/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ujævn tomgang.
Fra : TGR
Vist : 584 gange
200 point
Dato : 07-08-13 22:42

Hej. Håber, nogle kan hjælpe her :
Jeg har haft min Passat 1.9TDI Aut. (2004) på værksted, da den stod ujævnt i tomgang / `hoppede` op og ned i omdr. (ca.800-1200omdr.) EGR ventil blev rengjort, da den var tilsodet. Men dette hjalp intet.
Virker som om det er det samme kold som varm.
Nogle der har forslag ?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 07-08-13 22:46

Det kan være din luftmasse måler.Mærkelig at dit værksted ikke kunne finde ud af hvad der var galt.Satte de en computer på?
alimak

Kommentar
Fra : TGR

Dato : 07-08-13 23:18

Ja, der var ikke noget i fejl log´en, sagde de.
Jeg mener osse, de snakkede om brændstof pumpen og dyser som muligheder.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 07-08-13 23:49

En TDI er den gamle type stenalder diesel.
Ret simpel i opbygning, dog med en særdeles kompliceret mekanisk pumpe, der tidsstyrer indsprøjtningen.

Mest almindelige fejl på disse tyuper er luftindtag på sugesiden af pumpen.
Der skal næsten ingen ting til, før det kan tå helt galt.
Det skal bare være tæt fra tank til pumpe og det kan være svært at forstå, at det virkelig er så hysterisk, men det er det.
En benzimotor er overhovedet ikke følsom på samme måde med luft i benzinen, derfor kan det være meget svært at forstå hvor lidt der skal til på en diesel.

Luften kommer typisk ind her :
a) utæt brændstoffilter (lågpakning)
b) utætte rørforbindelser
c) rådne (revnede) gummi brændstofslanger, bøj dem skarpt og kig efter revner
d) tærede brændstofrør under bunden fra tanken
e) hvisse mærker er hysteriske over for utætte retur/overløbsslanger fra dyserne, så det skal også tjekkes

Bemærk at utætheder normalt ikke kan spores visuelt, eller med næsen, fordi der jo er undertryk i systemet, så der suges luft ind.
Både når pumpe suger og når brændstoffet løber tilbage til tanken, når motoren stopper.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 08-08-13 21:31

Prøv at hive din MAP ud af indsugningmanifolden - ud i fri luft - og se om det holder op - når den kører i tomgang.

Kommentar
Fra : TGR

Dato : 20-10-13 22:54

Så har den (endelig) været på værksted.
Fejlen var kabelsættet (ud til dyserne), der sidder under dækslet. Det sidder i olien og i varme, og denne fejl er åbenbart rimelig almindelig. Ledningerne i kabelsættet bliver dårligere med tiden - uden at det altid giver fejl i Log´en. Tak for svar