/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Hjemmebagt rugbrød med surdej
Fra : ilgp
Vist : 633 gange
100 point
Dato : 27-07-13 23:04

Jeg er begyndt selv at bage vores rugbrød og med surdej, og det smager meget bedre end det med gær. Men syntes det virker en smule klægt inden i selv om jeg bager som der står i opskriften. Jeg har en del kerner i som får lov at trække i vædsken fra dagen før. Jeg har ikke lige styr på om jeg skal nedsætte varmen og bage lidt længere eller om jeg skal skrue op for temp. I opskriften står der 180° i 1time og 20 min. Jeg har så prøvet 190° i den tid. Har også prøvet 200° i 15 min. og derefter skruet ned til 180 i 1,5 time. Kan det være fordi dejen er lidt for fugtig? Nogen som har et bud på dette?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 28-07-13 09:31

Du bager formentlig brødet i en form, så vanddamp kun kan undslippe fra brødets øverste del.
Hvis du synes brødet bliver forlidt bagt i midten skal du give noget længere bagetid, men ikke sætte temperaturen op, nærmere tværtimod. Det tager tid for varmen at nå til midten, og samtidig skal man passe på at brødet ikke bliver for hådt på overfladen.

Hvis det bare er for fugtigt i midten , kan det handle om at nedsætte den totale mængde vand i opskriften, eller vente en dag så fugten når at fordele sig, inden man skærer af brødet.

Opskrifter er aldrig helt til at stole på med hensyn til vædetilsætning i forhold til melets vægt.
Dels er mel , lidt forskelligt i evnen til at binde vand, og det naturlige fugtindhold i melet varierer meget med årstid og opbevaringsforhold. Fugtindholdet i en pose mel som står inde er højest om sommeren. Derfor skal der om sommeren tilsættes mindre vand.
Variationen, kan svare til omkring 10% af melets vægt.

Godkendelse af svar
Fra : ilgp

Dato : 28-07-13 09:52

Tak for svaret transor, det vil jeg prøve. Mvh ilgp

Kommentar
Fra : Tanjaa

Dato : 28-07-13 16:09

Skriv endelig tilbage, om det hjælper eller ændrer noget,
jeg har præcis samme problem, har prøvet med helt op til dobbelt bagetid, (dvs. godt 2 timer)

det fik skorpen til at blive tykkere, og hård som sten, (brændt - svedet)
mens resten var stort set uændret, dvs. ikke bagt = klægt,

havde forinden købt et stegetermometer, for at kontrollere temperaturen,
den var (længe før) 98 - 100 grader, så alt i alt skulle det være bagt, det var det desværre ikke,

men det ville være rart at høre dine erfaringer, !

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 28-07-13 20:44

Hej. Den bedste opskrift jeg har fundet ses på www.kvalimad.dk Der er en opskrift som hedder min bedste rugbrødsopskrift. Efter flere forsøg med surdej, har jeg også efter den side fundet ud af at lave og bruge surdej og brød bagt med surdej er bare det allerbedste. Du kan inde på siden også se hvordan du starter op med en surdej. Jeg vil næste gang bage ved 180° som der står i opskriften og så give det lidt længere tid, i stedet for at skrue op for varmen. Det er også dette råd jeg har fået herinde.