/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Skjulte Pex-samlinger ?
Fra : bjoern1
Vist : 1155 gange
75 point
Dato : 08-08-13 16:55

Jeg skal have forsynet nogle vandudtag (indmurede koblingsdåser) med pex-rør fra loftet i et et kælderrun lige under. Er det lovligt at lave forgrening med Pex-teer selvom disse bliver skjult under et trælisteloft i kælderen.
Tee-samlingerne bliver skjult, men jo ikke mere end listeloftet kan åbnes i tilfælde af utæthed - men er det også lovligt ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-13 17:20

Alle pex-samlinger skal kunne efterses / efterspændes.
Derfor må de ikke indmures, men gerne skjules under aftagelig afdækning.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-08-13 17:21

Nææ, beklager, det er ikke lovligt.
Man skal umidelbar kunne åbne ind til samlinger, og feks. kunne udtrække og forny rør.
At man så sjældent kan det, fordi rørene går for skarpt/stramt eller er isolerede, er en anden sag.
Men der er fornuft i at kunne kontrollere samlinger, da de kan være utætte/hoppe af, specielt hvis de ikke har været i bund, da de blev spændt, eller er spændt så hårdt at messingen er revnet.
VH Palle

Kommentar
Fra : bjoern1

Dato : 08-08-13 17:41

Pex-teerne bliver ikke indmuret (de sidder under badeværelsesgulvet/loftet kælderrum) men min plan var at skjule pex-rør og samlinger under et forsænket listeloft i kælder.
Så altså, foreløig 2 divagerende svar.
Hvad er med sikkerhed lovligt ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-13 17:47

Næ - der står stort set det samme.
Pex-samlinger må ikke gøres utilgængelige.
De samlinger skal kunne tilses / efterspændes.

Der skal være noget som umiddelbart kan tages væk, så der er adgang til samlingerne.

Kommentar
Fra : bjoern1

Dato : 08-08-13 17:56

Jeg vil betragte et 4¨/5¨trælisteloft som en let aftagelig afdækning, specielt når det jo kun er et par loftbrædder det vil være nødvendigt at tage ned i tilfælde af en utæthed.
Lovligt ? Hvad vil en byggesagkyndig skrive i en evt. tilstandsrapport ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-13 18:05

Citat
Hvad vil en byggesagkyndig skrive i en evt. tilstandsrapport

Intet.............................han/hun kan jo ikke se det.

Forsikringsselskabet derimod vil opdage fejlen ved evt vandskade-erstatning.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-08-13 18:48

Lav dog en lille luge med et par pyntelige fløjmøtrikker eller tilsvarende, som gør det muligt at kigge med minuts varsel.
vh
pbp

Selv har jeg lagt mine PeX-rør løst langs fodlisten med en pyntet løs kasse over det ene sted og i kabelbakke det andet sted. Begge låg lige til at løfte/klikke af.