|
| Puch MS 50 Fra : EiHaBr | Vist : 1848 gange 200 point Dato : 11-08-13 09:28 |
|
Jeg har en Puch MS 50 jeg har totalrenoveret i vinteren.
Den går godt, bortset fra jeg syntes den oser for meget.
Den sviner i udstødningen, der ligger lidt fugtig snavs i bagenden af udstødningen bare ved at køre en mindre tur.
Jeg har arbejdet med kaburator indstilling og syntes det er fint.
Den firtakker ikke, den trækker meget godt i alle hastigheder helt fra nul og op, den starter meget nemt, den bruger ikke olie at jeg har opdaget, så er det i hverfald ikke ret meget.
Jeg har prøvet at flytte nålen op i den øverste hak, det kan godt give lidt problemer med tomgangen, så skal den lige skrues lidt højere op i tomgangsskruen.
Jeg har indstillelig strålespids i den, den står sikkert rigtig, rigtig mange omdrejninger lige før den ikke kan klare mere og lidt tilbage igen.
Nogen specialister der har et bud på om noget kan blive bedre.
Jeg kan ikke rigtig finde på andet end måske at prøve en anden kaburator.
Jeg har læst en stor stykke som Palle B Hansen har skrevet et sted om Bing kaburatorer, det gav lige en del ekstra viden tak for det.
Men alligevel hvad gør jeg nu, jeg vil gerne have den perfekt.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 11-08-13 10:02 |
|
Det er normalt at den smider lidt uforbrændt olie i udstødningen. Standard på nåleindstillingen er andet hak fra oven. Hvad olieblanding kører du med i benzinen? Det er måske der problemet ligger. Klogelig kører du med TT totaktsolie i og 2%.
Fin knallert iøvrigt. De var ret nemme at få så mange hk ud af, så stellet simpelthen blev trukket skævt.
| |
| Kommentar Fra : EiHaBr |
Dato : 11-08-13 10:52 |
|
Ja ok tak for dit svar 3773, - jeg kører med 3% det skulle jo ikke være så meget, at det gør noget, 2% er vel også kun fordi det er nymodens gode olier.
Jeg ved godt at indstillingen er andet hak, - derfor har jeg også prøvet øverste hak. Jeg kan bare ikke forstå, at den går så godt, så kan man vel ikke ændre dysen i bunden uden at det bliver ringere men man må jeg jo forsøge et eller andet.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 11-08-13 11:24 |
|
Når du kører indstillelig strålespids kan du jo trimme så det er perfekt, så det får du ikke rigtig noget ud af.
Allerede for +35 år siden kunne de gode TT olie fås. Og to-takts biler som SAAB var ganske tilfreds med de to%. Ligeså var vores knallerter. På tankstationerne kunne vælges blandingsforhold på tankene. 2, 3 og 4. Og byens Shell havde to knallert standere. En 2'er og en 4ér.
Såehh hvis ellers den kører ok, tror jeg bare du skal acceptere at den spilder en smule i udstødningen. Det er ikke unormalt.
...og din tænding står til at åbne 2mm før stemplet er i top?
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 11-08-13 13:30 |
|
Min 1970-model svinede også, det var "sikldpaddeudstødningen" med de 2 tynde rør som stak bagud der altid stoppede til.
Men en skøn kværn, jeg beundrede en yderst velholdt af slagsen i Farum i 2008, den havde blot lidt gennemrustede pletter i forkromningen.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 11-08-13 19:42 |
|
Skildpadden...???.... Så var det med 2 håndgear, eller...???
Dejlige maskine, de små brumbasser fra Steur Daimler i Østrig. Det var til at finde ud af at skrue i.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 11-08-13 19:57 |
|
Også spændende var Mineralli maskinerne der sad på danske Everton, Garelli og Shopperen. De var bare bøvlet at få til at gå godt og krævede en racerkobling, hvis du pillede. Meget nemmere var Sachs maskinen der sad på blandt andet Monark.
Men den nemmeste har nu altid været Puch. Og specielt MS med blæserkøling. En VZ'er med MAXI cylinder med store skyllekanaler, boret, planet, L-stempel og en tunudstødning ydede vel i omegnen af 7-8 hk.
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 11-08-13 23:36 |
|
Citat Skildpadden...???.... Så var det med 2 håndgear, eller...??? |
Jeps, og med twinsadel. Jeg købte den for 1600 kr, 4 månedslønninger for mig idet jeg skulle bruge den til læreplads og handelsskole.
Kørte 25.000 på den men det kunne hverken ses eller mærkes da jeg forærede den til min far der kørte yderligere 8 år på den før den stadig velholdt gik videre til en 3. person.
