/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Drikkevands brønd
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 1229 gange
100 point
Dato : 12-08-13 12:30

Hvordan tømmer man selv en drikkevandsbrønd for slam og hvilket grej skal bruges

Den er mere end 3 meter dyb

Vh

Kommentar
Fra : susss

Dato : 12-08-13 12:47

Hvad med en dykpumpe kalder man det vist..det bruger vi .

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-08-13 12:58

Få dog en fagmand til at gøre det...

Det udstyr du skal anskaffe overstiger jo langt prisen på denne ydelse,
og resultatet er jo væsentligt for dig og din families videre trivsel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-13 15:06

Harald Nyborg har billige dykpumper.
Den bør anbringes 5 cm over bunden, så den ikke fyldes med småsten.

Du bør ikke kravle ned i en brønd uden sikkerhedsline.
Der kan være iltmangel, og det opdager du ikke.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-08-13 15:56

Drikkevandsbrønde af den dybde kan sjældent opfylde kravene med hensyn til bakterier, så hvorfor du kalder den en drikkevandsbrønd ved jeg ikke.
Der plejer heller ikke at være slam, men flydesand der fylder bunden.
Ingen normale pumper klarer sand.
Ringene er normalt bare sat oven på hinanden, og vil typisk pludselig forskydes, hvis der udgraves i bunden.
Har selv prøvet det.
VH Palle

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-08-13 17:03

En almindelig dykpumpe klarer sagen inclusive flydesand. Husk at slange og ledning skal nå helt ned til fast bund. Når du snakker dybde, er det så til vandspejl eller til filterbunden? Om din dybde er noget godt eller skidt afhænger fuldstændig af omgivelserne. Mine forhold ligner dine, og jeg har hverken spildevandsafløb, møddinger eller grisesti inden for de nærmeste 500 meter, og jeg er aldeles tryg ved brønden og dens vand.
vh
pbp

Men når flydesandet er kommet opbegynder vi at tage hul på større korn, så store, at de kan blokere pumpen, så man skal være hurtig til at tage strømmen, hejse op og skille ad for at få stenene ud af pumpen.
Hvis der virkelig er SLAM i din brønd, bør du nok overveje at få boret en ny af kvalificeret firma, medmindre slammet kommer fra formuldede blade og lignende. I det tilfælde hedder kuren forhøjet brøndkant, indre brøndlåg og ydre brøndlåg.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 12-08-13 17:08

Hvad med en slamsuger

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 12-08-13 18:29

Palle måske kalder jeg det en drikkevands brønd fordi det er en brønd der leverer drikkevand.

Om der er flydesand på bunden kommer jo nok lidt an på hvad jordlagene indeholder og her på stedet er det ikke sand.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-08-13 19:02

Er det den samme brønd, som i dette annullerede spørgsmål, der er tale om

http://www.kandu.dk/Spg166300.aspx

Jeg vil mene, at du skal have en sagkyndig til at se på problemet. Det er jo drikkevand, det drejer sig om.

Brugerne på kandu vil gerne hjælpe, men det er meget svært, når man ikke har set brønden. Desuden kan du ikke være sikker på et korrekt svar.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-13 19:23

Jeg kiggede lige på det gamle spørgsmål, som jo fortæller at det er Coliforme og ikke E-coli
Citat
Det er bakterier der ikke er farlige men bare indikerer at der nedsivning direkte til brønd fra overflade.
Vandet hentes direkte i brønden jeg har et kildeudløb i min have

Vi har selv et vandværk på vores lille vej med 7 husstande. Det er ganske vist en 18 mtr. dyb brønd og yderligere en boring på 75 mtr. hvor vi så henter vandet ca. 40 mtr. nede.

Der skal ikke ret meget til at prøven viser coliforme, som i sig selv ikke er særlig farlige.
Men selvfølgelig skal det væk.

Jeg går ud fra at du nu har kloret din brønd, og det er det slam som skal op.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 12-08-13 20:52

Problemet er nu slam ja (håber jeg eller også er det pumpen der er stået af)

Hvad angår de coliforme bakterier valgte jeg efter sagkyndigt råd at skrive til kommunen og orientere dem om at jeg ikke anså det for et problem og derfor ikke ville igennem en stor rensning med tvivlsomt resultat og vedlægge en sagkyndig udtalelese der redegjorde for hvorfor det målte resultat ikke havde betydning for vandet som drikkevand.

Siden hørte jeg ikke videre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-13 21:13

Hvilken type brøndpumpe har du
Er det med sugerør og kontraventil
Er det en neddykket pumpe
Hvor høj en vandstand har du over bunden af brønden

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 12-08-13 22:50

Eyvind

En ældgammel navnløs pumpe

Ved ikke hvad sugerør og kontraventil er i denne forbindelse men det er en pumpe placeret i min kælder der suger fra et et rør der går vandret ud til brønden i brønden er der en vinkel på røret og dette udmunder på bunden eller tæt ved denne

Bunden er omkring 3 meter under vandspejlet og vandspejlet omkring en halv meter under jordoverfladen

Nej ej dykpumpe

Tilløbet til brønden er så kraftigt at jeg ikke kan tømme den ordentligt med en byggemarkeds pumpe ( ligger på et kildehvælv)

Vil jo naturligvis gerne prøve at finde ud af om det er en smed der skal tilkaldes eller om det er nogen der skal hive slam op af brønden elelr om jeg selv kan ordne det.

Økonomien skriger efter gør det selv løsning

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-13 23:34

Der er stor chance for at der sidder en kontraventil i bunden af det rør som stikker ned i brønden.
Der er sikkert også et grovfilter i samme rør.
Kontraventilen gør at sugerøret ikke tømmes for vand fordi pumpen ikke så godt kan suge uden der er vand i pumpen.
Der sidder måske en union ved røret der vinkler ned til brønden så sugerøret kan tages op for evt. rensning..................efter rensning skal systemet så nok spædes / fyldes med vand for at pumpen kan virke.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 12-08-13 23:42

Hvis du har overfladevand i brønden, skal du se at få skovlet løs jord væk omkring brøndringene og hældt en masse bentonit (læs: Klumpende kattegrus) ned omkring ringene. så skal det vandes på plads, og så skal du få lagt blåler omkring eller befæste med beton med fald væk fra brøndåbningen, så der ikke løber overfladevand til. Siden kan du tømme bundslammet op med en dykpumpe og så i øvrigt skifte bundventilen i enden af sugerøret.
Så sænker du en spand med renvaskede store sten ned i brønden og placerer sugehovedet med kontraventil i spanden. Nu er du klar til at spæde pumpen og bruge de første kubikmeter til at vande have med og så tage en prøve og sende til analyse.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-08-13 09:09

Jeg tilslutter mig løsningen fra pbp_et, med at suge fra en spand.
Og lukningen i toppen skal være tæt, med en filtreret indsugning af "paraplyhåndtagstypen"
Skovsnegle unger er meget små og søger fugtighed.

Og her kan du købe Bentonit eller moler som det også kaldes.
http://www.ncc.dk/da/Kontakt/NCC-Roads-AS/Rastoffer/Fyn-og-sydjylland/

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 13-08-13 18:56

Takker for de mange og gode svar

Har rodet rundt i bunden af brønden med en lang lægte og suget den næsten tom med en dykpumpe og gentaget denne proces nogle gange og nu virker det igen.

vh

Godkendelse af svar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 13-08-13 18:56

Tak for svaret pbp_et.