/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
ladesvigt suzuki gt550-75
Fra : warrior
Vist : 1147 gange
50 point
Dato : 25-07-13 23:22

Hej
Ovenstående vil ikke lade batteriet, (har også prøvet med et helt nyt og opladet.) Jeg kan køre ca. 50 km, så sætter den ud. Ensretteren og laderelæet skulle være ok (efter analyse).
Er der nogen der kender nogen, eller elektronikværksteder, helst i Vejleområdet, der kan og vil påtage sig opgaven at finde fejlen?
På forhånd tak

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-07-13 00:18

Det kræver jo ligesom også at generatoren virker.
Hvis opladningen virker kan du se på forlyset at det bliver kraftigere fra tomgang til lidt gas.
VH Palle

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-07-13 02:44

Du sætter et volt-meter på plus og minus, hvis den ikke lader med over 13volt (13,9v) er der noget galt med stator = der skal også være en éns ladestrøm på ca 60volt på alle (de 3 ensfarvede) ledninger, de må ikke være forskel = og altsammen ved ca 5000rpm.

Kan nævne at det er meget almindelig fejl på Suzuki.
Min gamle gsx havde brændt stator af, men kunne trods alt stadig køre uden at gå i stå, den kunne bare ikke starte med start-motor, men skulle løbes igang/ eller oplades.
Mit problem kørte jeg med i en sæson uden andre problemer en at den ikke ladede batteriet.
Og rimeligt til grin når den skulle løbes igang.

Citat
Jeg kan køre ca. 50 km, så sætter den ud

Lyder mere som benzin mangel? kan du genstarte den ? er det alle 3 zylindrer der strejker? = prøv om der skulle være VACUM i din benzintank/ eller om der kommer benzin ud, når du får problemet
ELLER´s kan det være en løs forbindelse på selve eletronik-pladen - se efter om lodningerne er iorden.
Det kan også være batterier er gået til?

http://dk.fritid.motorcykel.narkive.com/sPMxhgwf/stator-defekt-pa-honda-cb500
https://www.google.dk/#sclient=psy-ab&q=mc+defekt+stator&oq=mc+defekt+stator&gs_l=hp.3...2698.8549.0.11637.16.16.0.0.0.0.265.2354.0j14j2.16.0....0...1c.1.22.psy-ab..5.11.1654.1IdGG_qeej0&pbx=1&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.49784469,d.bGE&fp=138ad2feb19fce92&biw=1008&bih=558

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 26-07-13 03:49

Mig-selv: De 50 km jeg omtaler, er fordi så er den ved at være tappet for strøm. Når det sker, skal jeg slukke for lyset, ellers sætter den omgående ud og kan knalde i udstødningen. Når jeg er kommet hjem, er der kun svagt lys på, så der bliver ikke ladet. Når jeg så sætter den til opladning igen(nyt batteri for at se om fejlen lå her, men den gamle er vist stadig god nok) kan jeg køre normalt de ca. omtalte 50 km, så er der for lidt strøm på igen. Det er sket tre gange nu.
Min viden om at udbedre den slags fejl er begrænset, men jeg vil så tro at det nok er statoren. Er det nemt at tage den ud? I så fald kan et elektronikværksted vel måle den igennem for at se om den virker.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-07-13 04:20

Et hvert mekaniker værksted kan måle din stator/ og resten, tager max 5 minutter, hvis du har pillet sideskjold af, så han kan komme ind til elektronikken.
Kan ikke lige huske om din stator er 'tør' eller ligger inde i motor-olien, men er den tør, så tager det højst en ½ time at skifte den - er den i olie, så skal der skiftes olie og pakninger, samt det tager længere tid.
Prisen? du kan måske købe en brugt for 4-500.- ellers regn med en nypris på 1000.-

Har set dem billig her:
http://www.mcgaragen.dk/
Mange kan lide priserne her:
http://www.mc-huset.dk/
http://www.atmcteknik.dk/

http://www.oldjapanesebikes.com/mraxl_GT_Resource/manuals/gt550jman/contents.html

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-07-13 04:31

Citat
Det er sket tre gange nu

Det kan selvfølgelig også være en lille kortslutning? som ikke kan ses fra stator og op til ensretter eller en sikring der er blevet irret?
Der kan være mange ting, men de er altid til at finde på sådan en gammel dame.

Havde på et tidspunkt en Yamaha, der havde samme fejl som din, og der var bare et par ledninger som jeg havde samlet forkert - efter den havde været skilt af, og intet at se af brændte sikringer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-07-13 08:01

Kommer til at tænke på, kan den virkelig ikke køre eller starte uden batteri?
Samt
Citat
Det er sket tre gange nu

altså ikke hvergang du er ude = kortslutning af en eller anden art, der ikke springer en sikring.
Hvilket det også tyder på når du skriver
Citat
ellers sætter den omgående ud og kan knalde i udstødningen.