Jeg pillede ikke ulovligt på den men fik det råd at køre den hårdt fra dag eet, så den kunne snildt køre 40 på de stejle stier langs Møns klint ............... og jeg bander ad de unge i dag
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 11-08-13 23:59 |
|
Citat Også spændende var Mineralli maskinerne der sad på danske Everton, Garelli og Shopperen. De var bare bøvlet at få til at gå godt og krævede en racerkobling, hvis du pillede. Meget nemmere var Sachs maskinen der sad på blandt andet Monark. |
Min far arbejdede et par år i sin ungdom på knallertfabrikken i Skuderløse og købte Lynetten som vist på billedet, den cyklede man i gang og slap koblingen for at starte motoren..........lidt af en udfordring i snestorm før man bandede grundigt og rensede tændrøret.
Min kammerat og jeg fræsede rundt på hans gamle eksemplar af en ægte røvskubber som vist på øverste billede.
http://www.pallehoest.dk/27503285
| |
| Kommentar Fra : alan57 |
Dato : 12-08-13 15:17 |
|
Jeg kan huske at jeg fik en bedre indstilling af min strålespids når jeg stillede på den mens jeg kørte EiHaBr.
Derfor gjorde jeg det, men om det har noget med fugt i udstødningsrøret at gøre ved jeg desværre ikke.
alan57
| |
| Kommentar Fra : EiHaBr |
Dato : 12-08-13 15:33 |
|
Svar til flere - Tak det lyder hel nostalgisk, som når vi er på veteranknallert tur.
Jeg har også en Tomos Cross fra 1971 med 3 gear og fruen har en Puch Maxi KL, der også kører rigtig godt.
Jo tændingen står perfekt endda efter set med tændings pistol 2,1 før top på svighjulet.
Og indstillelig strålespids stilles lidt efter behov som i gamle dage, nedad bakke strammes lidt og opad lidt mere åben og federe blanding. Man kan dog bruge den samme indstilling hele tiden hvis man vil nøjes med det.
| |
| Kommentar Fra : EiHaBr |
Dato : 12-08-13 16:57 |
|
Hej.
Svar til flere.
Jo det lyder helt nostalgisk med alle disse indlæg. Jeg har også en Tomos Cross fra 1972 3 gears, og fruen har en Puch maxi KL, den kører også rigtig godt.
Jeg kan nemt sætte olien ned på 2 % tilsætning.
Og ja indstillelig strålespids indstiller man til tider når man kører, strammes lidt når det går nedad, eller medvind, og åbnes federe blanding opad og i modvind. Men hvis man ellers ikke tager det helt så nøje kan man køre med den uden at stille på den.
Og tændingen er indstillet korrekt endda kontrolleret med tændings pistol, hel perfekt 2,1 på svinghjulet.
| |
|
Jeg har næsten haft alle de knallerter der er nævnt i ovenstående.
Men det var nu 4 gearet Tomus fartvindkølet, med skævt stel, og kreidler, der kunne yde mest.
Nå tilbage til problemet:
Olie i udstødningen har ikke noget at gøre med karburatoren, du har ramt forbruget og ydelsen godt ved din indstillige trålespids.
Lidt film af olie vil nok altid forekomme, men problemet er at du kører med for god olie, eller rettere sagt, du bruger racer olie TT feks.
2-2,5% er fint.
Olier skal smøre stempelet, derefter forbrændes.
De forskellige olier, har forskellig Viskositeten (hvor tyktflydende olien er), flammepunkt og antændelsestemperatur, en hel videnskab.
Når olien har gjort sit arbejde, skal den forkokse ud gennem udstødningsporten, det giver sod, som helst ikke skal være en tyk klistret fed sort sod, men hellere en grå forbrændt sod, som forstøves væk gennem udstødningsrøret.
Fuldsyntetiske olier kan nok bedst opfylde det, og smører jo også bedst, men de må ikke være til racerbrug, da toptunede racere, bliver meget varmere.
I gamle dage skulle vi jo også sodrense stempel-topstykke-udstødning, jævnlig iflg. instruktionsbogen. Men med den rigtige olie, kan du nøjes med at rense udstødningsrøret meget sjældent.
VH Palle B Hansen
| |
|
Selv tak.
Og lad så være med at annulere spørgsmålet, som du gjorde med lysspolen
VH Palle B Hansen
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 12-08-13 20:55 |
|
Everton var 4 gears. Fabriks tunsættet var temmelig kapabelt. Pillede man selv, skulle man huske at skifte koblingen, da den af Minarelli monterede kobling simpelthen ikke kunne holde. Ny kobling hørte med til tun-sættet.
Har lidt svært ved at se sammenligningen med Puch og Kreidler, idet Puch og Kreidler begge brugte presset plade-stel, hvorimod Everton'en havde svejst lukket rørstel, hvilket man elles kun så på Gilera, Garelli og de gamle SCO (også dansk bygget).
Til Florett'en fandtes et standard tunsæt på hele 17 hk (kilde Motorcykel og Knallert, 1974).
