/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
utæthed i centralvarmeanlæg
Fra : ibea235
Vist : 574 gange
140 point
Dato : 15-08-13 20:52

Jeg er ejer af en gammel villa med stokerfyr og centralvarmeanlæg med åben ekspansion. Jeg har på fornemmelsen, at utætheden i centralvarmeanlæget forsvinder under gulvet i mit badeværelse, som har gulvvarme. Der er overhovedet ingen fugtpletter mellem fliser i gulvet, og ingen fugtpletter overhovedet nogen steder i huset. Vandtabet er ca 5 ltr i døgnet og det er selv om cirkulationspumpen er slukket. Desuden klukker radiatorerne på første sal om natten, ja det må jo være fordi vandet løber ud ved gulvvarmen i toilettet som ligger i stuen? Kan en VVS mand pejle sig frem til utætheden ? Jeg har heldigvis forsikret for skjulte rør - men det er pokkers kedeligt at få ødelagt mit nyrenoverede badeværelse.
Jeg glæder mig meget til et svar fra eksperterne.... Tak

mvh ibea235

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-08-13 21:50

det kan jo også være i kedlen der er en utæthed. prøv at kigge efter, om asken i din stoker er tung og klumpet.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-08-13 05:00

http://www.bl-termografi.dk/forretningsomrader/utaette-ror/
http://www.jysk-laekagesporing.dk/laekagesporing.htm
http://www.fynstermografi.dk/roersporing.html

Ved ikkehvor i Danmark du bor

VVS eren kan normalt kun lave en trykprøvning mens at ovenstående firmaer kan filme sig frem til hvor det evt er den er galt i gulvet Eks. Vis

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 16-08-13 07:25

Trykprøve anlægget med vandværkes tryk og ikke højere.

mvh
fhv
Kedelsmed
Teas

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 16-08-13 11:21

Man kommer radioaktive isotoper i centralvarmevandet. Så kan man bagefter måle hvor vandet løber ud. men muligvis skal der et specialfirma til den slags.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-09-13 21:19

hvis du har en skjult rørskadeforsikring dækker den måske. ellers kan det sgu være en halvdyr omgang.
du kan måske få hjælp her http://www.isotop.dk/

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 140 point
Dato : 19-09-13 08:59

Jeg ville lade en vvs se på utætheden, den time kan være givet godt ud. Når området for utætheden er fundet og det er en skjult, kan du kontakte forsikringsselskabet og gennem forsikringen evnt. sætte et specialfirma på opgaven til fejlfinding. Regningen til vvsen kan du derefter også tvære af på forsikringsselskabet - hvis det er en skjult utæthed.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-09-13 06:40

Som skrevet tidligere termografering spore dette

Godkendelse af svar
Fra : ibea235

Dato : 24-09-13 20:15

Tak for dit svar.
Jeg har allerede fra første dag, da skaden blev opdaget kontaktet lokal VVS og fandt sammen rimelig hurtigt ud at hvor udsivningen var. Forsikringen krævede sporing og fandt ud af udsivningen var nøjagtig samme sted, som vi sammen fandt ud af. Det mest kedelige er: at alle forsikringsselskaber tror, at man prøver at bedrage dem...... og det er vi mange der ikke kunne drømme om, men bare bruge dem når "Uheldet" er ude.