/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Politi gennemsøgning af min computer
Fra : steffan88
Vist : 731 gange
45 point
Dato : 13-08-13 00:27

Lad os sige at politiet har en dommerkendelse til at gennemsøge mit hus. Min computers harddisk er krypteret. Det vil sige at, da det kun er mig som kender krypterings nøglen, er det kun mig der kan tilgå computerens indhold. Kan politiet tvinge mig til at låse computeren op så de kan se indholdet? Får jeg en straf hvis jeg nægter?

Kommentar
Fra : poten

Dato : 13-08-13 00:30

JA

Kommentar
Fra : poten

Dato : 13-08-13 00:31

Men de finder nok en måde at få den låst op på kan du være sikker på...

Så du må hellere sørge for at være på den rigtige side af loven!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-08-13 01:04

Du behøver slet ikke at spekulere på det, hvis du ikke hjælper - så har de eksperter til at tilgå alt hvad der ligger på din computer.

Så bliv på hæderlighedens brede sti så behøver du ikke at spekulere på det mere.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-08-13 09:16

og det er strafbart at forhindre politiets arbejde, så du bør tænke dig om og gøre op med dig selv, om du er parat til at tage den kamp.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-08-13 09:34

Du kan selvfølgelig glemme krypteringsnøglen......................

Men men men ........... er der en lås - kan der også laves en nøgle, og det er med i kendelsen.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-08-13 11:17

http://www.version2.dk/blog/krypterede-harddiske-i-retten-52237
> I Danmark har vi væsentligt ringere retssikkerhed på begge disse centrale områder.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 13-08-13 13:54

Citat
Kan politiet tvinge mig til at låse computeren op så de kan se indholdet?

det svarer til at smide alle dine tyvekoster ind i KOSTeskabet,.. låse døren,
- og gemme nøglen,. !

hvad tror du selv der sker hvis du nægter at åbne døren (udleverer nøglen),. ?

Citat
Får jeg en straf hvis jeg nægter?

det er op til en evt. Dommer at fastsætte straffen for at forhindre politiet i deres arbejde.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 13-08-13 16:27

Der er dog den detalje, at man ikke kan tvinges til at eksponere sig selv i forhold til strafbare forhold, så du må vurdere om det der ligger på din harddisk kan give dig en hårdere straf end det vil give, at gøre indholdet utilgængeligt.

Kommentar
Fra : steffan88

Dato : 13-08-13 23:56

Citat
Men de finder nok en måde at få den låst op på kan du være sikker på...

Politiet kan ikke låse min computer op med mindre de kender mit 40 cifre lange kodeord. Med mindre da at de har en kvante-computer (hvilket ikke er opfundet endnu).

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 13-08-13 23:59

Under alle omstændigheder er det ikke den bedste start på præsteembedet

Kommentar
Fra : steffan88

Dato : 14-08-13 00:15

Hahahahahaha xD

Kommentar
Fra : steffan88

Dato : 14-08-13 00:16

Man bliver bare totalt storcket herinde ;)

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-08-13 00:19

storcket????

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 14-08-13 09:14

Hvad har du så lavet siden du ikke tør lade dem se.
Har du ikke lavet noget særlig ulovligt er der jo ikke noget at være bange for.
Et par ulovlige programmer kan jo ikke ødelægge et helt liv.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-08-13 21:50

hvorfor lægger du ikke bare dine ulovlige data på en usb nøgle og gemmer den til du skal bruge det ulovlige på dei computer.

Per

Kommentar
Fra : janik

Dato : 16-08-13 08:41

steffan88 en kryptering er altså ikke noget problem for hugo håndjern
med det rigtige software kan man sagtens se indholdet på din harddisk .

Kommentar
Fra : steffan88

Dato : 16-08-13 16:39

Citat
steffan88 en kryptering er altså ikke noget problem for hugo håndjern
med det rigtige software kan man sagtens se indholdet på din harddisk .

Ehmm.. Nej... Jeg bruger samme krypterings algoritme som den Amerikanske hær. Den kan ikke brydes med de computere der findes i dag.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-10-13 07:37

Citat
Ehmm.. Nej... Jeg bruger samme krypterings algoritme som den Amerikanske hær. Den kan ikke brydes med de computere der findes i dag.

Det kommer måske til en prøve en dag...

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 26-10-13 09:31

Citat
Det vil sige at, da det kun er mig som kender krypterings nøglen, er det kun mig der kan tilgå computerens indhold.

Ja din version af nøglen

Citat
Ehmm.. Nej... Jeg bruger samme krypterings algoritme som den Amerikanske hær. Den kan ikke brydes med de computere der findes i dag.

Tja så har NSA nøglen, ligesom de har til de fleste (hvis ikke alle) købe krypterings programmer.
Så er det eksempel terror du er mistænkt for, så får de bare NSA til at hjælpe.
Men ja det danske Politi har nogle programmer til hjælpe med at åbne dårlig krypteringer, det være sig dårlig algoritmer, svage kodeord/nøgler eller Ekstra Nøgler.

Så med andre ord en ting er algoritme en anden er programmet som bruger denne algoritme. Så hvis ikke begge er Open-Source, så ved du ikke om der er ekstra nøgler/bagdøre.
En ting du kan være sikker på, kommer programmet lovligt fra USA, så er det ikke sikkert, da de ikke får export tilladelse af krypteringer som NSA ikke kan læse.

Citat
Kan politiet tvinge mig til at låse computeren op så de kan se indholdet? Får jeg en straf hvis jeg nægter?

Tvinge og Tvinge, som nogle af de andre skriver kan en Dommer give dig en straf for at bevist modarbejde Politiets arbejde.

Citat
Får jeg en straf hvis jeg nægter?

Måske, som skrevet herover gives "straf" ikke af Politiet men af en Dommer, hvis denne finder det berettiget, hvilket de tit gør.