/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Roser og dekorativt pilehegn
Fra : lgs
Vist : 512 gange
100 point
Dato : 09-08-13 23:52

Jeg passer have, hvor en række roser (flest engelske) af vel mest dekorative grunde er "afskærmet" fra den øvrige have med plantede pilekviste, der nu danner en slags hæk, som nu skal klippes. Roserne synes jeg ikke trives så godt, som de burde kunne, og tænker derfor på, om pilehegnet suger for megen kraft fra roserne. Jeg kender ikke pils rodnet tilstrækkeligt til uden videre at foreslå haveejeren at sløjfe pilehækken.
Jorden er temmelig sandet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-08-13 23:59

Hvis jorden er sandet, og det er kræsne haveroser, så er den ikke så god. Dels holder jorden dårligt på vandet, dels kræver haveroser muldjord i god gødningskraft, og pilen tager jo nok sit.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 10-08-13 08:10

pil tager alt det næring der er i jorden, og de vokser meget volsomt. den slags hører slet ikke hjemme i en almindelig have.
det ser flot ud lige når det er lantet, men i løbet af kort tid tager det magten fra gartneren, hvis man ikke er over det hele tiden.

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 11-08-13 14:52

Tak for svaret trimare46.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-08-13 14:53

Én ting er i hvert fald sikkert, at i en tør sommer som denne, er det ikke godt at have roser tæt på pil, og birk. De tager vandet først.

Citat
Planter du roser tæt på træer som har behov for meget vand som birk og pil, får roserne hård konkurrence om vandet. -

http://www.weibulls.dk/sadan-gr-du/roser/plante-roser/1404481.1879956.1775441a

Så der vil jeg give trimare46 ret.

Men at pil ikke skal være i en alm. have vil jeg ikke give ret i. Jeg dyrker noget pil i den bagerste del af min have, som er den type, man klipper hver vinter, så man kan bruge det til at flette med.

Den vilde hegnpil, er derimod svær at holde styr på, hvis man ikke klipper ned ligesådan. Dog kan man lave de flotteste hegn, til at dele en have op i. Men de skal klippes hvert år.