/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Alkohol og varme.
Fra : prio
Vist : 795 gange
200 point
Dato : 03-08-13 15:18

Er det rigtigt, at man bliver hurtigere/mere fuld ved at indtage alkohol på meget varme dage end på køligere - altså med samme mængde alkohol?

- og i så fald hvorfor?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 03-08-13 15:40

Det er kun et gæt men mon ikke det er sådan at mange lider af vædskemangel i varmen når man så indtager alkohol så optages det lynhurtigt og ganske ufortyndet fordi kroppen mangler vædske og tager det den kan få.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 03-08-13 15:45

Øl er vanddrivende, så så drik også vand.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-08-13 14:31

Alkohold-% er den samme og det er den ltr. mængde blod også, så det er kun de to faktorer der er medvirkende. Rød Ålborg på 45% eller en Gl. Dansk på 35% eller en alm. øl på 4,6%, så hvis du drikker 1 ltr. øl bliver du ikke lige så fuld som af en ltr. Rød Ålborg, som indeholder næsten 10 gange så meget alkohol, men hvis du kunne indeholde 10 gange så meget blod, ville der ingen forskel være - i forhold til 1 ltr. øl med din nuværende blodmængde.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 04-08-13 15:34

Ja, du bliver hurtigere fuld med indtagelse af samme mængde alkohol, når det er varmt,
det skyldes primært at den kemiske proces, her alkohol optagelse i blodet,
sker hurtigere ved højere temperatur.

Selvfølgelig er der andre faktorer der også spiller ind,
fyldt mave og kolde tynde drinks hæmmer også processen.

Derfor drikker vi hellere en kold øl eller hvidvin med is i sommer varmen,
i stedet for rødvin, eller helt galt portvin, som jeg engang prøvede i varmen i Portugal.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-08-13 16:45

Citat
Derfor drikker vi hellere en kold øl eller hvidvin med is i sommer varmen,
i stedet for rødvin, eller helt galt portvin, som jeg engang prøvede i varmen i Portugal.

Den med hvidvinen er jeg også med på og kan endda finde på at fortynde den med vand hvis den er for sur eller sød..............jeg bliver bims i kraniet af selv billig pilsner på en varm dag.

Godkendelse af svar
Fra : prio

Dato : 08-08-13 22:24

Tak for svaret svendgiversen.

Citat
Ja, du bliver hurtigere fuld med indtagelse af samme mængde alkohol

Jeg tror, du har ret i, at varmen gør, at alkoholen bliver hurtigere optaget, men samtidig tror jeg også, at alka har ret i, at man ikke bliver mere fuld.

På samme måde som med fx champagne, der kommer beruselsen hurtigere på grund af "boblerne".

Egentlig undrer det mig, at man ikke kan læse ret meget om "alkohol og varme" på internettet.

Det må da være væsentligt for mange, at være opmærksom på, at på meget varme dage skal man være ekstra opmærksom på sin alkoholindtagelse, fordi ens krop ikke reagerer som vanligt.