/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
kia sportage 2,0 diesel går i stå
Fra : liva1146
Vist : 829 gange
100 point
Dato : 25-07-13 09:35

Min Kia går i stå under kørsel .Det er som om der bliver lukket for brandstoftilførslen, ingen hakkerier eller andet kun luk og færdig .
Efter 15-20 minutter kan den starte og køre 3-5 km. så stopper den igen.
Pumpen i tanken er kontrolleret og er uden skidt af nogen art rigtig flot.
brandstoffiltret er skifte

Hvad gør jeg

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-07-13 10:15

Der er desværre kun mærkevareværkstedet der kan sætte diagnoseapp på for at fejludlæse fejlen.
I langt de fleste tilfælde er det en føler der er defekt, feks. gasspjældføleren.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 25-07-13 10:47

Hej -

Det passer med, at efter 15-20 min er motoren og diverse tilbehør på den, inkl pumpe og følere, er varmet op og derefter opstår fejlen.
Afhængig af bilens alder og km-tal, ville jeg mistænke højtrykspumpe, trykføler eller taktføler(e).

Som almindelig bil-ejer er du desværre som nævnt, udelukket fra selv at kunne rette fejlen, det kræver specielt diagnose udstyr at aflæse motor følernes tilstand.
Der er ikke nogen dims der "plejer" at gå i stykker, som du lige kan skifte selv for en tusse.

Desværre hænger man på den, med moderne biler.
Det bliver mere og mere almindeligt, at selv ganske fine biler skrottes alt for tidligt, fordi man ikke kan finde og rette fejlen på en motorstyring.
Uanset at værkstedet kan finde fejlen eller ej, skal de stadig have dækket deres tidsforbrug og løbende omkostninger.
Det er djævlen i vor moderne tid.

Kommentar
Fra : liva1146

Dato : 25-07-13 13:39

Tak for jeres svar Palle og Beestone.
Mvh .Egon Dahl

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 25-07-13 14:39

Citat
Som almindelig bil-ejer er du desværre som nævnt, udelukket fra selv at kunne rette fejlen, det kræver specielt diagnose udstyr at aflæse motor følernes tilstand.

betyder det at vi - ikke-mekanikere - , der ellers altid selv har været i stand til at rep. vores egne,..
og andres biler,.. nu er afskåret fra denne mulighed,.. ?

og at det viste 'værktøj' ikke kan bruges,. ?
http://www.ebay.com/itm/Kia-OBD2-OBDII-OBD-2-Scanner-Interface-Code-Reader-/200874647696?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AKia&hash=item2ec50fe090&vxp=mtr

eller er det alene for Kia biler,. ?

nu er jeg godt nok ikke Kia ejer,
men hvis det gælder for mærket Kia,... følger andre mærker vel hurtigt efter, !

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-07-13 18:14

Det betyder at nogle testere kan bruges, andre dækker feks. WW + audi
Det er jo klart at mærkeværkstederne har det bedste målegrej for diagnose, og formedentlig har været på kursus i brugen. At de så forlanger en formue for at sætte stikket til, og en voldsom timeløn, for at udskifte en overbetalt dims, tja, det gør de altså.
Du kan jo da stadig som "ikke-mekanikere" lave det som du magter, bærekugler, styrekugle-bremser-generator batteri-lygter osv. selvom nogle ting kan kræve specieludstyr.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 25-07-13 18:31

Hej EA_HS
Jeg er ikke selv mekaniker, men har repareret mine egne biler gennem nu snart 45år.

Problemet med moderne teknik er, at du skal forstå 100% til bunds den grundlæggende motorteknik for at kunne "læse" fejlen, når den præsenteres af motoren og dens diagnose system.

Tidligere kunne du tjekke om mekaniske Bowden kabler og termofølsomme oliekapsler bevægede sig og virkede som de skulle, når de skulle regulere på motoren.

Nu skal du i stedet vide hvordan elkabler, stik og følere opfører sig efter et par år med saltvand, temperatursvingninger og vibrationer, og vide hvordan du spotter disse fejl.
Det er der næsten ingen uddannede mekanikere der kan, da de benytter sig af diagnose udstyr, som SKAL forære fejlen til dem.
Ellers er de helt på herrens mark og begynder at skifte dimser i blinde.

