/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
græsplæne.
Fra : kenwood
Vist : 545 gange
100 point
Dato : 22-07-13 19:07

jeg har en græsplæne der er noget ujævn (knottet) kan man evt stampe den med en pladevibrator på det svageste blus,eller er det for voldsomt. har prøvet med en tromle det virker ikke.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 22-07-13 20:50

Du ødelægger med enpladevibrator . Jorden i en græsplæne må ikke bankes fast. Så dør den og renorme, som betyder meget for en god vækst.
Parken måtte midt om vintereen lave græsplænen om med kunstigt lys og varme, fordi en entreprenør havde banket den for fast.

Tromling virker kun udglattende når plænen er godt fugtig og bløs. Ellers kan man fylde sand i alle forsybninger . Slå tæt og fordel sandet med en kost eller fin rive.
Græsset vokser hurtigt op gennem sand. Og får sit vand med rødder dybt nedenunder.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-07-13 21:01

Hardhed i gennemfræset jord 15-20cm maks tryk 140kg tromle ved rullegræs så det er nok noget det samme

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-07-13 22:02

Topdressing: Min far brugte som greenkeeper på en golfbane at fordele en blanding af sand og fin tør sphagnum ud over græsset med en 60 cm bred flad sag, der mindede om nakken af en rive, altså en lægte på tværs af et riveskaft. Græsset skulle ikke dækkes helt. Derefter blid og langvarig vanding. Gentages, når græsset har vokset sig op igennem.
De fleste af hans greens var i sæsonen som et billard, blot ikke de to, der var anlagt over gamle faskinedræn.
vh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : kenwood

Dato : 23-07-13 07:08

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : trinesc

Dato : 27-05-15 10:01

Jeg leder efter lidt info vedr. jordforhold, til denne artikel:
http://www.volstruprullegraes.dk/Vejledning.aspx