På din MC er der vist nok Platiner og kondensator på, så tror du skulle begynde at søge på fejl der, istedet for stator.
De mc jeg har haft, har alle kunne starte og køre med flat batteri
prøv at start mc og pil + kablet af, den skulle gerne køre videre, dog med meget lidt lys i tomgang men masser når du gasser op - lyser den kraftigt op, skal du ikke regne med at stator fejler noget.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 26-07-13 10:31

Det er faktisk hver gang, for de tre gange er dem jeg har kørt sidst.
Når den sætter ud, er det fordi den ikke får strøm nok til tændrørene, men benzinen bliver så pludselig tændt, og så knalder det undertiden i et af rørene, har jeg fået fortalt. Altså kun hvis jeg har tændt for lyset.
Ingen sikringer springer
Jeg mener bestemt ikke den kan starte uden batteri.
Den har elektronisk tænding.
Jeg har prøvet at gasse op for at se om lyset bliver stærkere; jeg har også kontrolleret det når jeg har kørt med 100 km i timen; det bliver ikke kraftigere

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-07-13 10:42

Et multi-meter (50.-) over batteri polerne og du ved besked = 13,9volt ved 5000rpm/ eller få en mekaniker til det.
Muligt den ikke kan starte uden batteri, men den burde kunne holde sig igang uden.
Er der ikke kickstarter på din model.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 26-07-13 11:56

Der er kickstarter på; vil prøve det med polerne.
(Jeg kan først engang hen under aften)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-07-13 12:07

Men jeg har stadig en fornemmelse af en kortslutning, som ikke springer en sikring.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 26-07-13 16:28

Jeg har lige købt et raze multimeter; mener den røde og sorte testledning skal sættes i V ma og com, og at knappen skal drejes til det pillignende symbol. Jeg har prøvet at måle på et batteri der er ved at blive opladet, men der gives ikke udslag.
Det kan vel også være kullene der er slidte, og som er årsag til problemet?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-07-13 19:39

Kender ikke det apperat, prøv at smid et billede på nettet http://www.gratisimage.dk/ peecee.dk - eller følg brugsanvisningen.
(kommer du Nord-på Søndag eller senere ''århus/herning'' hvis vejr-guderne tillader det og mine smerter, kan jeg hurtigt se det efter for dig)
Citat
Det kan vel også være kullene der er slidte, og som er årsag til problemet?

Kører den ikke på krumtappen med en !! magnet - indvendigt/udvendig i/på/ved stator?
Hvis den har kul, kender jeg intet til det - sikker på du ikke mener en start motor? den har kul.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 26-07-13 19:42

Ja - det er flere årtier siden. Men jeg skiftede kul på en gt380 og det løste ladeproblemet.
Så kig på generatoren, er kullene slidte, og glider de som de skal- i den kanal hvor de er fjederbelastede?
Nilsg

Prøv at Google gt reiner.de, han kan levere stumper. Men det er også et årti siden jeg har haft kontakt med ham.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-07-13 19:54

Citat
Ja - det er flere årtier siden. Men jeg skiftede kul på en gt380 og det løste ladeproblemet.
Så kig på generatoren, er kullene slidte, og glider de som de skal- i den kanal hvor de er fjederbelastede?

Tror du har ret:
http://www.oldjapanesebikes.com/mraxl_GT_Resource/manuals/gt550jman/550-49.html

Har selv hadt en 550GT men aldrig ladeproblem med den, kun start problem og varm midter cylinder.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 26-07-13 19:55

ham der GTreiner:
prøv ar Google : GTReiner1

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 27-07-13 11:59

Mig-selv: Jeg har lagt et billede af multimeteret på peecee (dt_830b) og har haft den på et mcbatteri, opladet i aftes. Den viser i dag 12.94. Stillede apparatet på 20 v.
Om der så skal stilles anderledes når der måles noget på mc'en ved jeg ikke, men tror det vel er det samme.
nilsg: Jeg har kikket på gtrainer; rart at vide hvor der er muligheder: Jeg har også tidligere fået nogen stumper fra cmsnl.com
Mc'en står ude for øjeblikket (med dækken over) så jeg vil være sikker på godt vejr inden jeg roder for meget.
Mig-selv: Men hvis jeg ikke selv finder ud af det(vil kikke efter kullene i første omgang) vil jeg gerne komme op til dig med den, hvis du har mod på det. Jeg har et ekstra batteri at medtage.
Udover dette mangler den tilslutning i lygtehuset for de forreste blinklys + en ledning der vist kommer fra blinkrelæet. Der er kommet en ny tændingskontakt på, og da jeg troede det var den der var årsag til det første problem udskiftede jeg denne. Den skulle i øvrigt også være til en t500, havde 6 ledninger, hvor den nye kun har tre, eller fire. Så der skulle byttes lidt om på ledningerne
for at hovedlysene kunne virke med den nye kontakt.(Fik en til at gøre det for mig) Jeg står bare med tre ledninger, vi ikke ved hvor skal sættes til, og jeg tør ikke eksperimentere med det. Ledningerne i huset er også lidt af et virvar med farverne, så det er svært at se hvad der er hvad. Der er også et helt nyt lyskontaktsæt på.
Tak for alle de gode links.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 31-07-13 11:33