Diagnose udstyret hænger ofte sammen med specifikke modelserier (motorserier) og kræver som regel, at mekanikeren har været på kursus i de nye bilmodeller, der kommer hele tiden.
Ellers forstår de ikke at læse fejlmeddelelserne korrekt.

Det samme problem har vi hjemme i indkørslen, når vi står med en diagnoselæser og en defekt bil : hvad betyder diagnose meddelelsen ?
Og når diagnose udstyret ikke er specifikt til det enkelte mærke, og ikke har software til at håndtere den enkelte model, hvad mener diagnoselæseren så egentlig, når den skriver "Errorcode P1900" ?
Specielt når du allerede HAR skiftet den sensor ?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 25-07-13 19:09

Kan lavtrykspumpen overvinde vacuum i tanken?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 25-07-13 20:03

Citat
Problemet med moderne teknik er, at du skal forstå 100% til bunds den grundlæggende motorteknik for at kunne "læse" fejlen, når den præsenteres af motoren og dens diagnose system.

Jamen jeg er da helt enig i at biler er mere komplicerede at rep. i dag,
sammenlignet med 60'ernes betydelig simplere teknik,.. især elektronikken,
(der er i hvert fald betydelig flere 'stumper' at 'rode' med)

i dag,.. skader det ikke (også) at være en smule 'boglig begavet'
hvor det tidligere var udmærket / tilstrækkeligt med en 'praktisk begavelse',

til gengæld findes der,.. i dag,.. betydelig billigere værktøjer til fejlfinding,
så vi ikke udskifter alt for mange unødvendige dele,

den grundlæggende viden om motorers virkemåde, + en god portion erfaring
har vel altid været forudsætning for at forstå,.. og udskifte færrest mulige dele,
- ikke at forglemme en god portion interesse, i det man arb. med,

eksempelvis har det altid været problematisk at rep. støj fra bag / fortøj (differentiale)
div. hjul / gearkasselejer, hvor man ikke kan måle støjen direkte,
medmindre 'man' er specialist' i et bestemt mærke,.. også gerne bestemt model / årg.

- - men,.. det var mere om der er sket noget nyt,.. specielt med biler af mærket Kia, ?

ang. "Errorcode P1900"
såvidt jeg lige (hurtigt) kan google skulle det være noget med transmissionen (olie)
måske er det en bil med aut. gear,.. !
-- men det kunne være en 'svær' fejl,

P0117 fx. er noget nemmere - (Engine Coolant Temperature Circuit Low Input)

i 60'erne og 70'erne havde vi ikke noget internet / google
men var mere eller mindre 'tvunget' til at købe, uddele, drikke X antal bajere,
til div. 'eksperter' for at få lidt tips, tricks, og 'gode råd',

det er man heldigvis fri for i dag.

Kommentar
Fra : liva1146

Dato : 27-07-13 09:11

I får tak for jeres foreslag
Hilsen Egon

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-07-13 10:53

Tja,.. en af de ting du nemt selv kan gøre er at kontrollere om der er undertryk i tanken (vaccum)

simpelthen løsne / åbne tankdækslet, straks efter den er gået i stå,
hvis der er vaccum / undertryk i tanken kan den naturligvis ikke suge benzin op,

det ser ud til det er / har været et problem for flere,

ellers ville jeg tale med en mekaniker der har noget måleudstyr, (fejlkode udlæser)
og høre om - Kia biler - er specielle,.. som @pallebhansen og @Beestone antyder,

hvis det er tilfældet,.. ville jeg hurtigst muligt udskifte bilen,
og købe et mærke der kan fejlkode udlæses gennem OBD udtaget, ..
som ellers indtil dato har været normen,

hvis du skal have et Kia-Værksted til at rep. din bil hver gang der er problemer,
kan den (bilen) blive et dyrt,... måske MEGET dyrt bekendtskab,
da de i så tilfælde nærmest har monopol på at rep. din bil,...
og dermed er helt uden for konkurrence,... dvs. selv (frit) kan fastsætte prisen.

