-08-13 20:37

Tak for svaret fox_mulder.