/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Materialeforbrug til omfugning og kalk-%
Fra : alfa
Vist : 897 gange
150 point
Dato : 01-08-13 22:49

Hej

Jeg er igang med at kradse mine fuger ud, og skal snart til at have fyldt dem op igen, mit hus er et gulstenshus fra 1960.

Jeg har fået af vide af en murer at jeg skal bruge ålborg cement basis og sandstrandsmørtel til omfugningen, men når jeg søger på sandstrandsmørtel, så får jeg forskellige bud op, noget med 6,6%, 7,7% og 9% kalkindhold i mørtlen, har det noget at gøre med hvor fleksible mine mursten er, og hvor man så bruger en højere kalkprocent, for at stenene kan arbejde mere?

Jeg er i tvivl om hvilken en af %-mørtlerne jeg skal bruge til mit hus??

Det andet spørgsmål er hvor meget cement og sandstrandsmørtel skal jeg bruge pr. m2 fuge, bare sådan at jeg har en idé om jeg skal have big bag eller små sække??

Lige til sidst, er der noget problem i at bruge ålborg cement basis, jeg læste at det kunne være et problem at bruge hvis man skulle fuge i direkte solskin, og det kunne godt blive et problem, nu når Danmark endelig har fået solen over sig ?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-08-13 23:15
Kommentar
Fra : alfa

Dato : 01-08-13 23:24

hej katekismus

Det er også der jeg har kigget, der står meget godt, men jeg synes alligevel ikke jeg har fået helt svar på mine spørgsmål ved at læse derinde...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-08-13 09:58

Prøv at se her, hvis der kommer en reklame, så bare frem og tilbage i browseren.
http://www.tapetplus.dk/sandspartel/

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-08-13 10:21

Hvis dit hus er af betonsten kan diu måske godt fuge med bcementmørtel, men det er for hård til almindelige teglsten. Især går det galt hvis der er muret op med almindelig kalkmørtel.
så skal efterfugning også være med kalkmørtel.

Det mureren mente var nok at du til kalkmørtelen kan tilsætte en lille smule cement. Det giver en såkaldt bastardmørtel, som er mere holdvar end ren kalkmørtel.
Cementen optager noget af det vand, som kalken udskiller under hærdningen.

Men husk for meget cement, og du risikerer at stenene går i stykker under vinter -sommer bevægelsen.

Kommentar
Fra : ulrik007

Dato : 17-08-13 21:38

Hej Alfa

Hvis det er hele huset som skal fuges om kan du nemt bruge strandmørtel da det er finere i kornene og derfor pænere, men hvis det ikke er hele huset du skal fuge om, skal du være opmærksom på at det nok ikke er strandmørtel som er blevet brugt oprindeligt og du derfor vil få en forskellighed i dine fuger.

Du skal ikke gå så meget op i hvor mange % der er i den forskellige mørtel da de alle kan bruges og de er bare lidt forskellige at arbejde med
http://www.weber.dk/facade-og-mur/weber-produkter/produkter.html

Det er meget forskelligt hvor meget der går til da det har meget at sige hvor dybt man riller og hvor brede fugerne er, men du kommer ingen vegne med små poser, det billigste er hvis der er en stark(eller anden prof. trælast) som har det i løs vægt hvor selv kan hente det.

Aalborg basis cement er rigtig god og den helt rigtige til opgaven, det er intet problem at fuge i solskin du skal bare syre af lidt før så mørtlen ikke sætter sig fast (op til et par timer alt efter vejret :))

Lige til sidst, blandingsforholdet er 1 cement og 9 mørtel.

Hilsen mureren