/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Sikringer, hvor mange ampere?
Fra : horseman
Vist : 2136 gange
100 point
Dato : 08-08-13 10:31

I min gamle gård på landet er der på loftet en gruppe med 3 sikringer(sikkert til vandpumpe?) og en enkeltstående. I den med de 3 sikringer er der tale om 16 ampere, medens der i den ene kun er brugt 6 ampere. Hvor vigtigt er dette? Ville der være problemer med at udskifte de 6 ampere med f.eks. 10 eller 16?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-08-13 10:37

Det vil være problematisk, hvis installationsledningerne ikke har tilstrækkelig stort tværsnit (nok kvadratmillimeter) til den forøgede strøm.
En elektriker eller el-installatør kan sige det, og sikringsholderen skal have en ny bundskrue. Hvis du bare skifter bundskruen, beholder de gamle ledninger og trækker 10 Ampere, er der risiko for, at du sætter ild på, og forsikringen dækker ikke ild opstået ved dine forbryderiske handlinger.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 08-08-13 11:01

pbp_et

Jeg skal ikke lave noget el-arbejde overhovedet, men har en mistanke om, at den ene sikring på 6 ampere ikke bare kan udskiftes med en på f.eks. 10 ampere??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-08-13 11:06

Det kan du se på bundskruen. Hvis den er grøn, kan du ikke sætte en rød (10A) sikring i. Hvis den er grå, kan du sætte en 16 Amperes, en 10 Amperes og en 6 Amperes sikring i, bare ikke samtidig.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 08-08-13 11:15

Forstår stadig ikke helt: den grå er 16 ampere, ok. Jeg ved de har forskellige farver. Men har jeg ret i, at jeg ikke må udskifte den på 6 ampere med noget højere?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-08-13 11:21

Hvis du har en batterilygte med og skruer sikringen ud, kan du se bundskruen, og den er oftest farvekodet, samtidig med at hullet begrænser sikringens størrelse. Farvekoden viser, hvad installationen er godkendt til af sikkerhedsmæssige grunde (det var det med ledningskvadrat) eller abonnementmæssige grunde.
Det sidste må stå et sted i din aftale med elselskabet eller på din regning, hvis ikke det ordnes uden at du ser nogen regning.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 08-08-13 11:25

Alle de sikringer jeg har, 6, 10 og 16 ampere, har alle samme størrelse! Og på nogle står det også skrevet med tal. Jeg kan ikke forestille mig at det nogensinde har stået på en regning eller lign.??

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 08-08-13 12:35

Der er diameteren på den "spidse" ende af sikringerne der er forskellige, længden og diameteren på midten er ens.
Det er lavet på denne måde så man rent fysisk er afskåret fra at sætte en for stor sikring i.
/Janus

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-08-13 12:45

Som der er skrevet skru sikringen ud lys ind i bunden og se om der sidder noget porcelæn med en farve på eller om der står en tekst

Nu siger du det nok er noget gammelt pumpestyring (3x16) så er de 6a nok blevet brugt til styrespænding

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 08-08-13 13:08

Nu er jeg jo ikke på landet i øjeblikket og sidder ikke med sikringerne i hånden. Men jeg er ret overbevist om, at jeg kan bruge dem alle alle steder?
Troede at dette var et enkelt spørgsmål: Men har jeg ret i, at jeg ikke må udskifte den på 6 ampere med noget højere???
Altså uden lygte, diameter, porcelæn mm.

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 08-08-13 13:26

Hvis du ikke umiddelbart KAN udskifte den 6 amp sikringen med en større MÅ du heller ikke.
Derfor henvisningerne til farven på bundskruen, der er jo den mulighed at man bare har haft en 6 amp sikring til rådighed sidst den blev skiftet selv om ledningstværsnittet er stort nok til at bære fx 10 amp.
/Janus

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 100 point
Dato : 09-08-13 06:55

Horseman kig godt på dette http://www.el-grossisten.com/pl/Div_Elartikler_og_værktøj_Sikringer_1518.aspx

Der er afbilled dz2 10a og dz2 16a hvis du lægger mærke til toppen af billed vd du kunne se at metalkransen på 16a er et par mm større end 10a

Hvis installationen er lavet rigtigt så er det lige som de nye sikringer i en 10a skuffe/ pasring/ bundskrue kan du IKKE sætte en 16a sikring i og en 6a skuffe/ pasring/ bundskrue kan du IKKE komme en 10a sikring i

Godkendelse af svar
Fra : horseman

Dato : 10-08-13 08:27

Tak for svaret rotw. Jeg har sikkert bare gennem alle årene gjort det rigtige?! Nu må jeg have fat i nogle 6 amp sikringer. Dem får man vist ikke bare i byggemarkeder?

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 10-08-13 08:35

Du skal se hvilken farve den bundskrue der sidde i bunden af den gruppe afbryder er , for 6a vil den være grøn og rød for 10a. Du må ikke selv skifte denne bundskrue , men må godt skiftes til en rød/10a af en elektriker der har det rigtige værktøj til dette formål. Det er også set at mange amatør elektriker bare knækker ringen i bunden , så alle sikringer passer , der ved kan man opnå en hus brand.

Mvh bassebo

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-08-13 09:32

Evt her http://www.lavprisvvs.dk/shop/6-ampere-sikring-484610p.html eller hos din lokale elektriker men så er prisen lidt højere

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 11-08-13 08:22

Tak, Bassebo, jeg må på loftet snarest og kigge på bundskruer og farver. Og tak til rotw for lavprisvvs. Portoen bliver desværre mange gange prisen for sikringerne! Men måske kan man finde andet at komme i kurven?