/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Præst uden teologi uddannelse
Fra : steffan88
Vist : 466 gange
144 point
Dato : 04-08-13 19:42

Lad os sige rent teoretisk at et menighedsråd ønsker at ansætte mig som præst i deres kirke, men jeg ingen teologi uddannelse har. Vil det være lovligt? Eller er et menighedsråd tvunget ved lov til at ansætte en med en kandidat i teologi.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-08-13 19:51

Det bliver svært

For at blive ansat som præst i den danske folkekirke, så skal du have gennemgået den praktiske udannelse på pastoralseminariet, og for at komme ind på den uddannelse, så skal du være cand. theol.

En frikirke ville kunne ansætte dig uden problemer.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-13 20:20

steffan88

For ca. en måned siden ville du være "kassedame"
Kan du ikke frelse alle der, ved lige at give dem en bøn med, når de har betalt

menighedsråd I hvilken krike? Hvis det er en dansk folkekirke, så glem alt om det. Det er ikke menighedsrådet, der alene bestemmer.

Få dig lige en uddannelse som "kassedame" først

Kommentar
Fra : steffan88

Dato : 04-08-13 20:31

Jeg mente folkekirken :). Jeg troede ellers det var menighedsrådet der bestemte hvem der skulle være præst?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-08-13 21:08

Menighedsrådet kan vælge blandt dem der er egnede.
Men du kan uden videre praktisere som Imam, uden egentlig uddannelse.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-08-13 21:13

Eyvind

Du kan heller ikke sammenligne en præst med en imam det er meget forskellige funktioner der ligger i de to betegnelser, man kan i øvrigt også fint praktisere som præst uden egentlig uddannelse, man kan bare ikke ansættes som præst i folkekirken.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-08-13 21:24

Menighedsrådet kan vælge blandt dem der er egnede. > underforstået ansætte.
Her taler jeg ikke om at praktisere.

Men du kan uden videre praktisere som Imam, uden egentlig uddannelse.
Jeg skriver praktisere, fordi jeg ikke mener der er noget ansættelsesforhold for en Imam.

Naturligvis vil jeg ikke sammenligne disse to "kald"

Kommentar
Fra : poten

Dato : 04-08-13 22:47

Citat
Jeg brænder for at side ved kassen i et supermared. Hvad hedder det job jeg skal søge? Servicemedarbejder? Hvilke arbejdsopgaver har man ud over at side ved kassen? Hvor nemt er det at få dette job når jeg er over 18?

Citat
Jeg mente folkekirken :). Jeg troede ellers det var menighedsrådet der bestemte hvem der skulle være præst?

Jeg tror der er sket nogle kortslutninger inde i dit hoved - tag lige og bliv voksen inden du forsøger dig med flere tåbeligheder...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-08-13 22:52
Kommentar
Fra : netop

Dato : 04-08-13 22:57

Citat
Lad os sige rent teoretisk at et menighedsråd ønsker at ansætte mig som præst i deres kirke, men jeg ingen teologi uddannelse har. Vil det være lovligt? Eller er et menighedsråd tvunget ved lov til at ansætte en med en kandidat i teologi.

Det ville aldrig komme på tale uanset hvad...
Det er jo fornuftige mennesker der sidder i et menighedsråd

Taler af erfaring!

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-08-13 23:43

Det er lidt selvudstillende, at fremsætte spørgsmål du burde kunne Google dig til svarene på.
Endnu værre bliver det, når almindelige mennesker som os, kan hive logiske svar frem af vores almenviden.
Kort sagt: Det ser ud som om, du spørger uden at tænke dig om, hver gang du får en flyvsk idé.

Annuller spørgsmålet
Fra : steffan88

Dato : 06-08-13 00:19

Slap dog af man. Hvis i ikke har noget ordenligt at skrive så lad være.