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 12-08-13 22:17 |
|
Kreidleren var i forvejen ret dyr, med en prisseddel dengang i klasse med flagskib fra puch og Yamaha'en. Dertil så tun sættet. Og afgiten var på temmelig meget. Har aldrig set den som motorcykel, men ved den fandtes. Den og også angivet i ovennævnte bog, dog uden pris på motorcykelversionen (som så iøvrigt er angivet med sølle 6,25 hk). En MZ150 kostede dengang det samme som en knallert version fra Kreidler og ydede 12,5 hk.
Kreidlerknallerten havde 3 gear, motorcykelversionen 5 gear (i 1974).
| |
| Kommentar Fra : EiHaBr |
Dato : 16-08-13 15:16 |
|
Jeg har tænkt på om det er fordi den kører med for kort et stempel, (hakket) giver det en dårligere forbrænding, er det så bedre at udbore den i plumpen, hvis den skal kunne køre over 30 med læs på.
Giver det en bedre forbrænding med uborring, f.eks til 8 mm.
Dengang man i sine unge dage vejede under 50 kg kunne alle jo køre over 30 men nu i nærheden af 100 kg. og måske lidt modvind går det jo lidt for stille.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 16-08-13 15:47 |
|
At den er hakket burde ikke være problemet. At rykke plumben er at lave knallerten "autentisk". Ud af fabrikken var de uden plumb og født med 13 tands kædehjul foran. Ikke droslet mener jeg at kunne huske de stod til 3,5 hk og 55 km/h. Dvs uden plumb og 13 tands hjul foran. Er den meget gammel, sad plumben med skruegevind og låst fast med en svejseklat. Senere var plumben med en låsering. I letmetalcylinderne lod disse sig trække ud. Om det går i en støbejerns cylinder ved jeg ikke.
Men det koster bøde at blive snuppet og anden gang konfiskerer det dyret, hvis den klokker for meget på et rullefelt. Så det er lidt småfarligt at pille for meget. Om man er mere large med vintage knallerterne, da de ikke på samme måde som de nye, lader sig begrænse ved jeg ærlig talt ikke. I tidernes morgen kom der en sending Maxi'er til landet der var droslet liiige lidt nok. Disse rendte normalt omkring de 45 km/h, uden pillen. De gav politiet lidt bøvl, da de rendte klart for stærkt, men adskillelse røbede ingen konstruktive ændringer (som det så smukt hed, når man havde pillet). Cylindrene fra sådanne var grundstenen i flere af de tunsæt vi selv lavede, idet skyllekanalerne var større end MS'erens. Og samtidig var plumben ekstremt nemt at trække ud.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 16-08-13 16:55 |
| | |
| Kommentar Fra : EiHaBr |
Dato : 16-08-13 20:48 |
|
Ja okay jeg ved godt det er ulovligt at ændre den så den kører for stærkt, jeg mener det er sådan idag, at hvis en knallert kører over 30 er det ulovligt, uanset om der er konstruktive ændringer, det kigger man ikke på, kun på rullefeltet, om den kører for hurtigt.
Jeg har hørt, at der ikke sker noget, når den ikke kører over 40 km timen, -kører man derunder holder man jo også næsten stille, det er en anden sag. Det kan da også være at man ser på om det er en knallerist, der kører pæn og ordentlig eller nogle møghvalpe der kører på kryds og tværs af alt.
Kører man på cykelstien, i byens gader, bliver man nemt overhalet af nogle 2 hjulede køretøjer der kaldes cykler, det er ikke ulovligt, selv om de ikke har særlig gode bremser og heller ikke selv om der ikke altid er en særlig klog chauffør på. Men der er meget farlig hvis en knallert kører over 30 også selv om den har kraftig stel og gode bremser og måske en chauffør, der oven i købet har kørekort. Ja den lovgivning forstår man ikke altid. Den har gennem tiderne ødelagt meget for dansk knallert industri. Det var en lille sidespring øf øf.
| |
| Kommentar Fra : alan57 |
Dato : 17-08-13 12:05 |
|
idag har jeg en 45 G-MAX, men jeg vil aldrig glemme min lille Puch 3 gears bedre knallert har jeg aldrig haft, men måske er der også noget med minderne?
Den kunne sku holde til alt jeg udsatte den for.
alan57
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 17-08-13 14:16 |
|
Citat idag har jeg en 45 G-MAX, men jeg vil aldrig glemme min lille Puch 3 gears bedre knallert har jeg aldrig haft, men måske er der også noget med minderne?
Den kunne sku holde til alt jeg udsatte den for. |
Eneste gang jeg provokerede min var som beskrevet på de ujævne stier ved Møns Klint.....i dag kaldet et adrenalinkick
Jeg kan pt ikke engang cykle grundet en diskus, så det ender nok med en 3-hjulet opladelig, men nogle på disse kører altså også ret hasarderet.
| |
| Kommentar Fra : EiHaBr |
Dato : 13-10-13 09:20 |
|
Til Luffe A
Vi har også nogle 3 hjulede gamle knallerter i vores veteranklubber, som deltager i løb, ikke fordi de alle er handicappede, men nok fordi det har været sjovt at renovere en sådan en.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|