Har skiftet kullene, og efterfølgende testet regulatoren med et multimeter på de tre ledninger. Den viser 00.3, så der må være noget defekt indeni.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-07-13 19:07

Hvis det er Ohm? så skulle der ikke være noget galt - den skal vise 'næsten' O men heller ikke mere END et par Ohm.
Prøv at mål spændingen på de 3 ens-farvede ledninger/ fra stator og se skemaet jeg lå link til, de skal have ens spænding? volt se skemaet = og der skal du sætte voltmeter på veksel-spænding (AC - på meteret) mener jeg.
--
De 12,94 er for lidt, så noget er galt
Hvis din mc har det de på (siden) kalder en Voltregulator, kan du ændre strømmen op til 13,5+
ikke noget jeg selv har afprøvet, da 'fidusen' skal skilles af, for at regulere lade-strømmen.

Ellers kan jeg se ned til dig på Søndag - dog tvivler jeg på at jeg kan hjælpe mere end du selv kan,
men så får jeg da en tur ud af det, og måske lavet dine blinklys?
BTW: kender helvedet med alle de ledninger i forlygten, min GSX var en blanding af GS stel og GSX motor - med masser af ukendte ledninger, som selv værkstedet ikke kunne finde ud af.
Og det nednte med at trak nye ledninger på halvdelen af min mc, men ellers kan du lave en strøm?tyv fra de bagerste blinklys og føre op til de forreste,
Dog kun hvis det ikke drejer sg om Diode-lys

Men du kan altid skrive en PM osv.
Mener ikke du kan køre 250km på dine batterier?

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 01-08-13 15:09

Jeg havde stillet den på 200 ac, hvor den viste 00.3 v
De 12,94 v var på et batteri der var ladet op dagen før, og som stod indenfor; den har nok bare tabt lidt af spændingen i tidsrummet.Det var et gelbatteri, og jeg har også et nyt acidbatteri.
Men jeg skriver lige en pm til dig.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-08-13 18:45

Citat
De 12,94 v var på et batteri der var ladet op dagen før, og som stod indenfor

Det skal altså være monteret på din MC og vise over 13,5V når din mc kører - med 1500rpm+

Nå, men kigger ned til dig Søndag, skal bare have din adresse/ PM igen.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 07-08-13 22:50

Hej
Nu har jeg ikke læst alle de svar du her har fået, men jeg ved at der i Vejle ligger et Bosch værksted og de er ret dygtige til alt elektrisk.
Så det får du her.
Som du kan se, så har de til huse på Dianavej, den ligger langs med Horsensvej overfor de to tankstationer.
Hej med dig og held og lykke med det.

Vejle Bil Elektro (Car Electrics) in English. Adresse: Dianavej 3 7100 Vejle. Telefon: +45 75 82 55 22. Website: http://www.bosch-vejle.dk.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 08-08-13 01:51

Hej Sandvad261
Jeg har selv haft firmaet i tankerne, men satte den dog forleden ind til en mekaniker som kikkede den efter. Han opgav dog ret hurtigt fordi ledningsnettet er et stort roderi, sammensat af ledninger med tilfældige farver, og nogen løse ledningsender.
Han foreslår ubetinget, at der skal trækkes et helt nyt ledningsnet med de rigtige samlinger og kontrol af stelforbindelser, for at komme videre.
Så det må jeg forsøge at gøre, da det vil blive alt for dyrt på et værksted.

Accepteret svar
Fra : Sandvad261

Modtaget 50 point
Dato : 08-08-13 07:21

Hej warrior
Nu er jeg igennem en halv menneske alder kommet ude hos Finn i Givskud, og han er alså ikke ret dyr med sin timepris i forhold til andre værksteder, her er der en mek. der hedder Frank, og det er bare ham der står for skud hver gang at det har noget med EL at gøre, det var måske også et forsøg værd, eller lad ham udskifte ledningsnettet en gang for alle, og så spring alle disse mislykkede mek. besøg over.
Finns Auto i Givskud Tlf. 75730255

Hej med dig

Godkendelse af svar
Fra : warrior

Dato : 11-08-13 15:17

Tak for svaret Sandvad261.
Jeg har forhørt mig hos dem, og det bliver nok sådan jeg gør.