/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
vand opkrævning
Fra : Harring
Vist : 647 gange
33 point
Dato : 24-07-13 22:43

Vi er tilsluttet et privat fælles vandværk med boring hos vores nabo. Vores nabo er så kommet på den geniale ide at vi skal betale for vandet. Vi er 4 gårde om boringen. Det i sig selv er inke det store problem og vi vil gerne betale. Problemet og det umoralske ligger i at opkrævningen går 5 år tilbage.

Må de det? Og er der ikke noget der hedder forældelse eller anden grænse?

Der hvor jeg kommer fra er der noget der hedder moral og i min verden ville jeg ha sagt "fra dd skal i betale for vand". Sgu da ikke sende en regning med tilbagevirkende kraft. Ja jeg er lidt gal men håber på jeres hjælp. Hvor står jeg juridisk?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 24-07-13 22:56

Hvis du ikke har nogen aftale med tilbagevirkende kraft kan han ikke kræve det. En ny aftale nye priser, ret enkelt.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-07-13 23:19

Moral er også at man deles om udgifterne.
Det er bestemt ikke billigt at levere vand
Hvad med vandprøver, de koster et par tusinde (Hvert 5 år for private) Måske hvert år for sammenslutninger.
Hvad med strøm til pumpe/kompressor
Automatik
Boring som ikke holder evig (Ca 150000kr)
Udskiftning af beholdere, pumper, Dykpumpe mm.
Arbejdsløn for at skylle filtre/efterse pumper mm
Regnskab, aflæsning af hvert af jeres forbrug (Som i skal indsende hver af jer)
Hvem betaler tæring af rør ud til jeres stikledninger ?

Hvis naboen ikke har taget noget i 5 år, er det måske en forglemmelse, som i godt kan grine af, men så kan han også lukke for hanen, og sige i selv må skaffe jer vand.
Endvidere bør der være en bestyrelse og love mm.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 43 point
Dato : 24-07-13 23:23

Ja jeg ville jo dog også sige, at et godt naboskab er guld værd!!

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 24-07-13 23:27

Isoleret set er jeg helt med på hvad drift osv koster og vi har også holdt møde om det. Jeg er bare pisse sindsyg over at man efter 5 år kommer med en regning uden nogen form for aftale eller skrivelse derom. Jeg mener at han burde sige at der skal betales fra dd og ikke gå flere år tilbage.

Jeg søger ikke en udspecificeret oversigt over omkostninger vedr drift af vandværk, men et svar på om der er regler/love på området? 5 år tilbage.....argh...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-07-13 23:28

Du skriver ikke noget om hvor længe i har haft fælles vandværk hos naboen????

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 24-07-13 23:30

Vi købte vores hus for 5 år siden og der har aldrig været hverken mundtlig eller skriftlig aftale om betaling af vand. Det har været fint nok og vi betaler gerne fremover.....meeeen 5 år tilbage?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-07-13 23:40

Og det har aldrig undret dig, at der ingen regning kom ? Og så sagde du ikke noget, for det var jo det nemmeste.
Og i din købsopstilling, stod der gratis vand ?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 24-07-13 23:44

Der stod ingenting og nej jeg har aldrig spurgt om jeg gerne må få en regning......

Nå men tilbage til spørgsmålet.

Må man gerne uden varsel opkræve penge for vand....5 år tilbage?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 24-07-13 23:46

Hvis jeg var dig ville jeg bede naboen med vandpumpen at tilkendegive de rimelige udgifter, han har haft de sidste 5 år, som du måske skulle have været med på. Derefter ville jeg lave en aftale, f.eks. de næste 5 år hvori hans udgifter var indeholdt. Bevar det gode naboskab.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-07-13 23:53

Kommunen og skattevæsenet må, men hvorvidt naboen må, nææ det må han nok ikke.
Men for nabofredens skyld. Ude på landet tager man det lidt gelinde, og enhver betaler sit.
Hvad loven siger vil du gerne vide, men er det i grunden ikke ligemeget !
Men nogen aftaler jo andet, feks. hvis jeg rydder sne for dig, så !!
At ejendomsmægleren er sprunget let hen over vandafregning, burde jo få dig op af stolen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 24-07-13 23:56

Vil da gerne bevare det gode naboskab og betale, men jeg syntes det hele stinker af dårlig moral og der er bare en regning der skal betales for de sidste 5 år. Det er først nu efter 5 år at der la es aftale og oversigt over udgifter til vandværk og crap. Jeg har aldrig haft indflydelse på indkøb af pumpe, filtre eller lign. Men det vil jeg gerne være med til nu. Ja jeg er klar til alt med det vand men stadig.......jeg undrer mig over en regning der går 5 år tilbage....naboen er ligeglad med moralen i det og vil ha pengene nu...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-07-13 00:19

Tjaa, hvis det var dig der havde vandet, og følte dig som vandværksbestyrer, så ville du vel også gerne havde dækket dine udgifter. Også hvis du havde dårlig samvittighed, fordi du ikke havde udsendt regning gennem årene.
Desuden har du jo ikke lidt et tab, for hvis han havde udsendt regning hvert år, så havde du jo bare betalt.
Og når noget går i stykker, så er der jo heller ikke tid til at holde stormøde, for alle vil bare havde vand her og nu.
Hvad siger de andre ? De siger vel at det er underligt og betaler ?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-07-13 00:23

Har de andre 3 gårde betalt for vandet tidligere????

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 25-07-13 00:35

Nå det kommer jeg vist ikke videre med og gider ikke diskutere det herinde. Skulle ha svar på det juridiske da jeg er træt af dårlig moral og sjællandsk pengepugeri

Godkendelse af svar
Fra : Harring

Dato : 25-07-13 00:41

Tak for svaret Thyregod8.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-07-13 00:46

Hvis de andre har betalt tidligere, så må du da også betale din andel og ja det er så 5 år tilbage og så skulle du spørge dig selv om hvem der egentlig har en dårlig moral.

Rent juridisk kan du ikke få noget svar før du oplyser det vi spørger om.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-07-13 01:21

Egentligt utroligt at du ikke i de 5 år har søgt oplysning om hvad du skal betale til vandværket og så mener du at det er andre der er umoralske og pengepuger

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 25-07-13 09:03

De andre har heller ikke betalt noget før. De startede med at lpkræve et meget højt beløb uden specificering. Vi holdt så et møde allesammen hvor vi protesterede. Jeg skulle feks betale for år jeg ikke havde boet her osv. Vi lavede nye udregninger osv. De andre er også noget trætte af at skulle betale så lang tid tilbage men gør det nu. Jeg vil bare vide om man kan "glemme" at opkræve penge i så mange år og så pludselig gøre det?

Det kan jo gælde for mange andre ting også. Vi har også fælles vej vi betaler til osv. Jeg mener bare T jeg ville slå en streg i sandet og sige fra dd skal man betale og ikke opkræve mange tusind kroner af min nabo fordi jeg har glemt det i mange år. Håber i forstår forskellen og ikke tolker det som om jeg ikke vil være med til at betale.

Læg mærke til tonen i det her. Sådan ville man tale irl hvis vi ikke sad bag skærmen..."blink"