/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Rensning af sikkerhedsventil
Fra : stinemaria
Vist : 1637 gange
57 point
Dato : 26-07-13 11:55

Hej,

Min mor har fået installeret en ny vandvarmer af sin udlejer for 4 mdr. siden. Indenfor de sidste 14 dage er der pludselig problemer med trykket, når hun bruger det varme vand. Når man tænder for det varme vand (ved alle tre haner i huset) falder trykket på strålen mere og mere jo mere man skruer op for varmen. Efter tlf samtale med vvs mand har vi fået at vide at det nok er sikkerhedsventilen der skal renses. For at spare penge og tid ville jeg gøre det for hende, men er usikker på hvordan. Mærket er Carlsbad fra Harald Nyborg og ventilen er sådan en lille sort plastik dims der ligner et håndtag. Er der nogen der ved hvordan man renser sådan en?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-07-13 12:23

Sikkerhedsventilen sidder på koldvandssiden af varmvandsbeholderen, og jeg har aldrig været udsat for at en sådan stopper.
Men du kan vride i håndtaget, så udløser du koldvandstrykket til kloark, som fortæller om koldvandstrykket ind i varmvandsbeholderen er højt og konstant.
Prøv også at åbne for en varnvandshane og luk og åben afspærringshanen som også sidder på sikkerhedsarmaturet. Prøv også at ændre temperaturen medens en varmvandshane løber, helt ned-helt op flere gange.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 67 point
Dato : 26-07-13 12:30

Den VVSer er fuld af pladder. Det er beholderen eller udløbet fra den, som er fuld af udfældet kalk. Temperaturen har været sat for højt. Må ikke være over 55 grader i områder med kalk i vandet.
Men nu er skaden sket. Termostaten på beholderen skal ned OG vandvarmeren, dens udløb og/eller varmvandsledningen bør syres ud.
vh
pbp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-07-13 13:27

Læs pbp's forslag.

Iøvrigt er det jo slet ikke sikkerhedsventilen der kan tilstoppe og skal renses. Derimod er det kontraventilen i SIKKERHEDSAGGREGATET. Det vil ikke være tilladeligt og slet ikke tilrådeligt at pille ved sådan noget selv. Et sikkerhedsAGGREGAT der er vendt forkert, kan jævne huset med jorden http://play.tv2.dk/tv/underholdning/dumt-og-farligt/det-du-ikke-maa-67013/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-13 15:03

Ja - du bliver nød til at have en ordentlig VVS mand ud og kigge på det.
Men det bør være udlejeren som står for den reparation.

Godkendelse af svar
Fra : stinemaria

Dato : 26-07-13 17:08

Tak for svaret pbp_et.

Så vil jeg slet ikke gøre noget selv.

Tak for alle svar!!!
Stine

Kommentar
Fra : stinemaria

Dato : 26-07-13 17:11

Var ikke klar over at jeg kun kan godkende et svar

Så endnu engang tak til alle!