jeg har tidligere henvist til dette lille stykke værktøj,..
som (i teorien) kan finde fejl på din bil, i form af fejlkoder,
http://www.ebay.com/itm/Kia-OBD2-OBDII-OBD-2-Scanner-Interface-Code-Reader-/200874647696?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AKia&hash=item2ec50fe090&vxp=mtr

men hvis det er rigtigt som der bliver nævnt ang. Kia værksted, er det muligvis ikke muligt,
(muligvis ikke muligt)...
men det kan enhver 'rigtig' mekaniker fortælle dig.... skynd dig og spørg,

jeg selv er ikke uddannet mekaniker,.. og det er snart nogle år siden jeg 'rigtig' har rep. biler,
udover min egen,................................. så der kan være sket mange nye ting og sager i mellemtiden,

men at KIA skulle have fået monopol på at rep. deres biler,..
lyder lige i udkanten af hvad der er lovligt / tilladt her i DK,...
'vi' er trods alt et civiliceret og frit land,.. og samtidig medlem af EU... men intet er umuligt siges der.

http://www.netech.dk/dlc/eobdinfo

https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics

https://en.wikipedia.org/wiki/Table_of_OBD-II_Codes

http://www.youtube.com/watch?v=RFwK4l-s5l4

http://www.youtube.com/watch?v=SS4Y1MappLE

http://www.youtube.com/watch?v=aQxgLNNiGPI

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-13 11:21

Problemet med din bil er noget tricky.
Når den holder lunken på værkstedet virker pumper og alt andet jo fint.

Dataudlæsning vil derfor kun afsløre noget hvis det er en fejl som computeren gemmer oplysning om , til senere udlæsning. Det er langt fra alle fejl,som kan findes på den måde.
Men noget tyder på at enten en transportpumpe eller en højtrykspumpe sætter ud, når den bliver varm.
Desuden kan det være noget i en motorstyring, som afbryder på ægte eller fejlmålt overtemperatur.

Har du checkket kølevand ?

Vask køleren forsigtigt maen en vandslange. Spul ikke hård.

Luft i brændstofsystemet kan også være skylden. På nogle dieselbiler er et skueglas, hvor man kan kontrollere for luft.

Kommentar
Fra : liva1146

Dato : 27-07-13 11:56

I får tak .
jeg har kontrolleret kølevandet og lukket tankdækslet op for vakuum
Hilsen Egon

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-08-13 14:46

Citat
jeg har kontrolleret kølevandet og lukket tankdækslet op for vakuum

Det lyder godt Egon,... løste det dit problem,.... ?

mener,.. det ville være rart med en tilbagemelding, !
det er en af måderne jeg,. og muligvis andre,. lærer nyt - og bliver klogere på,....

og en del af tanken bag Kandu.dk,...

Kommentar
Fra : liva1146

Dato : 01-08-13 18:07

Tak alle .
Vi har i dag målt den ud og der er en fejl på krumtaps føleren .Den bliver skiftet ud i morgen , så kan vi fortsætte fejlsøgningen .Håber det kun er det pris 541 +moms og montering .
I høre nærmere
Hilsen Egon

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 02-08-13 22:31

jeg er enig i at det sagtens kan være, at tanken ikke får luft ind .det er filfældet mange gange træls, men det mest mærkværdige er, at det har vist sig at det kan være tilfældet, mange andre steder også hydraulisk kobling og bremser, donkrafte med mere og når man kigger nærmere efter, så har konstruktionen egentlig aldrig tilladt det, hvordan det så har kunnet køre i fortiden kan være lidt af en gåde.

Kommentar
Fra : liva1146

Dato : 03-08-13 14:16

Tak til jer alle .
Det var krumtaps sensoren der var defekt og fortalte at motoren stod stille og dermed lukkede for tilførslen af diesel , så nu køre den igen .Pris incl. af og på montering knap 2400 kr.
Tak for hjælpen
Hilsen Egon

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-08-13 23:33

Citat
Det var krumtaps sensoren der var defekt og fortalte at motoren stod stille og dermed lukkede for
tilførslen af diesel

Mange tak for god og brugbar information,
egentlig ret indlysende når man nu ved det,.....

men rar at have i baghovedet til en anden gang,
man skal lære så længe man lever siges der,

ved du noget om hvilke 'værktøjer' der blev brugt til fejlfinding / udmåling,.. ?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-08-13 23:59

Fornem tilbagemelding.

Kommentar
Fra : liva1146

Dato : 07-08-13 11:56

Nej jeg ved ikke hvad måleren hedder men det var hos
AUTO ELEKTRO ESBJERG Darumvej 145A 6700 Esbjerg
og gutten heder Anders
De kan deres håndværk